۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۲۲۱۲۰۹
آیت الله نمازی:

تربیت، قبل از آموزش مورد توجه معلمان قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان تعلیم و تربیت در نظام اسلامی را دارای جایگاه ویژه ای دانست و مراتب تعلیم و تربیت در مقاطع مختلف تحصیلی را متفاوت از یکدیگر دانست.
آيت الله عبدالنبي نمازي آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان شامگاه سه شنبه در دیدار رییس و شورای معاونان آموزش و پرورش شهرستان کاشان، گفت: کارشناسان آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی باید ساده سازی فرمول های علمی را در دستور کار خود قرار دهند.

 

وی با اشاره به این که هنر آموزگاران تنها نباید صرف انتقال مطالب به دانش آموزان شود گفت: آموزگاران باید ضمن انتقال مسائل علمی در سطوح مختلف به دانش آموزان، باید هنر آسان سازی محتوای مطالب را نیز داشته باشند تا دانش آموزان بهتر و راحت تر مطالب را دریافت کنند.

 

آیت الله نمازی هنر آسان سازی محتوای مطالب در سال های اول و آخر تحصیلی را مهم دانست و با اشاره به این که سال اول هنوز تجربه کار آموزشی، تجربه تعریف شده ای ندارد گفت: سخت ترین کار آموزش در دوره ابتدایی است.

 

به گفته وی معلم کلاس اول ابتدایی باید به قدری هنرمند باشد که بتواند با استفاده از شیوه های جدید آموزشی اعم از استفاده از تصاویر و مثال ها و نمونه‌ها دروس را در ذهن دانش آموز ثبت و ضبط کند.

 

وی با اشاره به این در گذشته برای آموزش از فکاهیات استفاده می شد گفت: استفاده از ابزار جدید که برای بچه ها تازگی داشته باشد و بتواند ذهن بچه هارا برانگیزد و حس کنجکاوی دانش آموزان را فعال کند در آموزش مهم است.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه با تأکید بر استفاده  آموزگاران از روش های جدید و پیشرفته آموزشی گفت: القای مطالب علمی دشوار به دانش آموز از سوی آموزگار هنر نیست بلکه هنر این است که آموزگار بتواند مشکل ترین فرمول های علمی را با ساده ترین الفاظ و در کوتاه ترین زمان به ضعیف ترین دانش آموز انتقال دهد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یاد آورشد: در نظام آموزش حوزه های علمیه در گذشته، اساتید مطالب را دشوار و سخت و پیچیده بیان می کردند و اعتقاد داشتند که افراد بی سواد در کلاس درس آنها حاضر نشوند.

 

آیت الله نمازی یاد آورشد: مرحوم خراسانی استاد زبردست حوزه علمیه نجف اشرف مهارت عجیبی در اصول داشت و دو کتاب فقاهت الاصول از او به جای مانده است که برای آسان سازی 50 شرح بر این دو کتاب نوشته اند و از او گلایه کرده اند چرا سخت می گیری گفته است می خواهم بی سواد سر کلاس حاضر نشود.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: امروز زمان گذشته نیست و هنر استاد امروز این است که سخت ترین مطالب را در کوتاهترین زمان به ضعیف ترین مخاطب انتقال دهد که این امر نخستین اقدام مهم در تداوم آموزش است که باید جدی گرفته شود از این رو برای تحقق آن باید کمیته ای علمی تشکیل شود تا آن را عملیاتی کند.

 

آیت الله نمازی در ادامه از تربیت در نظام آموزشی به عنوان مشکل ترین و سخت کار نام برد و افزود: تربیت در نظام آموزشی از آموزش سخت تر است چرا که کار آموزش با حافظه و هوش و سمع و بصر مخاطب در ارتباط است اما مسأله تربیت با جان و روح مخاطب در ارتباط است و چون انسان دارای تهذیب و قوه غضب و شهوت و تعقّل است هر یک از این سه قوه، قوی تر از دو قوه دیگر شود بر دو قوه دیگر غلبه می کند.

 

وی کار تهذیب و تعلم را کار سخت و پیچیده ای دانست و گفت: کار تربیت به قدری مهم و پیچیده است که یک هزار و 400 پیامبر خدا برای کار تربیتی انسان ها آمدند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان یاد آورشد: معلم اگر در کار تربیت برخوردار از آن چیزی که می گوید نباشد برای دانش آموز تأثیر منفی به دنبال خواهد داشت.

 

آیت الله نمازی همچنین منزّه بودن گوینده در تمامی مقاطع تحصیلی و احاطه و تسلط او در مطالب را مهم قلمداد کرد و بر اجرای دوره های تداوم آموزش تربیتی و تزکیه تأکید کرد.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان مسأله تعلیم و تربیت را رسالت سنگینی دانست و گفت: هنر فعالان در عرصه تعلیم و تربیت این است که بتوانند با وجود محدودیت های زمان و مکان بیشترین و بهترین عملکرد را داشته باشند.

 

به گفته وی فعالیت های علمی دارای فراز و نشیب و دست اندازهای زیادی است و معلم نمونه کسی است که در بحران ها شکوفا شود و خودش را نشان دهد.

 

آیت الله نمازی در ادامه اظهار امیدواری کرد آموزگاران بتوانند دانش آموزان خوبی را که مدیران آینده کشور هستند تربیت و آموزش داده و تحویل جامعه دهند./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات