معماری غیر اسلامی روند تربیت دینی و مسجدی را دچار اختلال میکند

حجتالاسلام یدالله کوثری، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زمینه تربیت مسجدی جوانان گفت: مولفههای تربیت مسجدی از مؤلفههای ناب اسلامی است که همراه با تکریم و ارزش گذاری به همه اقشار جامعه است، به عنوان مثال در فقه شیعه داریم که اگر یک فردی بخواهد جای فرد دیگری را در صف نماز در مسجد بگیرد نمازش باطل است و این خود تکریم و ارزش گذاری برای شخصیت افراد است که در فقه شیعه به عنوان یک تربیت مسجدی معرفی شده است.
وی در ادامه افزود: وقتی آداب اسلامی را درباره ورود به مسجد مطالعه و بررسی میکنیم در مییابیم که اسلام مسجد را مکانی برای تمرین زیبایی و جذابیت در ظاهر و باطن می داند و پوشیدن لباس پاک و خوشرنگ و استفاده از بوی خوش آداب نمازگزاران است.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی ویژگیهای امام جماعت را از آداب تربیتی مسجدی دانست و گفت: ویژگیهایی مثل عدالت، علمیت، فصاحت، زیبایی، و جذابیت در امام جماعت که از سوی اسلام بیان شده است مردم را ترغیب به عمل به این آداب میکند.
مدیر سابق دفتر امور خانواده حوزه علمیه سراسر کشور ورود مجموعههای مروج فرهنگ غربی را از علل تضعیف مساجد دانست و بیان داشت: علما و اسلام شناسان حوزه علمیه بدون شک مخالف ورود فرهنگسراهای غربی به کشور هستند و این سوغات غربی را از عوامل تضعیف مساجد میدانند زیرا فرهنگسراها با تفکرات غربی شکل گرفته و ادامه حیات آن هم وابسته به تفکرات غربی است.
وی با اشاره به نوع معماری مساجد خاطرنشان کرد: یکی از مؤلفههای تربیت اسلامی بیشک اسلامی کردن دروس و علوم در دانشگاهها و دیگر مراکز آموزشی است مثلا معماریی که ما در آپارتمان سازی چند سال اخیر در کشور میبینیم اصلا ویژگیهای یک منزل اسلامی را ندارد و در مقابل مساجد را میبینیم که با اصول معماری اسلامی، انسان را با عظمت خداوند آگاه میکند و عظمت خداوند را به تصویر میکشد.
حجتالاسلام کوثری در ادامه افزود: تربیت مسجدی باید با مرکزیت مسجد باشد و مسجد مرکز ثقل این تربیت در نگاه اسلامی است ولی متأسفانه مساجد ما از این ظرفیت فاصله گرفتهاند و باید دوباره به قدرت قبلی خود بازگردنند.
وی در پایان اهالی مسجد را به آشنایی به آداب اسلامی توصیه و خاطرنشان کرد: هیأت امنای مساجد سراسر کشور به عنوان گروه حامی مساجد از لحاظ بودجهای و امامان جماعت به عنوان مغز متفکر مساجد باید با پیاده کردن آداب اسلامی در خود، این ظرفیت تربیتی را به مساجد برگردانند./1329/ت302/س