۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۲۰۸۹۷۸
استاد حوزه علمیه قم:

توجه به ادعیه و مناجات مهم ترین عامل تهذیب نفس است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که متأسفانه در حوزه های علمیه ادعیه و زیارات کمرنگ شده و توجه به معارف بلندی که از اهل بیت و ائمه(ع) در قالب ادعیه و مناجات به ما رسیده در جمع‌های طلبگی رونق زیادی ندارد، گفت: کارگروه ترویج قرائت ادعیه و مناجات در معاونت تهذیب حوزه های علمیه با هدف اهمیت دادن به معارف ادعیه و زیارات شروع به کار کرده است.
مناجات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، حجت الاسلام محمد سهراب پور، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) گرگان با اشاره به شکل گیری کارگروهی در معاونت تهذیب حوزه علمیه جهت ترویج خواندن ادعیه و مناجات در حوزه های علمیه گفت: عدم توجه مناسب به ادعیه و مناجات در جامعه خلأ بزرگی است که باید رفع شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه سخنان خود با بیان این که متأسفانه در حوزه های علمیه ادعیه و زیارات کمرنگ شده و توجه به معارف بلندی که از اهل بیت و ائمه(ع) در قالب ادعیه و مناجات به ما رسیده در جمع‌های طلبگی رونق زیادی ندارد، خاطرنشان کرد: کارگروه ترویج قرائت ادعیه و مناجات در معاونت تهذیب حوزه های علمیه با هدف اهمیت دادن به معارف ادعیه و زیارات شروع به کار کرده است.

 

حجت الاسلام سهراب پور با اشاره به این که پیگیری های مناسب معاونت تهذیب حوزه علمیه زمینه ای را برای توجه بیشتر به ادعیه ها در مدارس علمیه فراهم کرده است، ادامه داد: انشاالله بتوانیم با ترویج خواندن ادعیه و زیارات در مدارس علمیه کشور و جمع های طلبگی جان تازه ای به این مسأله بدهیم.

 

وی اجرای برنامه‌های ادعیه و مناجات خوانی در شهرستان‌ها و شناسایی طلاب جوان مستعد در این بخش را از جمله برنامه های مهم کارگروه ترویج ادعیه و مناجات معاونت تهذیب حوزه علمیه عنوان کرد و بیان داشت: گسترش قرائت مناجات و دعا در مدارس علمیه بستری برای تقویت بعد اخلاقی و ایمانی طلاب خواهد بود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تاکید بر داشتن خلوص و تواضع در هنگام خواندن ادعیه و زیارات ادامه داد: مناجات یک محفل عاشقانه و حضور متواضع و مؤدب یک بنده در محضر حضرت پروردگار و محفلی که از ابتدا تا انتها بارش رحمت و مغفرت خداوند است.

 

حجت الاسلام سهراب پور ادعیه و مناجات را یکی از سرمایه های بزرگ اهل بیت(ع) برای ما دانست و خاطرنشان کرد: ادعیه و مناجات از طرفی حاوی معارف عمیق و معرفتی و از طرفی دیگر شامل  واژه‌ها و کلماتی زیبا، روان و عاشقانه در محضر پروردگار است.

 

استاد حوزه علمیه دعا و نیایش به درگاه خداوند متعال را از جمله عوامل مؤثر در تهذیب نفس، صفای باطن و رسیدن به کمال و قرب حق دانست و خاطرنشان کرد: دعا و نیایش، پیوند انسان را با خدای یکتا، برقرار و موجب پرواز روح به سوی ملکوت و فضای معطر معنوی و عرفانی می شود.

 

حجت الاسلام سهراب پوربا بیان که ادعیه و مناجات در فرهنگ اسلامی از جایگاه و منزلت خاصی برخوردار است، افزود: اعمال عبادی هر کدام به نوبه خود، رابطه انسان با پروردگار جهان را برقرار و باعث محبوبیت انسان، نزد خداوند می شود.

 

وی در ادامه سخنان خود به مناجات شعبانیه اشاره و تصریح کرد: مناجات شعبانیه با صلوات آغاز شده است و این خود نشان از عظمت و بزرگی این مناجات دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام خمینی(ره) درباره مناجات شعبانیه می‌فرماید: « یکی از دلایل عظمت این مناجات این است که تنها در مورد این مناجات در کتب مختلف آمده است که همه ائمه اطهار(ع) به خواندن آن اهتمام داشتند.»

 

حجت الاسلام سهراب پور به آثار صلوات در ادعیه و مناجات‌ها اشاره کرد و گفت: صلوات به مناجات کننده این تذکر را می‌دهد که هرچه خیر در دنیا است زیر سایه اهل بیت(ع) محقق می‌شود و همچنین یادآوری می‌کند که واسطه فیض، اهل بیت(ع) هستند و اجابت دعا، طهارت نفس و کفاره ذنوب از دیگر آثار صلوات است./1318/پ202/ب1

ارسال نظرات