۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۰۸۳۶۳
مدیر حوزه علمیه بابل:

نسل جوان نیازمند شناخت دقیق اندیشه های امام راحل هستند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه بابل با تاکید بر شناخت اندیشه های نورانی امام راحل در نظام اسلامی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر جامعه و به خصوص نسل جوان ما نیازمند شناخت دقیق و کاربردی با اندیشه های نورانی امام راحل برای ادامه مسیر نظام اسلامی است.
مدير حوزه علميه بابل

حجت الاسلام عبدالعلی پور اکبر مدیر حوزه علمیه بابل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل با گرامیداشت سالروز رحلت امام راحل و قیام 15خرداد گفت: قیام 15 خرداد نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی ایران محسوب می شود و شناخت جریان 15خرداد درس بزرگی را برای ما خواهد داشت.

 

وی با اشاره به سابقه شکل گیری نهضت 15 خرداد خاطرنشان کرد: پس از روی کار آمدن جان کندی رییس جمهور آمریکا وی تصمیم به دنیا اسلام زدایی در سطح دنیا گرفت و اسلام را خطر اصلی در برابر سیاست های استعماری آمریکا می دانست.

 

این استاد حوزه علمیه بابل ادامه داد: شاه ایران که بعد از جریان کودتای 28 مرداد 32 حکومت خود را مدیون آمریکا می دانست و در  سفری که به آمریکا داشت از کندی دستور گرفت که در ایران اسلام زدایی کند.

 

وی به اجرای گام به گام اسلام زدایی از سوی شاه در ایران اشاره و تصریح کرد: علم به عنوان عنصر حلقه به گوش آمریکا بعد از نخست وزیری بلافاصله لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی را بدون نظر مجلس تصویب کرد که طی آن نمایندگان مجلس می توانستند به جای قرآن به کتاب های آسمانی دیگر قسم بخورند.

 

حجت الاسلام پوراکبر به تحلیل میدانی نظام ستمشاهی در خصوص وجود خلأ در حوزه های علمیه بعد از رحلت آیت الله بروجردی پرداخت و گفت:  فکر می کردند بعد از مرگ آیت الله بروجردی مرجع عالیقدر شیعه دیگر کسی بر سر راه آن ها وجود ندارد و باور نمی کردند که یک شخصیت ناشناخته فریاد وا اسلاما سر دهد و در برابر آنها بیاستند.

 

وی افزود: امام راحل در قضیه لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی با پشتوانه مردم و دیگر علما آنچنان کوبنده به میدان آمد که علم به ناچار در آذر 41 لایحه را پس گرفت.

 

مدیر حوزه علمیه بابل به مرحله بعدی تصمیم شاه برای اسلام زادیی با اجرای انقلاب سفید پرداخت و با تحلیل این موضوع تصریح کرد: شاه بعد از ماجرای انجمن های ایالتی و ولایتی خود مستقیماً به میدان آمد و  تصمیم گرفت که انقلاب سفید را اجرا کند و تهدید کرد که هر کسی جلوی این قضیه بایستد به خاک خون کشیده می شود و به همین دلیل مأموران شاه در تاریخ دوم فروردین 42 با حمله مدرسه فیضیه کشتار فجیعی راه انداختند و فکر کردند که همه چیز به پایان رسیده است.

 

وی افزود: در اول محرم سال 42 مأموران ساواک تعهد نامه ای از علما گرفتند که نگوید اسلام در خطرند و همچنین از اسرائیل صحب نکنند و علاوه بر آن از شاه هم حرفی نزنند، اما باز هم امام راحل فریاد زد و به خروش در آورد که این تعهدات از علما ارزشی ندارد.

 

این استاد حوزه علمیه بابل با بیان این که ماه محرم همواره در تاریخ شیعه ماه خروش وقیام ظلم ستیزی بوده است، گفت: سخنرانی کوبنده ی امام راحل در پانزدهم خرداد 42 که همزمان با عاشورای حسینی بود موجی از خروش را در بین مردم ایجاد کرد و پس از دستگیری امام  انقلاب اسلامی وارد مرحله مهمی شد.

 

وی ادامه داد: پس از دستگیری امام راحل بعضی از مردم مثل مردم ورامین کفن پوش به میدان آمدند شاه دستور قتل و عام مردم را صادر کرد، اما سرانجام بعد از حمایت و تحصن مراجع و علمای تراز اول و مردم امام  پس از ده ماه از زندان آزاد شد.

 

حجت الاسلام پور اکبر به مرحله سوم انقلاب با تصویب قانون کاپیتالیسیون از سوی مجلس فرمایشی اشاره و تصریح کرد: فریاد امام راحل پس از تصویب قانون کاپیتالیسیون آن چنان کوبنده بود که موجب دستگیری و تبعید مستقیم ایشان به ترکیه شد.

 

مدیر حوزه علمیه بابل به ویژگی های برجسته رهبری امام راحل در انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: امام راحل می فرمود که اسلام باید به حکومت برسد و حکومتی را می خواهیم که مستقل بوده و زیر سلطه غرب و شرق نباشد.

 

وی ادامه داد: امام به جای مبارزه با فرعیات به اصل مبارزه با حکومت شاهنشاهی پرداخت و و آن را مخاف اسلام بیان کرد.

 

امام جمعه سابق فارسان به برخی از ثمرات انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: امروز آن چه که دنیا را به حیرت در آورده است حاکمیت اسلام است آن هم اسلامی که در زیر سایه انقلاب اسلامی بروز پیدا کرد.

 

وی افزود: امروز شاهدیم که چهره اروپا، اسلامی شده است موقع اذان افراد کسبه، کارگران کار را رها می کنند و در پارک ها نماز می خوانند و همچنین زنان مسلمان با حجابشان چهره اروپا عوض کردند.

 

حجت الاسلام پور اکبر با بیان این که علی رغم دشمنی های گسترده با اسلام این دین الهی در هحال رشد است، خاطرنشان کرد: امروزه فضای اسلامی کشورهای اروپایی را در بر گرفته است به طوری که پیش بینی می شود تا 50 سال دیگر قاره اروپا، قاره اسلام می شود و این ها همه در سایه انقلاب اسلامی و قیام 15 خرداد است.

 

وی ادامه داد: دستاورد نهضت 15 خرداد امروزه جهانی شد و ثمره خون شهدای 15 خرداد، جهان را در بر گرفته است و جمهوری های اسلامی زیادی در حال شکل گیری است.

 

مدیر حوزه علمیه بابل با تقسیم چند مرحله از زندگی امام راحل گفت: مرحله نخست زندگی امام از 27 سالگی تا 37 سالگی دهه عرفان امام است،  امام در 27 سالگی نخستین کتاب عرفانی خود را نوشت و آن چهل حدیث بود و اگر سیاستمداران از این نقطه به مانند امام شروع بکنند ما شاهد این همه مشکلات نخواهیم بود.

 

وی افزود: مرحل دوم زندگی امام یک دوران 40 ساله زندگی به تدریس فقه و اصول است و بعد از آن یک دوره ده ساله دیگر به عنوان رهبری جمهوری اسلامی ایران و پیاده کردن مبانی عرفان، فقه و اصول است.

 

حجت الاسلام پو اکبر با تاکید بر شناخت اندیشه های نورانی امام راحل در نظام اسلامی خاطر نشان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر جامعه و به خصوص نسل جوان ما نیازمند شناخت دقیق و کاربردی با اندیشه های نورانی امام راحل برای ادامه مسیر نظام اسلامی است.

 

وی با تاکید بر این مطلب که باید وضعیت امروز جامعه به خصوص مسؤولان باید مورد قیاس با سیره رفتاری امام راحل قرار بگیرد، گفت: مسؤولان باید با سیره و الگو قرار دادن رفتار امام راحل در مدت مسؤولیت یک لحظه از توصیه های ایشان به خصوص در وصیت نامه سیاسی الهی غافل نشوند./1313/ت302/ب1

ارسال نظرات