۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۲۲۱۰۳۵
استاد حوزه و دانشگاه:

تقوای الهی شرط بهره مندی از نور وجودی ائمه اطهار است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که ائمه اطهار(ع) چراغ های روشنی بخش در ظلمت ها و تاریکی ها هستند، گفت: در هر عصری نور امام زمان وجود دارد، اما شرط بهره مندی از نور ائمه(ع)، داشتن تقوای الهی است.
تقوای الهی شرط بهره مندی از نور وجودی ائمه اطهار است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا حیدری، استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، امروز در سلسله نشست های اخلاقی، در جمع طلاب و اساتید، به تفسیر زیارت جامعه کبیره پرداخت و گفت: زیارت جامعه کبیره420 ویژگی ائمه اطهار(ع) را بیان می کند که از لسان امام هادی(ع) بیان شده است، از این رو کسب معرفت نسبت به ائمه اطهار(ع) وظیفه شیعیان است.

 

وی با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع) چراغ های روشنی بخش در ظلمت ها و تاریکی ها هستند، گفت: در فرازی از زیارت جامعه کبیره ائمه اطهار(ع) را «اَلسلامُ عَلی اَئمة الهُدی وَ مَصابیح الدجی، سلام بر پیشگامان طریق هدایت و چراغهای فروزان در تاریکیها»، می خوانیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: مَصَابِیح، جمع مصباح به معنای چراغ است که از ریشه صبح، به معنای انکشاف ظلمت ها و تاریکی های مادی و معنوی، گرفته شده است؛ از این رو، ظهور فجر را صبح گویند؛ چرا که انکشافی در تاریکی بوجود می آورد.

 

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: «دجی»، به معنای تاریکی توأم با ابر است؛ که شدت تاریکی و ظلمت را می رساند، از این رو ائمه اطهار(ع) چراغ های روشنی بخش در تاریکی و در همه زمان ها هستند. ائمه اطهار(ع) بر همه انبیا، غیر از پیامبر اکرم(ص) برتری دارند؛ پیامبرانی، همچون، حضرت آدم و یونس برای رهایی از گرفتاری به ائمه معصومان(ع) متوسل شدند.  

 

حیدری به ویژگی های نور اشاره کرد و افزود: نور افزون بر این که خودبه خود روشنی دارد، روشنی بخش هم است، خداوند نور است؛ چرا که در آیه 257 سوره بقره می خوانیم، «اللّه وَلی الّذین آمَنوا یُخرجُهم مِن الظلماتِ اِلی النُور، خدا سرپرست مؤمنان است و آنان را از تاریکى‏ها به سوى روشنایى بیرون مى‏آورد».

 

وی اظهار کرد: خداوند کشش های دنیایی، اعم از محبت، مقام و ثروت را در فطرت انسان قرار داده است، از این رو انسان ها مخلوطی از نور و ظلمت هستند و امکان دارد این ظلمت های دورنی با ظلمت گناه آمیخته شود و در این صورت غلظت تاریکی بیشتر می شود، در این  زمان «مصباح الدجی»، بودن ائمه ظهور پیدا می کند؛ چرا که خداوند، ائمه اطهار(ع) را چراغ های روشنی برای زدودن تاریکی ها قرار داده است.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به اینکه طلبه ها باید مراقب نفس خود باشند، چرا که گاهی علم انسان، مایه حجاب می شود، ابراز کرد: امام خمینی(ره) می فرمایند:«گاهی علم، حجاب اکبر است»،  از این رو طلاب باید دقت کنند غرور و عجب باعث نشود که آن ها خود را برتر از دیگران بدانند، بلکه باید فراموش نکند که انسان به هر مقام و جایگاهی که می رسد، هَذا مِن فَضل رَبّی است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: خداوند متعال «یَا مَن اظهَر الجَمیل وَ سَتر القَبِیح» است، پروردگار خوبی های انسان را آشکار و و بدی های انسان را پنهان می کند، این اعمال خود انسان ها است که گاهی حجاب می شود و مانع از تابش نور معرفت می شود.

 

این پژوهشگر حوزوی در پاسخ به این پرسش که عده ای مطرح می کنند و می گویند، چرا امام زمان دست ما را در زمان گناه نمی گیرد، گفت: خورشید وجود امام زمان(ع) و عنایت ایشان وجود دارد، نور معرفت ایشان هست، همه در زمان هایی، تابش وجود ایشان را حس کرده ایم، از این رو تابش نور، مشکل از خورشید نیست، بلکه مشکل در زمین شوره زار است.

 

حیدری افزود: نیرویی که انسان را از گناه بازدارد، معنا ندارد، انسان باید اختیار داشته باشد تا بهشت و جهنم، معنای حقیقی داشته باشند، از این رو یکی از فلسفه های وجود شر این است که، انسان سر دوراهی قرار گیرد و خود انتخاب کند، بنابراین اگر همه چیز زیبا باشد، انتخاب معنا ندارد. 

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد اظهار کرد: تقوای الهی نور ایجاد می کند؛ در هر عصری نور امام زمان وجود دارد، اما شرط بهره مندی از نور ائمه هدی(ع)، داشتن تقوای الهی است؛ چرا که خداوند در آیه 28 سوره حدید می فرماید:« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَیَجْعَل لَّکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ»./1309/پ202/ب4 

ارسال نظرات