۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۲۱۹۴۷۲
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس:

وزارت ارشاد در برابر تهاجم فرهنگی مسؤول است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که وزارت ارشاد در برابر تهاجم فرهنگی مسؤول است گفت: برخی مدیران اجرایی به اصول دین معتقد نیستند و فساد اداری در برخی دستگاه های دولتی غوغا می کند.
حجت الاسلام سالک

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان حجت الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست هم اندیشی اصحاب فرهنگ و هنر استان اصفهان که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت خطاب به رییس اداره کل فرهگ ارشاد و اسلامی استان اصفهان گفت: از شما گلایه مند هستم که پس از دو سال و نیم باید این نشست در اصفهان برگزار شود و امیدوارم که این جلسات تداوم داشته باشد.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران امانت خدا است، این امانت بزرگ که بر گرفته از فرهنگ ناب محمدی(ص) و نهضت عاشورایی است در ذات خود خالص، صاف و پاک است که هر چند در سال های اخیر برخی تلاش کرده اند تا برخی پیرایه ها و خرافات را با آن عجین کنند، اما این انقلاب دستاورد بزرگی است که با این قبیل شایعه ها آلوده نمی شود.

 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم شناخت و صیانت از انقلاب اسلامی ضمن استناد به یک حدیث قدسی اظهار کرد: "کاری کنید که آیندگان به وجود شما افتخار کنند نه اینکه ناله و نفرین بر شما بفرستند" این یک معجزه است که انقلاب اسلامی ایران توانسته است با وجود هجمه توطئه های سیاسی، دفاعی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در مقابل دنیای لائیک و انحرافات فکری جوامع غربی و شرقی بایستد و حضور خود را به عالم اثبات کند.

 

حجت الاسلام سالک با مد نظر قرار دادن تأثیر فرهنگ در اقتصاد و دیگر جنبه های زندگی بشر گفت: فرهنگ به تعبیر مقام معظم رهبری زیر ساخت صنعت، خدمات، کشاورزی، سیاست و جامعه است، اما امروز همگان شاهد این حقیقت هستند که این دُر گران بهای انسان ساز گرفتار رخنه های زیاد دشمنان شده و دغدغه هایی را برای ذهن شریف و خاطر مبارک مقام معظم رهبری ایجاد کرده است.

 

وی ادامه داد : تنها کسانی که امروز در برابر این تشویش خاطر مقام معظم رهبری مسؤول و مقصر هستند و باید مورد مؤاخذه نیز قرار بگیرند مسؤولان دستگاه های فرهنگی جامعه هستند که نتوانسته اند به وظایف و مسؤولیت های خود به خوبی عمل کنند.

 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: مسؤولان فرهنگی جامعه باید به جبران این کاستی ها پر قدرت وارد عرصه فرهنگی جامعه شوند و با آسیب شناسی نقاط ضعف فرهنگ و هنر کشور به شناخت رخدادهای غیر متعارف پرداخته و برای برون رفت از شرایط موجود راه حل اساسی پیدا کنند.

 

حجت الاسلام سالک با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: از میان مواد 24 گانه سیاست های اقتصاد مقاومتی بندهای 19-20 و 21 به مسائل فرهنگی پرداخته است. من از رییس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان سؤال می کنم شما تاکنون چه حرکت مثبت و طرح ویژه ای برای فرهنگ اقتصاد و اقتصاد فرهنگ ارائه کرده اید؟!  وزیر ارشاد به تازگی طرح نوینی در این زمینه ارائه کرد و در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز از طرح پیشنهادی این وزارت خانه دفاع  کرد.

 

قوانین فرهنگی نیازمند بازنگری است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قوانین در حوزه فرهنگ نیازمند بازنگری کلی است و مجلس سه راهکار ویژه را برای بهبود این بخش در نظر گرفته است و به صورت کلی می توان گفت که قوانین کشور نیازمند پالایش هستند چرا که برخی قوانین اجرا نشده یا ضعیف اجرا شده اند، برخی قوانین معارض یا مزاحم هستند و برخی قوانین نیز باید اصلاح شوند.

 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در مجلس شورای اسلامی نهادی با مدیریت نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی تشکیل شده  که کمیسیون های مختلف وظیفه دارند زمینه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را در حوزه های تحت پوشش خود فراهم کنند و در صورت نیاز به اصلاح قانون یا حذف قوانین معارض اقدام کنند.

 

حجت الاسلام سالک در خصوص وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه وظایف متنوع و مختلفی دارد و مسؤول است تا با همکاری مسؤولان فرهنگی کشور آسیب های موجود در عرصه های مختلف فرهنگ و هنر کشور را بازشناسی کند و با تقسیم بندی آنها در محورهای مختلف برای ریشه کن کردن آنها تدبیر لازم را بیاندیشد.

 

وی ادامه داد : کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از پایگاه های حکومتی در عرصه فرهنگ آسیب های کلان این حوزه را از دو دیدگاه مورد بررسی و کاوش قرار داده که بر اساس تحقیقات دقیق صورت گرفته طی سه ماه کار فشرده مشخص شد که تعداد معضلات فرهنگی از یک نظر 40 مورد و از جنبه دیگر چیزی حدود 11 مورد است.

 

سیاست های کلی فرهنگ به زودی ابلاغ می شود

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  افزود: آسیب های عرصه هنر بر اساس یک دسته بندی کلی در اختیار مقام معظم رهبری قرار گرفت و مقرر شد ایشان برای مقابله با آنها و کمک به اشاعه سبک زندگی دینی مطالبی را در قالب سیاست های کلی در آینده نزدیک به گوش عموم مردم برسانند.

 

حجت الاسلام سالک اظهارکرد: انجام کار فرهنگی نیازمند تخصیص اعتبارات لازم است که منبع این اعتبارات یا باید از طریق جداول حمایتی تأمین شود و یا باید در ردیف بودجه سنواتی لحاظ شود هر چند دستگاه ها و حوزه های مختلف هنری باید در امر صرفه جویی در هزینه ها اهتمام کافی را داشته باشند بنابراین مجلس در نظر دارد در بحث حاکم کردن نظم در دستگاه ها برنامه های اجرایی مهمی را به دستگاه های ذی ربط ابلاغ کند.

 

منویات رهبری سرمشق کمیسیون فرهنگی مجلس است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی سپس به مجموع اقدامات صورت گرفته توسط کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اشاره و تصریح کرد: دوستان من در این کمیسیون از همان ابتدا تصمیم گرفتیم سیاست های کلی چهار ساله خود را از همان ابتدا تدوین کنیم و بر این اساس احیای مطالبات مقام معظم رهبری با رویکرد فرهنگی را دستور کار خود قرار دادیم به طوری که با بررسی سخنرانی ها و منویات مناسبتی رهبری عمل به 10 طرح مهم را در اولویت تصویب در مجلس قرار دادیم که از این بین دو طرح به صحن علنی مجلس راه یافته است.

 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تصویب طرح جمعیت و تعالی خانواده که به مقابله جدی با پیر سازی جامعه می پردازد و همچنین طرح امر به معروف و نهی از منکر به سمع و نظر نمایندگان خانه ملت رسیده و قرار است طرح های دیگری مانند طرح نظارت قانون بر عملکرد صدا و سیما که در انتهای اصل 175 قانون اساسی به آن پرداخته شده، طرح مسجد محوری در کشور و طرح سامان دهی به رسانه های گروهی با نام کلی "طرح نظامات رسانه" نیز در آینده نزدیک از طریق کمیسیون فرهنگی مجلس به صحن علنی راه می یابد.

 

حجت الاسلام سالک با تأکید بر اعمال نظارت قانونی بر رسانه ها گفت: امروز برخی سایت ها در جامعه مشغول فعالیت هستند که به درستی وظایف خود را انجام نمی دهند و تجربه ثابت کرده است که هیأت نظارت بر مطبوعات با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خوبی نتوانسته است بر عملکرد مطبوعات دیداری و شنیداری کشور نظارت کند به طوری که من در حال حاضر گزارش شش صفحه ای از تخلف یک سایت خبری را در اختیار دارم که نشان می دهد این سایت مجازی عامل اصلی فتنه افکنی در کشور است.

 

وی ادامه داد : تقویت زیر ساخت های فرهنگی مقوله دیگری است که باید مورد توجه عمده قرار گیرد و در این راستا طرح تحول سازی علمی در حوزه های علمی در بخش محتوا و طرح جامع مؤسسات قرآنی مورد توجه کمیسیون فرهنگی مجلس قرار گرفته است.

 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با مد نظر قرار دادن توجه به تقویت مراکز تحقیق و تفحص در کشور افزود: امروز که من و شما اینجا نشسته ایم بیش از 190 مرکز تحقیق و پژوهش به رییس جمهور آمریکا سرویس دهی می کنند در حالی که در ایران هر چند حوزه های علمیه قم و اصفهان فعالیت های خوبی را شکل داده اند، اما این فعالیت ها برای نیاز کشور کافی نیست.

 

حجت الاسلام سالک اظهار کرد: قرار بود طرح حمایتی از از فعالان خود جوش فرهنگی کشور که در بیش از 300 دستگاه مختلف در حال فعالیت و سرویس دهی هستند با بودجه ای بالغ بر 700 میلیارد تومان در قالب جدول 17 حمایتی در سال 93 به آنها تخصیص یابد، اما پس از بستری شدن  بنده در بیمارستان که دو روز به طول انجامید جدول 17 حمایتی توسط یکی از نمایندگان کمیسیون تلفیق که اتفاقآ اصفهانی هم بود حذف شد و رقم حمایتی بودجه به 57 میلیارد تومان تقلیل یافت، با این وجود من نمی دانم چگونه به مدیر یک بخش فرهنگی که 8 میلیارد تومان اعتبار درخواست کرده بود کمک کنم!


کمیسیون فرهنگی به فکر تامین اعتبارات خود در سال 94 است

وی با ابراز خرسندی از اینکه کمیسیون فرهنگی از هم اکنون به دنبال تامین تخصیصات در بودجه سال 94 است تصریح کرد: هفته گذشته تمام اعضا کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با دعوت کمیسیون فرهنگی مجلس جلسه مشترکی را با هدف طرح مشکلات پیش روی طرح های حمایتی از هنرمندان و بیان راهکارهای خروج از بحران سال 93 را تشکیل دادند.

 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جلسه مشترک روسای کمیسیون های فرهنگی و برنامه و بودجه مجلس مقرر شد کمیته سه جانبه ای با حضور هیئت رییسه کمیسیون های فرهنگی و برنامه و بودجه و همچنین معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در اوایل هفته اول پس از تعطیلات خانه ملت تشکیل شود تا از این طریق رایزنی های لازم برای سهم بودجه فرهنگ کشور از هم اکنون صورت پذیرد.

 

وزارت ارشاد در برابر تهاجم فرهنگی مسئول است

حجت الاسلام سالک گفت: وزارت ارشاد باید برای مقابله با تهاجم فرهنگی چاره ای بیاندیشد چرا که مباشران مسیحی و مبلغان یهودیت، وهابیت و بهائیت به دنبال نفوذ در اذهان مسلمانان ایرانی هستند بنابراین باید صدا و سیما و همه مطبوعات دیداری و شنیداری هم گام با هم در این زمینه تلاش کنند، سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در استان اصفهان موظف است خوراک پر محتوا و ابتکارات جدید خود را برای مقابله با این معضل فرهنگی در اختیار صدا و سیما مرکز استان اصفهان قرار دهد.

 

وی ادامه داد : برخی از مسئولان دوست دارند در زمینه معضلات و مشکلات فرهنگی جامعه سکوت کنند و مردم را به حال خود رها کنند، اما مگر می شود مردم را به حال خود رها کرد؟ البته مسئله دین گریزی جز طبیعت ذات بشر است، انسان همواره چارچوب های دینی را به عنوان عامل بازدارنده برای آزادی های خود پنداشته است، اما اداره ارشاد و دیگر دستگاه های مسئول مکلف هستند با چنین تفکراتی در جامعه مقابله کنند.

 

 

 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشاعه بد حجابی در جامعه خاطرنشان کرد: قانون عفاف و حجاب 25 دستگاه را مکلف به اجرای محتوای 31 بند مختلف نموده است و مساله مهم  در این بین این است که وقتی مدیر یک دستگاه اجرایی به اصول خاص اعتقادی باور ندارد چگونه می تواند به این قانون عمل کند؟

 

حجت الاسلام سالک گفت: بنده با کمک تعدادی از همکاران خود در یک سال گذشته کارنامه عملکردی بسیاری از مسئولان را مورد بررسی و تحقیق قرار دادم و گزارشات مکتوبی را در این زمینه تهیه کردم و از پس مشاهده تناقض در نتیجه این گزارشات نسبت به گزارشات شفاهی به افرادی برخورد کردم که هیچ سابقه مدیریتی در بخش مدیریتی خود نداشتند و در اداره محل خدمت خود حکم امضا کن داشته اند به طوری که مدیر بالا دستی برگه ای را تنظیم می کرده و آن آقا فقط تنظیم می کرده است، این افراد باید در کشور برکنار شوند.

 

فساد اداری در دستگاه های دولتی غوغا می کند

وی با بیان این که فساد اداری در دستگاه های اجرایی غوغا می کند ادامه داد: مسؤولان دولتی میان اشخاص مختلف تبعیض قائل می شوند به طوری که به عنوان مثال به امور آقای "الف" در شش ساعت رسیدگی می شود ولی آقای "ب" باید شش سال برای رسیدن به حقوق خود بدود. همین جا اعلام می کنم باند بازی، رفیق بازی و رانت اداری در دستگاه های دولتی بیداد می کند.

 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل دیگری که نظام اداری کشور از آن رنج می برد عدم توجیه روسای دستگاه های اداری و عدم اشراف آنها نسبت به مسائل است هر چند در این بین نقش کارشناسانی که به صورت غیر دلسوزانه امور اداری شخصیت های حقیقی و حقوقی را در دست انداز می اندازند و مدیران را دور می زنند را نیز نمی توان نادیده گرفت .

 

سند چشم انداز اصفهان بر اساس منویات رهبری تدوین شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: سند چشم انداز استان اصفهان باید بر اساس منویات مقام معظم رهبری در 25 آبان سال 89 تدوین شود، اهالی فرهنگ و هنر باید تلاش کنیم اصفهان را به جایگاه اصلی خود برسانیم. هم اکنون جایگاه استان اصفهان در بسیاری از عرصه ها به رتبه 28 رسیده است در حالی که در زمانی نه چندان دور اصفهان همواره رتبه اول و دوم را در بسیاری از عرصه ها داشت.

 

وی تصریح کرد: زمانی اصفهان هم در تعیین دولت موثر بود و هم در تعیین انتخابات مجلس، اما امروز مسئولانی از سایر استان های کشور برای کسب مناصب این استان دعوت می شوند البته ما از همه مدیران خدوم و توانمند کشور حمایت می کنیم، اما باید به این سوال اساسی نیز فکر کنیم که چه شد که اصفهان در جایگاه کشوری افت کرد و عرصه را به بقیه استان های کشور تقدیم کرد؟!

 

حجت الاسلام سالک خاطر نشان کرد: مگر اصفهان پیشگام عرصه های مهم انقلاب در پییش از انقلاب نبود؟ مگر اصفهان بیشترین تعداد شهدای پیش از انقلاب را نداشت؟ مگر اصفهان در زمان جنگ تحمیلی پیش قراول عرصه های نبرد نبود؟ پس چرا اکنون وضعیت استان ما باید این گونه باشد؟ چرا اصفهان اینچنین عقب نشسته است؟

 

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: هدف از طرح این سوالات رسیدن به این جمله بود که برای ارتقای استان اصفهان در همه جنبه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی همه مردم باید یک دل و یک صدا تلاش کنند و در این بین به مقوله تقویت زیر ساخت های فرهنگی استان توجه ویژه ای شود.

 

روسای انجمن های هنری به تشکیل کمیته های حمایتی اهتمام کنند

وی در مواجهه با مشکلات و دغدغه های روسای انجمن های مختلف هنری ادامه داد : راه حل همه مشکلات شما تشکیل یک کمیته حمایتی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان است. رییس این اداره باید با هم فکری پیشکسوتان مختلف عرصه فرهنگ استان به صورت تخصصی به بررسی قوانینی بپردازد که برای مشاغل و حرفه های مختلف هنری و فرهنگی مشکلاتی را ایجاد کرده اند. همچینین معضلات موجود در هر بخش باید بازیابی و بررسی شده و برای طرح در کمسیون فرهنگی و سپس صحن علنی مجلس شورای اسلامی در اختیار بنده قرار گیرد.

 

حجت الاسلام سالک در خصوص سهم اصفهان در بودجه فرهنگی سال 94 اظهارکرد: رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با همفکری اهالی فرهنگ و هنر استان اصفهان لیستی را تهیه کند و در زمان تعیین بودجه سال 94 یعنی در آذر ماه سال جاری در اختیار کمیسون فرهنگی مجلس قرار دهد./939/پ200/ج

ارسال نظرات