۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۲۰۸۰۴۷
لاریجانی:

امیدواریم انتخابات سوریه آینده روشنی را برای منطقه رقم بزند

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که برخی می گفتند ما نمی دانیم دولت سوریه انتخابات را پاک برگزار می کند ما پیشنهاد کردیم ناظر بفرستید تا از نزدیک نظارت کنند اما نپذیرفتند اذعان داشت: آنها پیشنهادی داشتند که ملت سوریه نپذیرفت و آن این بود که در اطاق در بسته ای بنشینند و راجع به آینده این ملت تصمیم بگیرند هیچ کشوری حق ندارد در اطاق های دربسته درباره کشوری و ملتی تصمیم بگیرد.
دکتر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي سخنراني لاريجاني در اجلاس کشورهاي دوست سوريه علي لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در دومین نشست روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی کشورهای دوست سوریه که در هتل اسپیناس تهران در حال برگزاری است با بیان این‌که از ابتدای بحران سوریه به همه کشورها گفتیم ما از حل بحران حمایت می کنیم اما نه به روش مسلحانطه و ارسال سلاح گفت: برخی از کشورها تصور می کردند ظرف دوسه هفته می توانند وضعیت سوریه را تغییر دهند و این یک تصور خام بود، ما گفته بودیم شما به چه دلیلی یک کشور را به جنگ سوق می دهید با تصورات واهی اما نپذیرفتند.

لاریجانی افزود: برخی کشورها که در کشور خودشان تلاشی برای ایجاد دموکراسی نکرده اند در این ماجرا دلسوزانه برای مردم سوریه اشک می ریختند که باید وضعیت کشور عوض شود و برخی کشورها پارلمان صوری دارند ولی برای سوریه دل می سوزاندند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که برخی به دنبال این بودند با ایجاد بحران در سوریه رژیم صهیونیستی تنفسی کند اظهار داشت: در طول این سه سال همه گونه کمک نظامی انجام دادند برای این که شرایط این کشور را به هم بریزند تا جایی که اخیرا یکی از مسؤولین آمریکا گفته بود بودجه بیشتری برای حمایت از تروریست ها تصویب می کند این یک افتخار نیست سندی سیاه برای آمریکا است.

وی با بیان این‌که نکته مهم این بود که مردم سوریه ایستادگی و مقاومت کردند و این امر بسیار پر ارزشی است گفت: اگر ملتی تصمیم بگیرد روی پای خودش بایستد موفق خواهد شد و انتخابات امروز سوریه یک انتخابات متعارف نیست بلکه پیامهای بسیاری دارد و با حضور شرکت کنندگان یک اثر تاریخی به جا خواهد گذاشت.

لاریجانی با تاکید بر این‌که پیام انتخابات سوریه این است که دولت سوریه تابع رای مردم است اظهار داشت: ما ازقبل این را می گفتیم اما قبول نمی کردند و این روزها می بینیم که دولت سوریه تابع آرا است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که برخی می گفتند ما نمی دانیم دولت سوریه انتخابات را پاک برگزار می کند ما پیشنهاد کردیم ناظر بفرستید تا از نزدیک نظارت کنند اما نپذیرفتند اذعان داشت: آنها پیشنهادی داشتند که ملت سوریه نپذیرفت و آن این بود که در اطاق در بسته ای بنشینند و راجع به آینده این ملت تصمیم بگیرند هیچ کشوری حق ندارد در اطاق های دربسته درباره کشوری و ملتی تصمیم بگیرد.

وی با بیان این‌که حضور سوری های خارج از این کشور پای صندوق های رای شگفت آور بود گفت: امیدواریم این انتخابات سوریه در داخل کشور هم با صحت و حضور چشم گیر برگزار شود و تروریست ها مانعی برای حضور مردم در صحنه ایجاد نکنند.

لاریجانی با بیان این‌که پیام دیگر این انتخابات این است که سوریه همچنان برای این که یک کشور مستقل بماند سرمایه گذاری می کند و هزینه می دهد گفت: مردم سوریه افتخار می کنند که برای آرمان های خودشان حساب قوی بازکرده اند و با یک حرکت بزرگ می خواهند از حرکت دولتشان حمایت کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که این گروه هایی که پرچم مبارزه به دست گرفته اند و در کشورهای دیگر دنبال منافعشان هستند چقدر پایگاه در درون سوریه دارند؟ اظهار داشت: برخی شان حرف هایی می زنند که نشان می دهد برای منافع خودشان تلاش می کنند و نفوذی در اقوام و مذاهب مختلف داخل سوریه ندارند، ما اینها را نمایندگان واقعی مردم سوریه نمی دانم اگر نفوذی در سوریه داشتند باید تا به حال معجزه ای می کردند.

وی با اشاره به این‌که پیام دیگر این انتخابات این است که آدم کشی در منطقه بس است و مردم سوریه می خواهند زندگی آرام داشته باشند گفت: چرا تروریست ها را از کشورهای مختلف وارد سوریه کردید؟ این یک اشتباه استراتژیک برای غرب است که با تروریسم برخورد بر اساس منافع می کنند.

لاریجانی با بیان این‌که برخی مسؤولین غربی که داخل کشور ما می آیند ابراز نگرانی می کنند از اینکه اینهایی که در سوریه تمرین جنگ افروزی کردند وقتی به کشورشان بازگردند چه خواهند کرد گفت: در اشغال عراق و افغانستان عده زیادی از مردم کشته شدند، از ابتدا می گفتیم که مبارزه با تروریست با اشغالگری و لشگرکشی درست نیست اما آنها به دنبال منافع خودشان بودند و اکنون نتیجه تلخ اشغال را پذیرفتند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که منطقه ما در دو دهه اخیر گرفتار این آتش افروزی ها بوده است و صدمات زیادی برای منطقه داشته است تصریح کرد: امیدواریم انتخابات سوریه آینده روشنی را برای منطقه رقم بزند و معتقدیم راه حل بحران سوریه از راه انتخابات صورت خواهد گرفت.

وی افزود: تعجب می کنیم از برخی کشورهای غربی که درباره سوریه با ما رایزنی می کردند و از ما می پرسیدند چکار باید کرد و ما می گفتیم انتخابات برگزار شود ولی آنها می گفتند دموکراسی فقط انتخابات نیست، بله دموکراسی فقط انتخابات نیست ولی انتخابات بزرگترین ظهور و بروز دموکراسی است.

لاریجانی با تاکید بر این‌که ما مبارزه با تروریست را از راه برقراری دموکراسی دنبال می کنیم نه با ارسال سلاح یا تصمیم گیری در اطاق در بسته گفت: آینده سوریه در پشتیبانی شرکت کنندگان این نشست می درخشد.

وی با بیان این‌که  ما با سوریه صحبت کرده ایم و موافقت کرده اند که کشورهای مختلف در صورت تمایل می توانند ناظر برای انتخابات اعزام کنند اظهار داشت: از این روحیه باز دولت سوریه برای انتخابات و حضور ناظران تقدیر می کنیم و امیدواریم این انتخابات جنگ افروزی ها را پایان دهد./959/پ202/ج

ارسال نظرات