۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۲۱۹۰۹۰
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان جنوبی:

عدم مشارکت واقعی در سود و زیان، آسیب بانک‌ها است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان این که یکی از بزرگترین آسیب ها در نظام بانکی کشور عدم مشارکت واقعی در سود و زیان است، گفت: متاسفانه بانک ها به هر صورت که شده بهره خود را از مشتریان دریافت کرده و مردم را در مضیقه قرار می دهند.
آيت الله ابراهيم رباني مهموئي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، آیت الله محمد ابراهیم ربانی مهمویی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان جنوبی، پیش از ظهر امروز در دیدار کارکنان و مدیران بانکی خراسان جنوبی با بیان این که یکی از ایرادهای مهم نظام بانکی در کشور عدم مشارکت واقعی در سود و زیان وام گیرندگان است، گفت: تا زمانی که این نقص بزرگ در نظام بانکی برطرف نشود بانکداران نخواهند توانست در عرصه اقتصاد کمک حال مردم و دولت باشند بلکه خود آنها به نقطه آسیبی در نظام اقتصادی کشور تبدیل خواهند شد.

 

وی با بیان این که باید قانون بانکداری در کشور اصلاح شود، افزود: باید بانک ها به نحوی در اقتصاد مشارکت داده شوند تا بتوانند موجب افزایش تولید ملی و فعالیت های کار آفرینی در کشور شوند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به این که متاسفانه  در حال حاضر بانک ها به صورت مستقیم در سود و زیان وام گیرندگان مشارکت نمی کنند، افزود: این موضوع موجب شده که بانک ها نه تنها در بحران ها در کنار وام گیرندگان قرار نگیرند بلکه آنها خود به ابزاری برای فشار بر تولیدکنندگان تبدیل شده اند.

 

آیت الله ربانی مهمویی ادامه داد: برای شکوفایی اقتصاد تمامی فعالان اقتصادی باید با مدیریت جهادی در این عرصه وارد شوند که به دلیل افزایش تحریم ها و کمبود نقدینگی در میان مردم مشارکت بانک ها در اقتصاد ضروری شده است.

 

وی با بیان این که امروزه افزایش بهره های بانکی عده زیادی از مردم به ویژه نسل جوان را با مشکلات عدیده ای روبه رو کرده است، گفت: مردم به این علت وام را دریافت می کنند که مشکلات آنها را حل کنند نه این که مشکل عدیده ای برای آن ها به دلیل بهره های زیاد ایجاد شود.

 

استاد سطح عالی حوزه های علمیه خراسان جنوبی با بیان این که بانک ها باید با مردم بهترین برخورد را داشته باشند، افزود: متاسفانه کارکنان بانک ها در زمانی که مردم می خواهند وام را دریافت کنند با آنها رفتار خوبی داشته ولی متاسفانه اگر درهنگام پرداخت اقساط مردم دچار مشکل شوند براساس اصول انسانیت با آنها رفتار نکرده و به مردم بی احترامی می کنند.

 

آیت الله ربانی با بیان این که در بانک ها متاسفانه براساس میزان سپرده و ثروت شخص به او احترام می گذزاند و اگر فرد سرمایه چندانی نداشته باشد به او آن چنان که باید احترام گذاشته شود نمی شود، ادامه داد: ما مسلمانیم و موظفیم با همه انسان به احترام برخورد کرده و رفتار مناسبی داشته باشیم بنابراین ملاک قرار دادن ثروت برای احترام گذاشتن به اشخاص معیاری ناشایست است.

 

وی افزود: باید طرح هایی در نظام بانکی کشور مصوب شود که با اصول اسلام در ارتباط کامل باشد همچنین این طرح ها به عمران استان ها کمک کنند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان جنوبی یادآور شد: بانکداری اسلامی رمز شکوفایی اقتصاد است و مدیران بانک باید از نخستین کسانی باشند که رهنمودهای مقام معظم رهبری را در زمینه اقتصاد به مرحله اجرا برسانند./968/پ202/ب4

ارسال نظرات