۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۲۰۹۸۱۳

کنگره شیخ سلار در تبریز آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ کنگره علمی و تخصصی شیخ سلار دیلمی با حضور حضرت آیت الله نوری همدانی و با قرائت پیام حضرات آیات سبحانی و جوادی آملی در تبریز آغاز شد.
کنگره شيخ سلار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، کنگره علمی و تخصصی شیخ سلار دیلمی، اولین فقیه شیعی صبح امروز با حضور حضرت آیت الله نوری همدانی، مرجع عالیقدر جهان تشیع در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز شد.


قرار است، حضرت آیت الله نوری همدانی، آیت الله شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و حجت الاسلام محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در این کنگره سخنرانی کنند، ضمن این‌که تا دقایقی دیگر پیام حضرت آیت الله سبحانی و آیت الله جوادی آملی نیز قرائت خواهد شد.


همچنین دو مقاله برگزیده کنگره به صورت سخنرانی در این کنگره علمی قرائت خواهد شد، افزون بر این‌ قرار است عصر امروز تمامی میهمانان کنگره به همراه حضرت آیت الله نوری همدانی و آیت الله شبستری در آرامگاه شیخ سلار در شهر خسروشاه حضور داشته باشند.


حجت الاسلام سیدشهاب الدینی حسینی، دبیر کنگره شیخ سلار دیلمی در حاشیه آغاز به کار آن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: این کنگره مقدمه ای برای احداث و راه اندازی مرکز فرهنگی مذهبی شیخ سلار در محل آرامگاه این فقیه متأله در شهرستان خسروشاه نیز خواهد بود.


وی ادامه داد: شیخ سلار دیلمی از فقهای قرن پنجم، فقیه و متکلم و ادیب بود و آثار فقهی، تخصصی متعددی در علم عقاید و کلام داشت که در حدود 448 تا 463 (هجری قمری) دار فانی را وداع گفته است. او یکی از علمای متقدمین اثنی عشریه است که در علم و ادب مقدم بوده ‏و فتاوی و اقوال او در کتب فقهی موجود است.


حجت الاسلام حسینی افزود: شیخ سلار هر چند هم طبقه شیخ طوسی است، نه از شاگردان او، در عین حال محقق ‏حلی در مقدمه کتاب المعتبر از او و ابوالصلاح حلبی به عنوان ‏اتباع الثلاثه نام ‏می‏برد، یعنی او را از پیروان می‏شمارد که علی الظاهر مقصود این است این سه‏ نفر تابع و پیروان سه نفر دیگر، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی‏ بوده ‏اند.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی تصریح کرد: تالیفات متعددی در زمینه فقه و اصول فقه و کلام دارد که الابواب و الفصول(در فقه)، التذکرة فی حقیقة الجوهر(کلام)، التقریب (اصول فقه) و الرد علی ابی الحسن البصری فی نقض الشافی از جمله این تالیفات است./935/پ202/ب

ارسال نظرات