۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۲۱۰۹۲۷
حجت الاسلام راشد یزدی:

فرهنگ اسلام نیازی به تقلید از بیگانه ندارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام راشد یزدی با تأکید بر این که مسلمانان باید الگوی فرهنگی جهان باشند نه مقلد، گفت: فرهنگ اسلام حداقل 500 سال جلوتر از زمان است و ما باید تلاش کنیم به آن برسیم بنابراین نیازی به تقلید از فرهنگ بیگانه نداریم.
حجت الاسلام راشد يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام راشد یزدی استاد حوزه علمیه مشهد شب گذشته، پنجم تیرماه در همایش بزرگ «مرزبانی فرهنگی» که در محل مهدیه مشهد برگزار شد، در تببین طرفین مرز فرهنگی و چگونگی حفظ هشیاری در دفاع از این مرز، گفت: اسلام دین فرهنگ است؛ نخستین کلمات آن با اقرأ و قلم(خواندن و نوشتن) آغاز شده و این دو آرم اسلام هستند.

 

روحانی مرزبان، خود به سراغ مردم می رود

 

وی با بیان این که صحبت از فرهنگ، صحبت از دین است و به عکس، افزود: همه عالَم حتی جنگ ها برمبنای فرهنگ اداره می شود.


حجت الاسلام راشد یزدی با بیان این که مرزبانی فرهنگی به معنای جلوگیری از نفوذ افکار شیطانی و باطل است، اظهار کرد: یک طرف مرز فرهنگی، معروف(واجبات و مستحبات) و سمت دیگر آن، منکر(باطل و ضدوحی) است.


این استاد حوزه علمیه مشهد، روحانیان را جلودار مرزبانی فرهنگی دانست و تصریح کرد: روحانی مرزبان نمی تواند بنشیند و بگوید من کعبه ام، مردم سراغ من بیایند بلکه می بایست همچون ائمه اطهار(ع) خود سراغ مردم برود.


وی از فرهنگ به عنوان عاملی سازنده نام برد و گفت: فرهنگ اسلام حداقل 500 سال جلوتر از زمان است و ما باید تلاش کنیم به آن برسیم بنابراین نیازی به تقلید از فرهنگ بیگانه نداریم.

 

به جای تقلید، الگو بدهیم

 

حجت الاسلام راشد یزدی با اشاره به این که پیامبراکرم(ص) نیز سخت مخالف تبعیت از فرهنگ بیگانه بودند، افزود: تمام مسائل اسلام مربوط به وحی است و خطا در آن راه ندارد در حالی که نظریات غرب سرشار از خطا است.


وی با تأکید بر این که ما باید به دنیا الگو بدهیم نه این که از آن ها الگو بگیریم، بیان کرد: مرزبانی فرهنگی در حقیقت مرزبانی از اسلام است؛ انقلاب ما یک انقلاب صددرصد اسلامی بود اما هنوز نتوانسته ایم بسیاری از مسائل همچون امنیت عفاف را حل کنیم چرا که اسلام را خوب درک نکرده ایم از همین رو قادر به عرضه و صدور اسلام هم نیستیم و امروز دانشمندان لیبرال و سکولار غربی، ادعای پیامبری تربیتی بشر را دارند.

 

حجت الاسلام طباطبایی، استاد حوزه و دانشگاه نیز در ادامه این نشست با اشاره به آیه شریفه «إن مکّنّاهم فی الارض اقاموا الصلوة و آتوا الزکوة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر...» ، گفت: مؤمنان هنگام قدرت یافتن نخستین کارشان مطابق این آیه، احیای نماز و امر به نیکی و نهی از بدی ها است.

 

وی اظهار کرد: وضعیت فرهنگی جامعه نباید به گونه ای باشد که با یک جریان ورزشی جهانی مانند جام جهانی، به راحتی مساجد و مراکز فرهنگی ما خلوت شود.

 

کسانی مانع امر به معروف ونهی از منکر هستند که احترام شهروندان را بالاتر از احترام قرآن می دانند

 

حجت الاسلام طباطبایی در ادامه، امر به معروف ونهی از منکر را از دیگر وظایف حاکمان دین دانست و افزود: جلوی نهی از منکر در این کشور را کسانی گرفتند که کمیته انقلاب را از نیروی انتظامی جمع کردند و بعدها هم به فرمانده نیروی انتظامی نامه نوشتند که احترام به شهروندان با هر نوع پوششی لازم است اما احترام سخن خدا و قرآن مهم نیست.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این در حالی است که امیرمؤمنان علی(ع) می فرمایند همه واجبات حتی جهاد، در مقابل امر به معروف و نهی از منکر همچون قطره در برابر دریا هستند./930/پ202/ب4

ارسال نظرات