۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۶
کد خبر: ۲۰۴۸۷۷
استاد حوزه علمیه قم:

ماه رجب، ماه سیر و سلوک و اتصال به خدا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که ماه رجب، ماه سیر و سلوک، بندگی و اتصال به خدای منان است، گفت: جا دارد مؤمنان در این ماه عزیز و بابرکت بسیار استغفار کنند تا به خدای متعال نزدیک شوند.
حجت الاسلام گنجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین گنجی، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در جمع زائران و نمازگزاران مسجد مقدس جمکران با بیان این‌که علت آفرینش و خلقت انسان‌ها از خود رهیدن و به خدا رسیدن است، گفت: بنا بر آیات قرآن انسان در ته چاه شهوت، ذلت و رذائل اخلاقی است و نجات از این چاه منوط به رسیدن به خدا است.

وی افزود: توجه کنیم به جای این‌که با رکوع و سجود به معراج و عرش الهی برسیم به فرش می‌رویم و این نشان از این دارد که ما خود را از تعلقات دنیوی رها نکرده‌ایم و باید تلاش کنیم از وابستگی‌ها و تخیلات دنیوی نجات پیدا کنیم و خود را به خداوند برسانیم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که نفس، انسان را به بدی وامی‌دارد مگر این‌که خداوند رحم کند، اظهار داشت: حضرت یوسف(ع) هم در آن منظره که گرفتار نقشه شوم زلیخا شد، گفت «ان الانسان لامارة بالسوء الا ما رحم ربی».

حجت‌الاسلام گنجی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید « اگر فزون بخشی، عنایت و مهربانی و رحمت من خداوند نباشد، هیچ‌کدام از شما تزکیه نمی‌شوید» و این نشان از این دارد که ما با اندیشه خود نمی‌توانیم بر حیله‌های شیطان غالب شویم و نیازمند کمک خداوند در این زمینه هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت و عظمت ماه رجب، خاطرنشان کرد: ماه مبارک رجب ماه سیر و سلوک، بندگی و اتصال به خدای منان است.

این خطیب حوزه علمیه تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «خدای متعال فرشته‌ای را در آسمان هفتم قرار داده که نام او(داعی) است یعنی دعوت‌کننده و این فرشته همواره بندگان را به سوی خداوند دعوت می‌کند».

وی با بیان این‌که کسانی صدای این فرشته خدا را می‌شنوند که گوش خود را از صداهای دنیوی و غیرخدایی تهی کنند، بیان داشت: گوش دل و درون ما با توسل و توجه به خداوند و حضرت ولی‌عصر(عج) است که باز می‌شود و می‌تواند صدای این فرشته را بشنود.

حجت‌الاسلام گنجی رسیدن به زندگی خوب، خوش و بهشت برین را از آن ذاکرین برشمرد و یادآور شد: ذاکرین کسانی هستند که همواره اهل ذکر و یاد خداوند هستند و هر کاری را با نام خدا آغاز می‌کنند و غافل از یاد خدا نیستند.

وی با اشاره به این مطلب که استغفار یکی از راه‌های نزدیک شدن به خداوند است، افزود: استغفار عمر را طولانی، انسان را صاحب اولاد، فقیر را غنی و درون انسان را پاک می‌کند و انجام این عمل در ماه رجب بسیار اهمیت دارد و جا دارد مؤمنان در این ماه عزیز و بابرکت بسیار استغفار کنند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که راز و رمز پیروزی، موفقیت و دیدن امام زمان(عج) یک کلمه است، گفت: این کلمه(چشم) است، یعنی این که هر چه خداوند و امام عصر(عج) می‌فرمایند ما چشم بگوییم و به انجام آن موظف باشیم تا خداوند هر پاسخ حاجات ما را با چشم بدهد.

وی با اشاره به این که آرامش، آسایش، خوشبختی و راحتی با اطاعت از خداوند حاصل می‌شود، ابراز داشت: خداوند می‌فرماید «من آمرزنده‌ام، اگر کسی آمرزش بخواهد و هدایت‌کننده‌ام اگر کسی هدایت بخواهد».

حجت‌الاسلام گنجی در پایان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم از منتظران و یاران واقعی حضرت ولی‌عصر(عج) باشیم، باید از خود حضرت بخواهیم تا ما را در این راه کمک کند و این امر نیازمند توسل و توجه به حضرت بقیة‌الله(عج) است./907/پ203/ن

ارسال نظرات