۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۲۰۸۳۲۶
لاریجانی:

فهم دقیق تفکر اسلامی با تدبر در قرآن حاصل می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در سنت اسلامی چیزی بیشتر تدبر و تامل در آیات الهی مورد توجه واقع نشده است و چه بسا علمای بزرگ نیز بر آن تاکید کرده‌اند گفت: تمامی اینها و مقدمات ظرفی است که تامل و تدبر قرآن باید درون آن قرار گیرد و فهم دقیق تفکر اسلامی را برای فرد حاصل می‌کند.
دكتر علي لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی عصر روز دوشنبه دوازدهم خردادماه در مراسم اختتامیه سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ‌گفت: همانطور که در نصوص اسلامی آمده است، قرآن عهد و پیمانی است که خدا با خلق خود می‌بندد، اما این نکته حائز اهمیت است که این عهد و پیمان را چگونه باید صیانت کرد.

 

رییس قوه مقننه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر این‌که سزاوار است بر شخص مسلمان که در این عهد نظر افکند اظهار داشت: علی‌الظاهر نظرافکندن در این عهدی که خدا با خلق خود می‌بندد، هم صورت ظاهری و هم آدابی می‌خواهد.

 

لاریجانی با اشاره به این‌که امام صادق(ع) فرموده‌اند یک مسلمان باید روزی 50 آیه از این عهد را بخواند که جایگاه آن مشخص شده است، به نکات مهمی که از این قرائت قرآن حاصل می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: ذکر نخستین خصوصیتی است که با قرائت قرآن برای فرد مسلمان حاصل می‌شود و جلوگیری از نفرت را به دنبال دارد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین قرائت قرآن باعث می‌شود که انسان از ظلمات به سوی نور حرکت کند و خداوند در سوره ابراهیم فرموده است، آن عهد و پیمانی که از آن سخن می‌گوییم، عامل حرکت انسان از ظلمت به سوی نور است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حدیثی از حضرت علی (ع) مبنی بر این‌که کسی که با قرآن باشد، دیگر نیازی ندارد، اشاره کرد و گفت: با عهد و پیمان بی‌نیازی برای انسان حاصل می‌شود و کسی که از این عهد و پیمان خارج باشد، نمی‌تواند هیچ نیازی را تامین کند، بنابراین عهد و پیمان مساله اساسی و رکنی برای سعادت بشری است.

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: امام صادق (ع) سه عامل را برای انسان از تلاوت آیه قرآن برشمرده‌اند که از خصوصیات مهم عهد و پیمان است و این سه عامل شامل قلبی خاشع، بدنی آسوده و مکانی خلوت است و هرگاه این سه عامل برای مومن حاصل شود، او با مفاهیم معانی قرآن انس می‌گیرد و حلاوت هم‌صحبتی با خدا با بندگان صالحش را در می‌یابد.

 

لاریجانی اظهار کرد: روایت است که زمانی که مومن برای تلاوت قرآن خشوع و خلوت داشته باشد، خداوند این نوید را داده است که در قیامت با هر آیه‌ای که او تلاوت کرده است، یک درجه او را بالاتر می‌برد.

 

رییس قوه مقننه با بیان این‌که در سنت اسلامی چیزی بیشتر تدبر و تامل در آیات الهی مورد توجه واقع نشده است و چه بسا علمای بزرگ نیز بر آن تاکید کرده‌اند تصریح کرد: تمامی اینها و مقدمات ظرفی است که تامل و تدبر قرآن باید درون آن قرار گیرد و فهم دقیق تفکر اسلامی را برای فرد حاصل می‌کند.

 

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به مثنوی معنوی گفت: قرآن چشم انسان را به حقایق باز می‌کند و این موضوع بر این نکته دلالت دارد که مسیر تدبر در آیات قرآنی حقایق را برای مومنین مکشوف می‌کند./9665/پ202/ص

 

ارسال نظرات