۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۲۱۷۶۸۲
قدیری ابیانه:

دیپلماسی لبخند در مذاکره با آمریکایی‏ها جواب نداد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس عالی علوم استراتژیک به اضافه شدن تحریم ها بعد از مذاکره با آمریکا اشاره کرد و گفت: در این مذاکرات بر همه آشکار شد که رهبر معظم انقلاب بهترین شناخت را نسبت به آمریکا داشتند و در حقیقت هدف از نرمش فهرمانانه و اجازه مذاکره با آمریکا روشن شدن همین واقعیت بود برای کسانی که در تحلیل خود دچار اشتباه شده بودند.
دکتر قديري ابيانه محمدحسن قديري ابيانه

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس عالی علوم استراتژیک، در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به عملکرد یک ساله دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی، گفت: دولت در حوزه سیاست خارجی فعالیت گسترده‏ای در رابطه با مذاکره با آمریکا و به ویژه 1+5 دنبال کرد که این مذاکرات با دیپلماسی لبخند و احترام انجام شد و بزرگترین دستاورد این حرکت دیپلماتیک روشن شدن این مطلب بود که نمی‏توان آمریکا را با لبخند و احترام از دشمنی کردن با جمهوری اسلامی باز داشت.

وی در ادامه افزود: این دستاورد بزرگ حجتی است برای کسانی که فکر می‏کردند که اگر با آمریکا مذاکره کنیم و در مذاکرات با دیپلماسی لبخند و احترام برخورد کنیم، آمریکا دست از دشمنی با ملت ما برمی‏دارد و همچنین فهمیدند که در این مذاکرات فصل الخطاب فرمایشات رهبر معظم انقلاب است.

کارشناس عالی علوم استراتژیک به اضافه شدن تحریم ها بعد از مذاکره با آمریکا اشاره کرد و ابراز داشت: در این مذاکرات بر همه آشکار شد که رهبر معظم انقلاب بهترین شناخت را نسبت به آمریکا داشتند و در حقیقت هدف از نرمش فهرمانانه و اجازه مذاکره با آمریکا روشن شدن همین واقعیت بود برای کسانی که در تحلیل خود دچار اشتباه شده بودند.

قدیری ابیانه به عملکرد یکساله دولت در حوزه اقتصادی اشاره و تصریح کرد: هر چند گام دوم در جهت هدفمندی یارانه‏ها برداشته شد ولی افزایش قیمت نمی‏تواند پاسخ‏گوی نیاز دولت باشد که نمونه آن را می‏توان در آزاد کردن قیمت سوخت و حامل‏های انرژی دانست.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با بیان این مطلب که مخارج دولت در یک سال اخیر بیش از درآمد آن بوده، اظهار داشت: مخارج دولت از شروع امسال حدود 18 هزار میلیارد تومان بیش از درآمد آن بوده است؛ یعنی تا الان ماهانه حدود شش هزار میلیارد تومان بیش از درآمد خود هزینه کرده است و این در حالی است که دولت ماهانه 3500 میلیارد تومان بابت سوخته هزینه نقدی پرداخت می‏کند که با این وضعیت دولت در پایان سال حدود 70 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت که این کسری بودجه به اندازه کل بدهی هشت سال دولت سابق است و این امر جای تأمل در مدیریت اقتصادی دولت تدبیر و امید دارد.

کارشناس عالی علوم استراتژیک به ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید عظام نسبت به وضعیت فرهنگی کشور اشاره کرد و افزود: دولت نه تنها نگرانی درباره مسائل فرهنگی ندارد بلکه گاهی مطالبی بیان می‏کند که به آنچه مورد نگرانی رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید و مردم متدین کشور است دامن زده می‏شود.

وی با بیان این‏که نه‏تنها دولت قدم‏های مثبتی برای بهبود وضعیت فرهنگی کشور برنداشته بلکه قدم‏های منفی برداشته، تأکید کرد: مشاهده می‏شود که دولت یازدهم در جهت هنجارشکنی‏های فرهنگی حرکت کرده و این کار دولت تدبیر و امید سبب می‏شود که هیچ نمره مثبتی در حوزه مسائل فرهنگی به آن داده نشود.

قدیری ابیانه به استیضاح وزیر علوم و تحقیقات دولت یازدهم اشاره کرد و ابراز داشت: بهترین حمایت از دولت، استیضاح وزیر علوم و همچنین سایر وزرا است چرا که برخی وزرای دولت نشان دادند که هیچ اعتقادی به اعتدال ندارند و در جهت تقویت فتنه گران، مسأله داران و نیروهای مخالف نظام قدم برداشته‏اند.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در ادامه خاطرنشان کرد: حال یا باید شعار اعتدال دولت را زیر سوال برد که چرا چنین افرادی را وارد کابینه خود کرده است یا اگر رییس جمهور محترم به اعتدال اعتقاد دارد، استیضاح این نوع وزیران توسط مجلس شورای اسلامی را باید در راستای کمک به دولت ارزیابی کند.

قدیری ابیانه در پایان به انتقاد برخی افراد نسبت به دولت سابق در مسأله سازمان برنامه و بودجه اشاره و تصریح کرد: دولت قبل برای این‏که در هزینه کردن و جابه‏جایی بودجه مشکلی نداشته باشد تغییراتی را در سازمان برنامه و بودجه اعمال کرد که مورد انتقاد برخی از افراد مسؤول این دولت هم قرار گرفت ولی الان شاهد هستیم که این دولت هم هیچ اقدامی برای بازسازی این سازمان انجام نداده و یکی از دلایل آن این است که این دولت هم مایل است مانند دولت قبل در هزینه کردن و جابه‏جایی بودجه مشکلی نداشته باشد./922/ت302/ج

ارسال نظرات