۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۲۲۱۸۸۰
سخنران حرم رضوی تبیین کرد؛

ویژگی‌های دحو الارض

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه، گفت: دلیل نام گرفتن 25 ذیقعده به دحوالارض؛ هفت حادثه ای است که از ازل تا ابد در این روز رخ داده و می‌دهد.
حجت الاسلام محمد رضايي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، سخنران حرم مطهر رضوی، امروز مصادف با 25 ذیقعده (دحوالارض) در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) به تبیین رخدادهای دحوالارض پرداخت و اظهارداشت: این روز، روز گسترش رحمت الهی است به طوری که اگر در مسجدالحرام به نیت کسی که از دنیا رفته است، دو رکعت نماز بخوانی 200 هزار لامپ برایش روشن می شود در حالی که در سایر روزها 20 هزار لامپ روشن می شود.

 

وی با بیان اینکه امروز روز گسترش زمین است، تصریح کرد: دحوالارض زمانی اتفاق افتاد که همه کره زمین از آب پوشیده شده بود و نخستین نقطه ای که از زیر آب سر بیرون آورد مکان مقدس کعبه و بیت الله الحرام بود.

 

سخنران حرم رضوی خاطرنشان کرد: در سوره اعراف و شمس به نشانه های این موضوع اشاره شده است و می توان گفت این روز به نوعی تولد زمین است.

 

حجت الاسلام رضایی تهرانی عنوان کرد: سومین رویداد این روز پایه گذاری کعبه است؛ همان گونه که روز کلنگ زنی هر ساختمان و بنایی به عنوان تاریخ مبدأ آن ساختمان ثبت می شود، 25 ذیقعده نیز روز پایه گذاری کعبه بوده است.

 

روز هبوط آدم

 

وی با اشاره به این که دحوالارض روز هبوط آدم است، ادامه داد: رحمت الهی نسبت به چیزهایی که برای انسان منع کرده همواره خیلی بیشتر بوده است مانند زمانی که به حضرت آدم و حوا در بهشت برزخی اجازه استفاده همه درختان را جز یک درخت داد، ولی متاسفانه آنان تحت حیله و فریب شیطان میوه آن درخت را چشیدند (نخوردند) و مورد عتاب خداوند قرار گرفتند، سپس اعتراف و توبه کردند و توبه آنان پذیرفته شد اما از بهشت بیرون آمدند.

 

استاد حوزه علمیه مشهد متذکر شد: انسان وقتی به اشتباه و گناه خود اعتراف کند، خداوند توبه او را می پذیرد اما اگر لجبازی کند صفت شیطانی پیدا می کند.

 

سخنران حرم مطهر رضوی اظهار داشت: حضرت آدم و حوا صبح جمعه وارد بهشت و عصر همان روز از بهشت اخراج شدند، به همین دلیل عصر جمعه دلگیر است پس سعی کنید با عبادت های گوناگون؛ قرائت ادعیه چون سمات لحظه خروج آدم از بهشت را پر کنید.

 

وی عنوان کرد: 25 ذیقعده روز تولد حضرت ابراهیم (ع) بت شکن تاریخ است، بنابراین بزرگداشت اولیای الهی ارزش است و می تواند برای انسان ثمربخش باشد، همچنین امروز تولد حضرت عیسی(ع) است که مسیحیان از این موضوع بی اطلاع هستند و آنان روزی به نام کریسمس را جشن می گیرند.

 

روز ظهور

حجت الاسلام رضایی تهرانی دحوالارض را روز عدالت جهانی عنوان کرد و افزود: طبق برخی روایات اسلامی ولی عصر حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه شریف در چنین روزی ظهور می کنند؛ البته طبق برخی روایات نیز روزهای دیگری چون روز عاشورا برای ظهور ذکر شده است.

 

استاد حوزه علمیه مشهد خاطرنشان کرد: قیام امام زمان (عج) از کعبه آغاز می شود، با فراز و نشیب های بسیاری همراه است بنابراین احتمال این که ظهور حضرت در مقاطع گوناگون صورت گیرد، وجود دارد.

 

وی با این که دحوالارض به نوعی با امام هشتم (ع) نیز گرده خورده گفت: آغاز سفر امام رضا علیه اسلام از مدینه به مرو در چنین روزی صورت گرفت، حضرت رضا(ع) در 25 ذیقعده با اشک چشم از شهر پیامبر صلوات الله علیه وداع می کند و برای پذیرش دعوت به ظاهر محترمانه مامون راهی توس می شود./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات