۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۲۲۰۲۱۷
استاد دانشگاه تهران:

حقیقت زیارت، ابراز مودت نسبت به ائمه اطهار است

خبرگزاری رسا ـ نیلچی زاده با بیان این که مزد رسالت نبی مکرم اسلام(ص)، مودت است، گفت: مودت به معنای اظهار و آشکار کردن محبت است که این امر هنگام زیارت اهل بیت(ع) به خوبی متجلی می شود.
حقیقت زیارت، ابراز مودت نسبت به ائمه اطهار است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فروغ نیلچی زاده، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی، در جمع زائران و مجاوران گفت: مؤمن نه تنها در آخرت بلکه در دنیا هم در بهشت است، از این رو ممکن است مضطر شود، اما در زندگی اضطراب ندارد.

 

وی گفت: بر ذکر صلوات بر پیامبر اکرم(ص) مداومت داشته باشید؛ چرا که هر زمانی که صلوات می فرستید، هر آن چه پیرامون شما است نیز بر شما درود می فرستند.

 

این کارشناس مشاور خانواده به جایگاه زیارت امام رضا(ع) اشاره و اظهار کرد: زیارت ائمه اطهار(ع) به معنی حضور انسان در کنار کسی است که با ویژگی های برتر خود، دل و فکر شما را مانند یک تکه آهن به سمت آهن ربای وجود خود جذب کرده است. 

 

مزد رسالت پیامبر اکرم(ص)، مودت نسبت به اهل بیت ایشان است 

نیلچی زاده با اشاره به این که پیامبر اکرم(ص) در برابر انجام وظیفه رسالت، مودت به اهل بیت(ع) را از مردم طلب کرده است. ابراز کرد: مشرف شدن به زیارت امام رضا(ع) در حقیقت، لبیک گفتن به این آیه قرآن است که خداوند می فرماید: «ای پیامبر به امت بگو اجر رسالت را پرداخت کنید».

 

وی به تفاوت محبت و مودت اشاره کرد و گفت: خداوند با حکمت و هدفی، کلمه مودت را به کار می برد؛ 17 دلیل برای عربی نازل شدن قرآن وجود دارد، خداوند قرآن را عربی نازل کرد، چون کلمات آن را دقیق طراحی کرده است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: محبت ممکن است در قلب انسان باشد، اما هیچ گاه اظهار نشود، اما مودت، محبتی است که اظهار می شود و در دل پنهان نیست، از این رو ما باید محبت خود را نسبت به اهل بیت اظهار کنیم.

 

نیلچی زاده  ادامه داد: انسان زمانی از وسوسه های شیطان در امان است که به خداوند ایمان داشته باشد و ایمان حقیقی نیز به معرفت است، از این رو هر چه آگاهی و معرفت انسان نسبت به دین افزایش یابد، انسان بیش تر متوجه وسوسه های شیطان می شود.

 

ادب سبب عاقبت بخیری انسان می شود

وی با تأکید بر این که، ادب و متانت از جمله خصوصیت های بنیادی است که می بایست والدین آن را به فرزندان خود آموزش بدهند، گفت: انسان اگر ادب داشته باشد، راه نجات و عاقبت بخیری برای او وجود دارد و در مقابل انسانی که ادب و متانت نداشته باشد هر چند به ظاهر دارای مقام و جایگاهی باشد، انسانی ذلیل و حقیر محسوب می شود.   

 

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در مشکلات و سختی های خود در حالی که  نباید دعا را فراموش نکنید، باید این نکته را نیز به خاطر داشته باشیم که  زمانی دعا اثر می کند که انسان تصمیم و عزم جدی بر ترک گناه و اصلاح خود داشته باشد.  

 

وی با تأکید بر این که  اسلام بین زن و مرد تفاوتی قائل نیست، گفت: دستورات اسلام  هم برای زنان و هم برای مردان است، از این رو یک طرفه نبوده، بلکه برای ایجاد تعادل و آرامش بیان شده است.

 

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به ای نکه جهاد زن، خوب همسرداری کردن است، خاطرنشان کرد: در کنار همسر نشستن، از اعتکاف در مسجد النبی بالاتر است. از این رو است که پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «زنی که در برابر بد اخلاقی همسرش شکیبا باشد، خداوند عذاب قبر را از او برطرف کرده و با فاطمه زهرا(س) در قیامت محشور خواهد شد.».

 

نیلچی زاده اظهار کرد: هیچ گاه اهل ایمانی را به خاطر گناه یا مصیبتی، حتی در دل خود هم سرزنش نکنید؛ چرا که در روایت آمده است: «هر کس مؤمنی را به عیبی سرزنش کند، نمی میرد تا خود گرفتار و مرتکب آن شود».

 

وی ادامه داد: دل مؤمن ساده و شفاف است، اما ساده لوح نیست؛ چرا که انسان ساده، از روی فهم و درک با دشمن برخورد می کند اما انسان ساده لوح از روی جهل و نادانی با دشمن برخورد می کند./1309/پ202/ب5

ارسال نظرات