رییس جمهور نباید از هنجار شکنان حمایت کند/ مفهوم چپ و راست در سیاست، فرهنگ و اقتصاد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در دوره آموزشی جریان شناسی فرهنگی سیاسی تاریخ معاصر که در دانشگاه قم برگزار شد با اشاره به برخورد مسؤولان با هنجار شکنانی که با جریان «هیپی» همراه شده بودند، اظهار داشت: در صفحه توییتر رییس جمهور این مطلب درج شد که چرا جلوی شادی مردم را می گیرید.
وی افزود: نمی دانم این صفحه را خود رییس جمهور اداره می کند یا نه اما در هرصورت مطالبی که در آن نوشته می شود به ایشان منتسب است؛ این سؤال به ذهن می آید که آیا قیود جامعه دینی نباید محترم شمرده شود؟ حمایت از هنجار شکنان قسم رییس جمهور را زیر سؤال می برد؛ ایشان زمانی که لباس این مسؤولیت را به تن کردند قسم یاد کردند که در همه زمینه ها پاسدار نظام اسلامی باشد.
عضو تشخیص مصلحت نظام در شرح بیشتر این ماجرا گفت: با هجمه تبلیغاتی گسترده رسانه های غرب، جریانی در جهان راه افتاد با عنوان «هیپی» که مسلمان، مسیحی، بی دین و هرکس با هر عقیده ای را تشویق می کرد که شادی خود را با دیگران قسمت کند؛ گروهی در کشور ما با کشف حجاب و رقص در محیط باز و فیلم برداری و پخش آن در اینترنت با این جریان همراه شدند که به ایشان تذکر داده شد و رییس جمهور در حمایت از آنها موضع گیری کرد.
صفارهرندی با بیان این که نباید از هنجار شکنان جامعه دفاع کرد، گفت: وقتی کسی اقداماتی برای شکستن هنجارهای دینی انجام می دهد باید مذمت شود.
وی با بیان این که آقایانی که دم از آزادی می زنند خودشان به این حرف مقید نیستند، خاطرنشان کرد: دلیل من این است که وقتی کسانی از همین فضای آزاد می خواهند استفاده کنند و تعریضی به جایگاه آنان داشته باشند صدایشان در می آید؛ اینها تا زمانی طرفدار آزادی هستند که کسی بخواهد در عرصه خدا و دین اظهار نظر کند اما به محض این که کسی درباره آنها چیزی بگوید می گویند باید با اینها برخورد شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی با روزنامه ای که حکم الهی را غیر انسانی خواند برخورد شد، اینها اعتراض کردند که چرا این اندازه سخت گیری می کنید اما زمانی که دیگری چهار، پنج مقاله در نقد توافقنامه ژنو نوشت به قوه قضائیه نامه نوشتند که چرا جلوی اینها را نمی گیرید.
صفار هرندی با تأکید بر این که قیود جامعه اسلامی به معنای سلب آزادی نیست، ابراز داشت: در همه جای دنیا آزادی مقید است و در هیج کجا آزادی مطلق نیست؛ در غرب اگر چیزی بگویید که با مصالح صهیونیست ها در تضاد باشد با شما برخورد تند می کنند، روژه گارودی یکی از افتخارات دوره معاصر غرب بود که او را به عنوان فیلسوف و دانشمند می شناختند اما به خاطر مواضع ضدصهیونیستی اش با او برخورد شد.
وی افزود: روزنامه ای کره ای با شمارگان 400 نسخه به دلیل انکار هولوکاست آنقدر تحت فشار قرار گرفت که تعطیل شد این در حالی است که در غرب، نسبت فحشا دادن به مریم مقدس آزاد است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح مواضع جریان چپ روشنفکر در مسائل فرهنگی، گفت: در اینجا نقطه مشترکی بین جریان روشنفکر چپ گرا و جریان روشنفکر غرب گرا وجود دارد؛ هر دو جریان اهل تساهل و تسامح هستند و عقیده دارند باید در مسائل فرهنگی آسان گیری شود؛ تاجایی که آقای خاتمی صراحتا می گفت در تزاحم بین دین و آزادی اصالت با آزادی است و دین باید کنار برود.
صفارهرندی ادامه داد: در مقابل، جریان مذهبی می گوید درست است که دین برای سخت گیری و مشقت نیامده است اما چارچوب و قیودی دارد که باید رعایت شود؛ جریان اول معتقد به دین حداقلی است اما جریان دوم معتقد است که دین به تمامه باید در همه ابعاد زندگی جاری باشد.
وی به بیان تاریخچه ورود واژه چپ و راست در سیاست پرداخت و گفت: بنیان گذاری این واژه در مجلس به 200 سال پیش در کشور فرانسه برمی گردد؛ گروهی که طرفدار حفظ وضع موجود بودند سمت راست پارلمان و جریان معارض سمت چپ می نشستند؛ از آن روز به بعد سیاست مدارانی که مدافع نظام بودند راست و مخالفان را چپ می گفتند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انقلاب اکتبر شوروی بیان داشت: با استقرار حکومت کمونیستی، چپ و راست تغییر کرد؛ گروه های مارکسیستی و کمونیستی خود را چپ و هرکس که مخالف آنان بود از جمله جبهه غرب را، راست می دانستند؛ با سرایت این دسته بندی به کشور ما سلطنت طلبان و گروه های مذهبی نیز از نظر مارکسیست ها راست بودند.
صفارهرندی با اشاره به این که با وقوع انقلاب اسلامی تا مدتی بحث چپ و راست مطرح نبود، گفت: انقلاب اسلامی، ضد لیبرال، ضد سلطه و شعار محوری اش عدالت بود بنابراین مشخصاتی که راستی ها برای جبهه غرب قائل بودند را نداشت؛ اما یکی دوسال پس از پیروزی انقلاب کسانی که متعلق به انقلاب بودند و مشخصا سازمان مجاهدین خلق این واژه را مجددا احیا کردند.
وی یادآور شد: براین اساس هرکس که طرفدار مدلی بود که آن آقایان ارائه می کردند چپ و مخالفان آن راست محسوب می شدند؛ مجاهدین انقلاب نیز خود به دو طیف چپ و راست تقسیم شدند گروهی با محوریت بهزاد نبوی طرف چپ بودند و امثال آقای فدایی و محسن رضایی طرف راست سازمان بودند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که تا سال 54 و پیش از رسوایی سازمان مجاهدین خلق در کشتار افراد بی گناه، آنها تحت حمایت بسیاری از بزرگان بودند، گفت: آقای هاشمی نیز به ایشان کمک می کرد و این را جزو کارنامه افتخار آمیز خود می دانست؛ البته این به معنای تقبیح کار ایشان نیست چراکه در آن دوران شخصیت های مطرحی از آنها حمایت می کردند.
صفارهرندی ابراز داشت: شاگردان امام(ره) به محض این که رگه های انحراف را در سازمان مجاهدین دیدند شروع به موضع گیری کردند؛ از منتقدین این نظام التقاطی شهید مطهری بود و به همین دلیل از سوی اعضای سازمان متهم به همکاری با ساواک بود.
وی یکی دیگر از عوامل دسته بندی های چپ و راست را نگاه دینی یا تعبدی در برابر نگاه تعقلی دانست و گفت: جریان روشنفکری غیر دینی خود را متصف به جریان خردورز می دانند و به دروغ می گویند که گروه مقابل عقل را تعطیل کرده و به دین چسبیده است؛ هنوز کسانی هستند که نان این تفکرات را می خورند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیان آفات نگاه تعقلی صرف، تصریح کرد: اینها پس از مدتی یک حالت اباحه گری پیدا می کنند چراکه به خود حق می دهند احکام دینی را با عقل خود بنیاد سبک و سنگین کنند؛ این طرز فکر موجب بی اعتنایی و سستی در دین می شود.
صفار هرندی آفات نگاه تعبدی محض را نیز بیان کرد و گفت: این نوع نگاه ریشه در نگاه دینی دارد؛ ما دین بدون تعبد را قبول نداریم، عصاره دین تعبد است اما اگر همین تعبد بخواهد منجر به تعطیل شدن تعقل شود به نوعی تحجر خواهیم رسید؛ اخباری گری و طالبانیسیم آفات این نوع نگاه است.
وی افزود: وقتی به دیدگاه های امام(ره)، شهید مطهری و دیگر روشنفکران عصر نگاه می کنیم، می بینیم نگاهی تلفیقی بین تعقل و تعبد دارند؛ رهبر معظم انقلاب نیز در تعریف مکتب امام(ره) فرمودند ایشان عقلانیت و معنویت را مکمل یکدیگر می دانستند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح صف آرایی دو جبهه چپ و راست در مسائل اقتصادی، گفت: نگاه اقتصادی چپی ها سوسیالیستی و جامعه گرا بود اما راستی ها نگاه کاپیتالیستی و فردگرا داشتند؛ یک عده خود را طرفدار عدالت اجتماعی معرفی کردند در مقابل کسانی ایستادند که می گفتند اگر حقوق طبقه ضعیف ضایع شود مهم نیست و تنها باید به توسعه اقتصادی فکر کرد.
صفارهرندی وضعیت گروه های چپ گرا و راست گرا را در دهه 70 آشفته توصیف کرد و ابراز داشت: کسانی که در دهه 60 موضع چپ اقتصادی می گرفتند در دهه 70 موضع راست اقتصادی گرفتند و شاید تغییر و تحولاتی که پس از جنگ و رحلت امام(ره) صورت گرفت نیز متأثر از همین تغییر موضع ها بود.
وی خاطرنشان کرد: با فروپاشی شوروی بسیاری از کسانی که در گذشته خود را چپ اسلامی معرفی می کردند احساس یتیمی کردند و چون عادت به وابستگی و تمسک به دیگران داشتند در حالت حیرت و سرگردانی گفتند حال که جهان تک قطبی شده ما هم برویم آویزان غرب بشویم؛ هنوز هم موضع گیری آنها به همان شکل است./928/200/ع