۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۲۱۵۳۴۴
بیانیه پایانی همایش مشروطیت؛

فقر فرهنگی بسیار خانمان‌سوزتر از فقر اقتصادی است

خبرگزاری رسا ـ همایش بین المللی «از نهضت مشروطه تا قیام بیست و 29 و پیروزی انقلاب اسلامی» با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.
همايش مشروطيت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همایش بین المللی «از نهضت مشروطه تا قیام بیست و 29 و پیروزی انقلاب اسلامی» که صبح امروز با حضور اساتید و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی کشورهای اسلامی در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز شد، عصر امروز با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.


در این بیانیه آمده است: پیروزی انقلاب اسلامی ایران در دوران معاصر، حادثه مهم و حیرت انگیزی برای جهانیان بود. این حادثه بزرگ قرن، از یک سو معادلات سیاسی استکبار را در ادامه سیاست سلطه و تقسیم استعماری جهان بر هم زد و از سویی دیگر، یکی از استوارترین رژیم های وابسته را که از حمایت قدرت های بزرگ برخوردار بود، ریشه کن ساخت.


این انقلاب در ایران، با توجه به اهمیتی که ایران از نظر استراتژیکی و اقتصادی برای قدرت های بزرگ جهان دارد، تحولی سیاسی- مردمی و عظیم به وجود آورد. این جریان سیاسی، یک بار دیگر اسلام را به عنوان یک قدرت تعیین کننده در جهان مطرح نمود و چشم انداز وحدت جهان اسلام، حرکت عظیم بازیابی خویشتن خویش، گریز از سلطه، ایستادگی در برابر استعمار کهنه و نو، ایجاد قطب سیاسی جدید در جهان و فروریزی رژیم های وابسته و تحمیلی را در سرزمین های پر نعمت اسلامی، در برابر دیدگان مشتاق، بیش از یک میلیارد مسلمان گشود و موجی از وحشت و اضطراب در دل های جهان خواران پدید آورد.


این بیانیه خاطرنشان کرده است: مشروطیت در ایران که دستاورد تلاش اقشار مختلف جامعه به ویژه رهبری علما و بزرگان برای اصلاح بنیادین در نظام دینی و اجتماعی ایران بود، سرانجام توانست با وضع قانون اساسی و متمم آن، تأسیس مجلس شورا و برخی نهادهای سیاسی و اجتماعی دیگر، گام هایی برای تحقق آرمان های خود بردارد. از این رو پیروزی مشروطیت و چرایی پدیدار شدن آن در ذهن هر محقق و تحقیق گری، سلسله ای از علل و عوامل را متبادر می کند که مهمترین عامل و ریشه آن را میتوان در دین و رهبری دینی برشمرد.


نگاهی اجمالی به تاریخچه مشروطیت این موضوع را به وضوح روشن می کند که نقش علمای دینی در آن دوره خصوصاً علمای شریف مردم تبریز نقشی بس برجسته و بسزا بوده است. مشروطیت موضوعی نبود که یک شبه شروع شود. بلکه بستر آن بحث تنباکو و حکم میرزای شیرازی و این قضایای پیش از آن فراهم شده بود. که در واقع از بهترین نمونه های ملموس قدرت دین و علما در خیزش و لبیک مردم به ندای مرجعیت و دفاع از هویت دینی جامعه اسلامی بود، اگر ما در سلسله پژوهش های خود، پیش از تاریخ مشروطیت و پس از آن را مورد کنکاش قرار دهیم به یک نتیجه مهم دست خواهیم یافت.


این بیانیه تأکید کرده است: هر زمان علما و مرجعیت از شروع تا پایان جریانی حضور مستمر داشته اند آن جریان به پیروزی نهایی دست یافته است. اما اگر این گونه نبود یا با شکست مواجه می شد و با خدعه و نیرنگ دشمنان، اهداف آن دچار استحاله می گردید. که این مسئله را می توانیم در نهضت مشروطیت به عینه مشاهده کنیم که یک سلسله مسایل و از جمله آنها فاصله آن از علما و نبود رهبری واحد و قدرتمند از علما در این نهضت و خدعه و نیرنگ دشمن در اهداف مشروطیت این نهضت را در گذر زمان به تزلزل و استحاله در هدف مبدل کرد. که در واقع میتوان گفت به این وسیله نهضت مشروطیت را از هدف و مسیر اصلی خود منحرف و آن نتیجه لازم نهایی بدست نیامد.


در بیانیه پایانی همایش بین المللی مشروطیت در تبریز آمده است: ما نمونه های دیگری نیز از این نوع فاصله گرفتن از علما را داریم که میتوان به مسأله ملی شدن صنعت نفت اشاره نمود. لیکن قضایا و جریان های مردمی بعدی مثل قیام 29 بهمن مردم تبریز، نقش همراهی و همدلی علما و بزرگان دینی در پیروزی چنین خیزش هایی را برای ما به وضوح به اثبات می رساند.


روز 14مرداد ماه سال روز امضای فرمان مشروطیت در سال(1285ه.ش) توسط مظفرالدین شاه قاجار است. روزی که دستگاه مستبدانه سلطنت ناچار شد در برابر خواسته مشروع مردم سر تسلیم فرود آورد و بپذیرد، انسان حاکم بر سرنوشت خود است. و چه زیبا آن را روز کرامت انسانی و حقوق اسلامی نام نهاده اند. اکنون که با عنایات ذات باریتعالی، از عهده وظیفه خطیر برگزاری و تبیین ابعاد نهضت مشروطه و قیام 29 بهمن تبریز و پیروزی انقلاب اسلامی  برآمدیم، اعلام می داریم:


1. اگر روحانیت و روشنگری این قشر آگاه نبود، انقلابی در کار نبود تا بعد از صد سال گرد هم آییم و از دلاوری های انقلابیان سخن گوییم. روحانیت و مراجع تقلید سکاندار اصلی حرکت های مردمی بوده و هستند. پروردگارا به پاس این نعمتت سپاسگزاریم.


2. تبریز و مردم قهرمانش همواره پیرو خط روحانیت بوده، در جریانات سرنوشت ساز، خط مقدم حرکت های اسلامی را به این خطه دلاورپرور آذربایجان اختصاص داده اند. لذا از مسؤولان امر انتظار می رود آن چنان که شایسته این آگاهی و شجاعت و پیروی از خط روحانیت است، به تبریز توجه شود.


3. وظیفه کنونی ما است که نسل جدید و فرزندانمان را از پیشینه حماسی و اعتقادی کشورمان آگاه سازیم. در این راستا هر آنچه در تعارض با فرهنگ اسلامی انسانی ما باشد، باید باز شناسانده و زدوده شود.


4. باید همواره مراقب کینه ها و دشمنی های بیگانگان و استکبار جهانی بوده و با پیروی از رهبری و ولایت فقیه و با حفظ همدلی و وحدت تلاش نماییم که کشورمان در حال توسعه و پیشرفت باشد.


5. با عزم ملی و تحت لوای مدیریتی جهادی، در عرصه های فرهنگی کشور گام های استواری برداریم تا، بر غنای فرهنگی کشورمان بیفزاییم، که کمتر از جهاد اقتصادی نیست. زیرا فقر فرهنگی بسیار خانمان سوزتر از فقر اقتصادی است، که رهبر فرزانه ی ایران اسلامی فرمودند: فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است چراکه فرهنگ به منزله هوایی است که تنفس می کنیم./935/د102/ب

ارسال نظرات