۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۲۰۴۷۱۵
حجت الاسلام دهنوی:

بی توجهی به مسأله عدم شناخت زوجین از آفت های بزرگ زندگی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام دهنوی با اشاره به این که پیامبرگرامی اسلام(ص) می فرمایند « اگر مرد به همسرش بگوید دوستت دارم تا ابد از دل او بیرون نمی رود، اظهار داشت: نیاز زن به محبت به منزله اکسیژن برای حیات انسان است.
حجت‌الاسلام حسين دهنوي از کارشناسان خانواده و استادان حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام دهنوی، کارشناس، مشاور و محقق در مسائل خانواده شب گذشته در مراسم «پیوند آسمانی» از ویژه برنامه های مراسم ازدواج دانشجویی در حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، گفت: بی توجهی به مسأله عدم شناخت زوجین نسبت به ویژگی های یکدیگر، از آفت های بزرگ زندگی محسوب می شود.

 

وی افزود: باید توجه داشت هر یک از زوجین دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که لازم است آن ها شناخته شود و مرد شناس بودن توسط زن و زن شناس بودن توسط مرد سبب می شود که زندگی دارای ویژگی های عالی باشد.

 

وی ادامه داد: اگر زن و شوهری درک متقابل از یکدیگر نداشته باشند، نمی توانند با هم زندگی کنند، چرا که توانایی درک طرف مقابل را نخواهند داشت.

 

کمرنگی عواطف در مردان و شدت عواطف در زنان

این کارشناس مسائل خانواده سپس به بیان تفاوت های اصولی بین زن و مرد پرداخت و افزود: نخستین تفاوت «کمرنگی عواطف در مردان و شدت عواطف در زنان» است. باید توجه داشت که مادران سرد فرزندان خوبی نمی توانند تربیت کنند، چون عاطفه ندارند. کمرنگی عاطفی در مردان نیز به جهت حضور آنان در عرصه های اجتماعی امری مطلوب است، در غیر این صورت مردها در انجام کارهای روز مره دچار مشکل خواهند شد، از این جهت ضرورت دارد که خانم ها برای جلوگیری آسیب های احتمالی به این مسأله توجه داشته باشند.

 

راه و رمز عشق ورزی به همسر

وی با اشاره به این که «عشق ورز بودن خانم ها و عشق باز بودن آقایان» از دیگر تفاوت های میان زن و مرد است، تصریح کرد: خانم ها دوست دارند که مورد محبت قرار گیرند و به دیگران محبت کنند؛ عشق باز بودن آقایان نیز به جهت نیاز های غریزی آنان است، زیرا می خواهند زیر بار مسؤولیت امور خانواده بروند؛ بنابراین اگر این نیاز در مرد وجود نداشت، او هرگز این مسؤولیت را نمی پذیرفت.

 

حجت الاسلام دهنوی به مردها توصیه کرد: محبت خود را به همسرتان ابراز کنید؛ بنابر حدیثی که از پیامبر خاتم(ص) نقل شده است، اگر مرد به همسرش بگوید «دوستت دارم» تا ابد از دل او بیرون نمی رود. نیاز زن به محبت به منزله اکسیژن برای حیات انسان است. البته گاهی اوقات مردها از راهی غیر از ابراز زبانی محبت خود را به همسرشان انتقال می دهند.

 

وی اضافه کرد: علم ثابت کرده است که اگر مرد می خواهد همسرش از نظر غریزی گرم باشد، باید به عشق ورزی داشته باشد.

 

سخن‌وری خانم ها؛ سکوت آقایان

وی خاطرنشان کرد: تفاوت سوم «اهل کلام بودن خانم ها و اهل سکوت بودن آقایان» است؛ میزانی که یک خانم در روز سخن می گوید، دو و نیم برابر یک مرد است؛ از این رو ضرورت دارد که آقایان با همسران خود حرف بزنند، اگر این امر صورت نگیرد، خانم ها حس نامناسبی به همسر خود پیدا خواهند کرد؛ مرد ها باید برای شنیدن سخنان همسرشان بستر سازی کنند.

 

این محقق و پژوهشگر حوزه خانواده گفت: «کلی نگری مردها و جزء نگری خانم ها» از دیگر تفاوت های زوجین است؛ جزء نگری از این جهت که زن می خواهد فرزندان را تربیت کند، امری مفید است.

 

خانم‌ها وارد جزئیات «کار» و «مسائل مالی» مردها نشوند

حجت الاسلام دهنوی سپس به خانم ها توصیه کرد: توجه داشته باشید که در دو مقوله «کار» و «مسائل مالی» وارد جزئیات نشوند. اگر به این توصیه عمل نکنند، مرد دیگر اطلاعات کلی را نیز بیان نمی کند. زنان نباید جزئیات بدرفتاری مرد را ببینند؛ از طرف دیگر مرد ها به جهت این که جزئیات برای خانم ها دارای اهمیت است، باید به جزئیات توجه کنند.

 

خانواده مطلوب ساختنی است نه یافتنی

حجت الاسلام نصیری، معاون نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی در ادامه این مراسم گفت: ماه رجب، ماهی است که انسان می تواند در آن تمامی خیرها را از خداوند متعال طلب کند. ماهی است که بنا به تعبیر رسول گرامی اسلام(ص) آبشاری از رحمت الهی بر انسان جاری می شود.

 

وی نیز از ادواج به عنوان مهم ترین تصمیمی که انسان در مدت عمرش در دنیا می گیرد، یاد کرد و ابراز داشت: ازدواج امری است که در تمامی امور زندگی انسان تأثیر گذار است. از این رو وسعت این اقدام عظیم تا انتهای زندگی انسان ادامه خواهد یافت.

 

وی با تأکید بر این که زندگی و خانواده مطلوب یافتنی نیست، بلکه ساختنی است، بیان داشت: انسان باید لحظه به لحظه زندگی اش را با تلاش مشترک بسازد. خداوند متعال نیز در آیه 21 سوره روم می فرماید «زن و مرد می بایست موجب آرامش یکدیگر باشند و در کنار یکدیگر به آرامش برسند».

 

حجت الاسلام نصیری در ادامه اشاره کرد: خداوند متعال در این آیه رحمت و و مودت را به عنوان دو اصل در زندگی یاد کرده است؛ مودت به معنای عشقی خالص و بی توقع است.

 

وی با بیان این که زندگی مشترک باید نماد ایثار، از خود گذشتن و «ما» شدن باشد، تصریح کرد: زوجین هنگامی از منیت ها خارج می شوند که از خواسته خود گذشت کنند. پیامبر گرامی اسلام نیز می فرمایند «اگر می خواهید مودت تان زیاد شود با زبان به همسرتان عشق بورزید».

 

وی اضافه کرد: رحمت نیز زمانی حاصل می شود که انسان از خطای همسرش بگذرد.

 

معاون نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی در ادامه به قرائت متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به زوج های دانشجو پرداخت./930/پ201/ب

ارسال نظرات