۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۲۱۴۶۲۸
آیت‌الله سبحانی:

هیچ قدرتی غیر از اسلام در دنیا ماندگار نیست

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با تأکید بر این‌که هیچ قدرتی در دنیا ماندگار نیست، گفت: امروز صهیونیست‌ها که طفل‌های بیگناه و مردم مظلوم غزه را بمب باران می‌کنند، خیال نکنند دارای قدرت دائمی هستند از این قدرت‌های پوشالی بسیار آمده و رفته است و آنچه می‌ماند اسلام است.
سلسله مباحث تفسير قرآن آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد مدرسه حجتیه قم برگزار شد، به ادامه تفسیر سوره مبارکه «زمر» پرداخت.

وی با اشاره به آیه «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»،‌ ابراز کرد: توبه همه گناهان انسان را می‌بخشد.

این مرجع تقلید با اشاره به تفاوت‌های توبه و شفاعت، ادامه داد: توبه حتی گناهان کسی که چندین سال مشرک بوده را نیز از بین می‌برد اما مسأله شفاعت متفاوت است و تنها گناهان فرد از بین می رود اما شرک بخشیده نمی‌شود.

استاد برجسته تفسیر قرآن در پاسخ به این شبهه مبنی بر این که توبه سبب انجام بیشتر گناه و جرأت شخص خطاکار می‌شود، اظهار کرد: اسلام دینی نیست که انسان آنرا چشم بسته قبول کند؛ تمام انسان‌ها گناه می‌کنند و اگر متوجه شوند که گناهان آنها بخشیده نمی‌شود دچار عقده و دیوانگی می‌شوند.

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: پس برای این‌که انسان دچار عقده نشود چون این مسأله تأثیر بدی در زندگی فرد می‌‌گذارد، خدواند راه توبه را برای بخشش گناهان باز کرده است.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با تأکید بر این‌که توبه سبب کثرت گناه نشده بلکه سبب کم شدن جرائم می‌شود، افزود: انسانی که ببیند راه توبه بسته است می‌گوید من که جهنمی هستم پس بیشتر گناه می‌کنم اما وقتی راه توبه باز باشد بقیه عمر در پاکی می‌ماند یا کمتر گناه می‌کند.

وی به بیان مثالی برای اثبات مدعای فوق پرداخت و گفت: کسانی که در زندان قوانین و مقررات آنجا را رعایت کنند و از خود رفتار شایسته‌ای نشان دهند بعد از مدتی مورد عفو قرار می‌گیرند و توبه نیز چنین حالتی دارد.

این مرجع تقلید در ادامه به تعریف توبه واقعی از دیدگاه اسلام اشاره و ابراز کرد: پشیمانی از گناه، عزم بر ترک گناه و پرداخت حقوق مردم و خدا از ویژگی‌های توبه واقعی است و چنین توبه‌ای مانع انجام گناه می‌شود.

استاد برجسته تفسیر قرآن در ادامه به تفسیر آیه «وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ»، پرداخت و اظهار کرد: روز قیامت ناگهانی می‌آید و انسان نمی‌تواند کاری انجام دهد از این رو باید در طول عمر به دنبال اقدامات شایسته باشد.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که برخی از گناهکاران در روز قیامت بیان می‌کنند که اگر هدایت خدا به ما رسیده بود اهل دوزخ نبودیم، گفت: خداوند در آیات قرآن می‌فرماید: هدایت من به وسیله انبیا و اولیای الهی به همه رسیده است.

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با تأکید بر این‌که هیچ قدرتی در دنیا ماندگار نیست، ابراز کرد: امروز صهیونیست‌ها که طفل‌های بیگناه و مردم مظلوم غزه را بمب باران می‌کنند، خیال نکنند دارای قدرت دائمی هستند از این قدرت‌های پوشالی بسیار آمده و رفته است و آنچه می‌ماند اسلام است.

وی با بیان این‌که گناهکاران وقتی آتش سوزان جهنم را در روز قیامت می‌بیننند، می‌گویند ای کاش فرارگاهی داشتیم، بیان کرد: روز قیامت داعش و صهیونیست‌ها خواهند گفت: بدبخت ما هستیم که در برابر دستورات الهی سهل انگاری کردیم./927/پ201/ج

ارسال نظرات