۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۲۰۷۱۹۱
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان:

خبرگزاری رسا به رسالت جهادگونه خود ادامه دهد

خبرگزاری رسا ـ جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان پل‌های ارتباطی میان حوزه علمیه و جامعه به ویژه خبرگزاری رسا را دارای نقش پراهمیتی خواند و ابراز کرد: ویژگی بارز خبرگزاری رسا این است که از بدنه حوزه علمیه به صورت خودجوش برخاسته است و به همین دلیل نفوذ بسیاری در میان قشر حوزوی دارد.
حجت الاسلام باطني جانشين حوزه علميه اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام علیرضا باطنی، جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان پیش از ظهر شنبه در دیدار با حجت‌الاسلام محمدمهدی محققی، مدیرعامل خبرگزاری رسا، دبیران و خبرنگاران این رسانه حوزوی با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر و بزرگداشت مقام شامخ شهدا گفت: امروز میدان نبرد میدان رزم نیروهای نظامی نیست،‌ امروز میدان‌های جدیدی بازشده است که شاید میدان‌های نظامی در برابر این عرصه‌های جدید چیزی به حساب نیاید و به درستی نام این میدان‌ها را عرصه جنگ نرم نهاده‌اند.

حجت‌الاسلام باطنی به فضای غالب فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای اشاره و ابراز کرد: ما می‌بینیم سیل شبهات و تردید‌افکنی‌ها در این فضا سرازیر است و اگر حوزه علمیه از موجودیت و حقیقت وجودی خود دفاع نکند در این غوغای پر و سرصدای امروز ممکن است گم شود.

وی پل‌های ارتباطی میان حوزه علمیه و جامعه به ویژه خبرگزاری رسا را دارای نقش پراهمیتی خواند و ابراز کرد: ویژگی بارز خبرگزاری رسا این است که از بدنه حوزه علمیه به صورت خودجوش برخاسته است و به همین دلیل نفوذ بسیاری در میان قشر حوزوی دارد.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: تعاملی که میان حوزه اصفهان و خبرگزاری رسا صورت گرفته است به نفع خود حوزه علمیه اصفهان بوده است و تلاش خبرگزاری رسا در واقع فعالیت در همان راستای اهداف و برنامه‌های خود می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نیز خود را موظف می‌دانیم در این جهت همکاری و همراهی داشته باشیم، زیرا راه مقدسی است، باید داشته‌های حوزه علمیه به جامعه به درستی معرفی شود تا در پذیرش حوزه و در نگاه‌های تخصصی و دریافت شأن و منزلت حوزه علمیه تأثیرگذار است.

حجت‌الاسلام باطنی با اشاره به نام‌گذاری امسال به عنوان اقتصاد، فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی اظهار کرد: این نام‌گذاری به این دلیل است که اولویت‌های اول ما در عرصه اقتصاد توانمندسازی بنیان‌های اقتصادی با رویکرد اسلامی و دینی است.

وی اظهار کرد: عده‌ای فکر می‌کنند که اسلام نظام اقتصادی ندارد، حال آن که اگر به درستی اسلامی که مکتب اهل‌بیت(ع) معرفی می‌کند و ما آن را اسلام ناب محمدی می‌دانیم، درمی‌یابیم اسلام دارای یک نظام اقتصادی زنجیره‌ای و پیوسته با همه مقوله‌های دیگر است.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: بعضی به دنبال تقویت اقتصاد از روش‌های غربی و مکتب‌های دیگر هستند، باید توجه کرد که نظام اقتصادی اسلام مزیت‌های بسیاری نسبت به سایر اقتصاد‌ها دارد، اما برخی‌ها به دنبال التقاط عرصه اقتصاد اسلام با سایر مکاتب هستند.

وی به تبیین برخی از مؤلفه‌های اقتصاد اسلامی پرداخت و اظهار کرد: نظام اقتصادی اسلام به رغم این که مالکیت خصوصی را به رسمیت می‌شناسد اما مالکیتی را تأیید کرده که از راه مشروع به دست آمده باشد و از طرف دیگر در عرصه اقتصاد برای حکومت اختیارات و محدودیت‌های تعریف کرده است.

ضرورت توجه به اقتصاد و فرهنگ در کنار یکدیگر

حجت‌الاسلام باطنی به اهمیت فرهنگ و ضرورت غافل نبودن از آن اشاره کرد و گفت: باید توجه کرد که دست‌یابی به اقتصاد همه هدف نیست به همین دلیل برخی از مسؤولان فرهنگ را در مقطعی رها کردند و از فرهنگ غافل شدند، متقابلا فرهنگ بدون اقتصاد هم سودی ندارد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از نهادهایی مثل حوزه علمیه مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ را مطالبه می‌کند، حوزه نمی‌تواند خود را در حاشیه قرار دهد و بگوید چون مناصب رسمی مدیریتی کشور در اختیارمان نیست ما هم در این زمینه مسؤولیتی نداریم.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: فرهنگ از جانب خاصی مورد هجمه واقع شده است که باید با مدیریت جهادی این عارضه‌های فرهنگی را رفع کرد، همه ابعاد فرهنگ مورد غفلت و بی‌مهری نیست، بلکه شاخصه‌های فرهنگی که پیوندهای دینی دارد مورد تهاجم واقع شده است.

وی گفت: شبکه‌های فارسی‌زبان که در مرکز دشمنان لانه کرده‌اند، خانواده و ایمان دینی جوانان، باور نسبت به عاشورا و مهدویت را مورد هدف قرار داده‌اند که اگر این ایمان سست شود، تفاوتی میان ایران و ترکیه نیست.

حجت‌الاسلام باطنی با اشاره به بعضی از اختلافات داخلی در عرصه فرهنگ خاطرنشان کرد: مسؤولان نباید از نیروسازی دشمن در داخل غفلت کنند، نباید رصدهای ارزشی مکتوبات و ممیزی را حذف کنند، از میان برداشتن ممیزی بدون زیان دیدن از ناحیه دشمن یک نگاه ساده و ابتدایی است.

فضای مجازی سلاح برنده دشمن است

وی ادامه داد: فضای مجازی امروز سلاح برنده دشمن است، چه شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها ابزار دشمن است، ساده‌اندیشانه است که بگوییم تنها از ماهواره برای کارهای علمی استفاده می‌کنند، عمده نقش ماهواره تخریبی و انحرافات اخلاقی است.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی ایران اصفهان جزو شهرها و استان‌های پیش‌گام در نهضت امام(ره) بود، شاید یکی از دلایل پیش‌گامی در این زمینه وزن و قدمت حوزه علمیه و حضور برجستگان و علمای شاخص اصفهان بود.

جانشین حوزه علمیه اصفهان با بیان این‌که در جریان دفاع مقدس نیز حوزه علمیه اصفهان جزو حوزه‌های پیش‌رو در حضور در عرصه‌های دفاع و جبهه‌های حق علیه باطل بود، اظهار کرد: امروز نیز که سال‌ها از آن دوران می‌گذرد می‌توان با افتخار گفت که حوزه علمیه اصفهان وظیفه خود را نسبت به دفاع مقدس انجام داده است.

وی ابراز کرد: چیزی بیش از 570 شهید شناخته‌شده از میان حدود سه هزار تا 3500 نفر طلبه و دارای شناسنامه حوزوی تقدیم انقلاب کرده است، که این عدد تنها تعداد شهدا است و اگر جانبازان، آزادگان و ایثارگران را به این رقم اضافه بکنیم شاید نتوانیم از میان حوزویان اصفهان کسی را پیدا کنیم که با انقلاب و جنگ بیگانه باشد.

حجت‌الاسلام باطنی با تأکید بر این‌که نسل‌های بعدی حوزه باید به این شهدای روحانی اقتدا کنند، ابراز کرد: رسالت پیامبرگونه‌اشان با خونشان عجین شده و هم افتخار علم‌آموزی در حوزه علمیه و هم افتخار شهادت را در این راه به دست آورده‌اند و این برای حوزه علمیه اصفهان یک سرمایه است و پشتوانه‌ بزرگی برای ادامه حرکت حوزه است.

خبرگزاری رسا وظیفه‌ای جهاد‌گونه بر عهده دارد

وی ابراز کرد: حوزه علمیه اصفهان از قرن چهارم شکل گرفت و مورد توجه فرهیختگان عالم اسلام بوده است و آثار ماندگاری هم در این حوزه علمیه به جهان اسلام تقدیم کرده است، اولین مدرسه‌ای که در منابع مکتوب به آن اشاره شده مدرسه علاء‌الدین کاکویه و مدرسه ابن‌سینا است.

وی با اشاره به این‌که حوزه علمیه نجف و کربلا از برکات حوزه علمیه اصفهان شعاع عالم‌تابی پیدا کرد،‌ اظهار کرد: رسالتی که در این وانفسای امروز خبرگزاری رسا بر عهده گرفته است، مصداق مجاهدت فی‌سبیل‌الله است.

جانشین مدیر حوزه علمیه با اشاره به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی از دو سال پیش ابراز کرد: مدارس اصفهان در این زمینه درگیر هستند و به موضوعاتی نزدیک می‌شویم که ضرورت توجه بیشتر و نیاز به پرداخت بیشتری دارد.

وی اظهار کرد: عرصه‌های جدیدی در حوزه علمیه به کمک تلاش امام(ره) و رهبر معظم انقلاب پیش روی این نهاد باز شده است، امروز هیچ عذر و بهانه‌ای برای کار نکردن پذیرفته نیست، باید نعمت نظام اسلامی را شکر کرد و همین ما را به حرکت جهادی در مأموریت‌هایمان نزدیک می‌کند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مسؤولان بر سر اصول مذاکره نکنند، فرموده‌های رهبر معظم انقلاب به ویژه در عرصه سیاست خارجی مورد بی‌توجهی واقع شده است، هم اکنون یک مرحله خطیری است که نظام باید پشت سر بگذارد./914/پ201/س

ارسال نظرات