۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۲۰۷۷۱۵
آیت‌الله حسینی بوشهری:

برخی حوزه را راکد و بدون تحرک می خواهند/ با حفظ سنت های اصیل به دنبال تحول هستیم

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که حوزه امروز منهای گذشته، حوزه نیست، گفت: حوزه گذشته منهای پیش بینی نسبت به آینده نیز نمی‌تواند حوزه پایداری بماند.
شانزدهمين اجلاسيه اساتيد سطح عالي و درس خارج حوزه علميه قم شانزدهمين اجلاسيه اساتيد سطح عالي و درس خارج حوزه علميه قم شانزدهمين اجلاسيه اساتيد سطح عالي و درس خارج حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه امروز در شانزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و درس خارج حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان این‌که اساتید نقش کلیدی و بی بدیلی در تربیت و اخلاق در حوزه‌ علمیه دارند، گفت: اساتید حوزه باید نسبت به برنامه‌ها و دروس حوزه مشارکت بیشتری با مدیریت داشته باشند و نظرات خود را به ما انتقال دهند.

وی با اشاره به ویژگی‌های حوزه علمیه مطلوب،‌ ابراز کرد:‌ برخی حوزه را بدون تحرک و راکد می‌خواهند و عنوان می‌کنند که حوزه باید بدون نگاه به تحولات جدید همان راه گذشته را دنبال کند و هیچ قدمی در راه تحول حوزه را قبول ندارند و با آن مخالفت می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: گروهی نیز با نگاه افراط گرایانه از ما انتظار دارند همچون دانشگا‌ه‌ها حرکت کنیم و ما را در یک محاصره قرار می‌دهند که باید متناسب با شرایط زمان حرکت کنید و حوزه مدرن را می‌خواهند؛ البته ما نیز اعتقاد به کار نو داریم اما تفاوت بین خواسته این گروه و ما وجود دارد.

وی با تأکید بر این‌که حوزه نباید درجا بزند،‌ اظهار کرد: حوزه نباید به سمت دانشگاهی شدن پیش رود؛ امام کاظم(ع) فرمودند: برخی حالت رکود، برخی قهقرایی و برخی نیز رشد می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که گروه سوم معتقد هستند که اصالت‌های حوزه باید حفظ شود، افزود: سنت‌‌های اصیل حوزه که جواب داده باید بماند و از دستاوردهای گذشتگان باید صیانت کرد.

امام جمعه قم با بیان این‌که حوزه امروز منهای گذشته، حوزه نیست، گفت: حوزه گذشته منهای پیش بینی نسبت به آینده نیز نمی‌تواند حوزه پایداری بماند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به این‌که رهبری نیز با نام تحول از حوزه یاد کردند، افزود: باید با ویژگی زمان آگاهی نه زمان زدگی پیش رفت؛ حوزه‌ای که زمان زده باشد زمین می‌خورد و حوزه‌ای که تحت تأثیر فضاهای موجود قرار گیرد و تلاش کند رضایت وضع موجود را جلب کند و متناسب با نیازهای روز حرکت نکند موفق نمی‌شود.

وی تأکید کرد: حوزه باید نیازها را ببیند و متناسب با این نیازها برنامه ریزی کند و به گونه‌ای در شرایط موجود حل نشود که استقلال و هویت خود را از دست بدهد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که اساتید باید شاگردهایی را تربیت کنند که به اصالت‌های حوزه پایبند و‌ زمان آگاه باشند و اسیر فرهنگ روز جامعه نشوند، گفت:‌ اگر جوزه اسیر رویدادهای عرفی جامعه شد پایدار نخواهد ماند.

وی با تأکید بر این‌که حوزه باید استقلال خود را حفظ کند، ابراز داشت:‌حوزه باید منتقد بیداری باشد و نقاط ضعف را بیان کند و چنین حوزه‌ای می‌تواند هدایت کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به هجمه‌های فرهنگی و اعتقادی دشمنان علیه جامعه، اظهار کرد: حوزه باید به کمک دولت و نظام اسلامی بیاید و بر هجمه‌های فرهنگی غلبه کند.

امام جمعه قم نو اندیشی را از دیگر ویژگی‌های حوزه علمیه مطلوب خواند و گفت: حوزه باید با اجتهاد در همه عرصه‌های جامعه ورود پیدا کند و به کمک دولت و نظام اسلامی بیاید.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر این‌که حوزه‌های گذشته ما از زمان جلوتر بودند و زمانی که بحثی کلامی به وجود می‌آمد کتابی مستدل و دندان شکن در برابر خصم می‌دادند،‌ گفت:‌ رهبری از این حوزه انتظار دارند که متناسب با نیازهای روز پاسخگوی هجمه‌ها و شبهات باشند.

وی ادامه داد: اساتید تنها به درس دادن اکتفا نکنند، تدریس هرچند ارزشمند است اما در کنار آن نیازهای روز جامعه را نیز پاسخگو باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که حوز مطلوب باید همه جهان را ببیند، گفت: حوزه باید همچون دیده بان همه چیز را رصد کند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری استعداد پروری را از دیگر ویژگی‌های حوزه مطلوب دانست و اظهار کرد: اساتید باید طلاب مستعد را شناسایی و به ما معرفی کنند تا آنها مورد حمایت قرار گیرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که حوزه باید با تربیت نیرو به نظام اسلامی کمک کند،‌ ابراز کرد:‌ طلاب باید ملا شوند و بعد به دنبال خدمت به نظام بروند؛‌ طلبه‌ای که نتواند پاسخ گوی نیازها باشد نباید وارد چنین عرصه‌هایی شود.

امام جمعه قم بر ضرورت توجه به زندگی طلاب تأکید کرد و گفت: برخی از طلبه‌ها در اولیات زندگی خود با مشکل مواجه هستند؛ نامه‌های فراوانی به دست بنده می‌رسد که از وضع بد اقتصادی طلاب گلایه شده است اما باید روحیه و اراده آنها را تقویت کرد که از حوزه بیرون نروند.

آیت‌الله حسینی بوشهری اخلاق محوری را از دیگر ویژگی‌های حوزه مطلوب خواند و گفت: اساتید حداقل هفته‌ای یک با حداکثر روزی یک بار با بیان نکات اخلاقی طلاب را به این امر مهم توجه دهند./927/پ202/ج

ارسال نظرات