۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۲۱۵۹۷۶
به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی؛

بزرگ‌ترین سامانه کشف سرقت‌های ادبی در فضای مجازی رونمایی شد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور گفت: سامانه مشابه‌یاب متون (سمیم) نور پایگاهی است که می‌تواند مقالات ارائه شده از سوی کاربران را با حجم انبوه اطلاعات خود مطابقت دهد و عبارات مشابه را بازیابی و مقایسه کند.
مرکز تحقيقات کامپيوتري نور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حمید شهریاری، رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، امروز در نشستی با حضور اهالی مطبوعات و رسانه‌های استان قم از رونمایی بزرگ‌ترین سامانه کشف سرقت‌های ادبی در فضای مجازی خبر داد و افزود: موضوع سرقت‌های علمی و ادبی از مشکلات مزمن جامعه علمی کشور محسوب می‌شود. بر این اساس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی سعی دارد برای این موضوع از طریق طراحی و تولید نرم‌افزاری کارآمد، راهکار مناسب ارائه کند.

 

وی اظهار کرد: سامانه مشابه‌یاب متون (سمیم) نور پایگاهی است که می‌تواند مقالات ارائه شده از جانب کاربران را با حجم انبوه اطلاعات خود مطابقت دهد و عبارات مشابه را بازیابی و مقایسه کند.

 

حجت‌الاسلام شهریاری ادامه داد: این سامانه، در راستای «مجموعه‌پروژه‌های مبتنی بر داده‌کاوی علوم اسلامی» در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در حال انجام است. در روند تکاملی این سامانه در گام اول رونوشت‌برداری از منابع و در قدم‌های بعدی کنترل بازنویسی (استفاده ترکیبی از متن‌های مختلف) و ترجمه سایر متون در دستور کار قرار داده شده است.

 

وی گفت: این سامانه با طی آزمایش‌های نهایی، آمادۀ خدمت‌رسانی به مراکز علمی و پژوهشی کشور است. با توجه به نوقدمی این سامانه، از کاربران تقاضا می‌شود ما را با اعلام دیدگاه‌ها و نظرات خود را از طریق لینک «ارتباط با ما» در ارائۀ خدمات هرچه بهتر یاری فرمایند.

 

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علومی اسلامی نور تصریح کرد: بانک اطلاعاتی که به عنوان پشتوانۀ عظیم این مشابهت‌یابی مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت از 380 هزار مقالۀ تمام‌متن در زمینه‌های علوم اسلامی و انسانی، برگرفته از مجلات تمام‌متن پایگاه مجلات تخصصی نور است.

 

وی افزود: در آینده مجموعه کتاب‌های علوم اسلامی موجود در گنجینه نرم‌افزار‌های نور که بخشی از آن در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور عرضه شده است، نیز به این بانک اضافه خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام شهریاری خاطرنشان کرد: همچنین فراهم‌کردن امکانی برای مؤلفان و مؤسسات تولیدکننده محتوا برای افزودن محتوای خود به این بانک از دیگر برنامه‌های در دست انجام برای توسعه این بانک اطلاعاتی است.

 

وی درباره بهره‌برداران «سمیم» گفت: در اولین قدم از شروع کار سامانه مشابه‌یاب متون امکان بهره‌برداری از این سیستم به مجلات همکار با پایگاه نورمگز که در تکمیل این بانک اطلاعاتی سهیم بوده‌اند، اختصاص یافته است. سایر مؤسسات و افراد که مایل به استفاده از سامانۀ مشابه‌یاب متون هستند، می‌‌توانند برای اطلاع از شرایط استفاده از طریق لینک ارتباط با ما تقاضای خود را ارسال کنند.

 

این مسؤول فرهنگی، شیوۀ استفاده از «سمیم» را چنین عنوان کرد: کاربران برای مشابهت‌یابیِ مقاله خود ابتدا متن خود را در کادر اصلی صفحه وارد یا آدرس فایل را در نوار بارگذاری اعلام کنند و کلید مشابه‌یابی را بزنید. پس از این کار منتظر دریافت پاسخ از سرور باشید. با توجه به حجم بالای پردازش این کار ممکن است مدت زمانی طول بکشد.

 

وی افزود: پس از دریافت پاسخ مقالات مشابه نمایش داده می‌شوند. شما می­‌توانید با انتخاب هریک از مقالات عبارات مشابه با آن مقاله را به صورت رنگی در مقالۀ اصلی مشاهده کنید. همچنین در صورت کلیک روی قسمت رنگی شده می­توانید به مقایسه عبارت در دو متن بپردازید.

 

حجت‌الاسلام شهریاری، درباره قابلیت‌های سمیم نور گفت: یافتن مقاله‌های مشابه با مقالۀ کاربر، نمایش درصد مشابهت متون به صورت کلی و به تفکیک مقالات، عدم گزارش موارد کوتاه و پرتکرار، مقاوم در برابر دست‌کاری‌ها یا تغییرهای صورت‌گرفته در متن، نمایش محل دقیق مشابهت بین دو مقاله و مقایسۀ آن‌ها و امکان مقایسۀ مقالۀ کاربر و مقاله‌های مشابه به صورت دو پنجرۀ مجزا با کلیک روی قسمت رنگی از قابلیت‌های این سامانه است. /917/پ202/س

ارسال نظرات