۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۲۲۱۹۱۰
آیت الله شبستری:

بهترین راهکار مقابله با جرائم، ارتقای اعتقادات دینی مردم است

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که تذکر لسانی رسالت همگانی است، گفت: بهترین راهکار مقابله با وقوع جرائم ارتقای سطح بینش و اعتقادات دینی مردم است.
آيت الله مجتهدي شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی شب گذشته در دیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اظهار داشت: دین مقدس اسلام برای پیشگیری از ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی، بر تقویت باورهای دینی توصیه های فراوانی دارد.


وی با تأکید بر این‌که بهترین راهکار مقابله با وقوع جرائم ارتقای سطح بینش و اعتقادات دینی مردم است، خاطرنشان کرد: این وظیفه روحانیت است که مردم را انذار کرده و عواقب گناه و ناهنجاری ها را تذکر دهد، البته فریضه امر به معروف و نهی از منکر و همچنین تذکر لسانی بر عهده همگان است.


 نماینده خبرگان رهبری با بیان این‌که عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر عاملی بازدارنده محسوب می شود، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر ضمانت اجرای احکام الهی در جامعه است، به عبارت دیگر اگر این فریضه تعطیل شود، هیچ ضمانتی برای اجرای دیگر احکام الهی نیست.


امام جمعه تبریز تذکر لسانی را یکی از ابتدایی ترین روش های امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: اسلام هم بر کار فرهنگی و هم بر کار مجازاتی است، که برای جلوگیری از منکرات و رواج معروف، فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر سفارش می شود که بین کار فرهنگی و کار مجازاتی قرار می گیرد.


آیت الله شبستری تصریح کرد: بنا به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب، در جامعه اسلامی تکلیف عامه مردم امر به معروف و نهی از منکر با لسان است. چیزی که جامعه را اصلاح می کند همین نهی از منکر زبانی است، مردم نباید نسبت به منکرات، خلاف کار و کسی که می خواهد قبح گناه را از جامعه ببرد، ساکت باشند.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ادامه داد: فریضه امر به معروف و نهی از منکر در مرحله زبانی آن وظیفه عموم مسلمین است و اختصاص به گروه و سازمان خاص ندارد، البته در خصوص امر به معروف و نهی از منکر نباید دچار افراط و تفریط شویم، اگر ماهیت و فلسفه امر به معروف و نهی از منکر روشن شود در موقع اجرا می‌توان بهتر و با سهولت بیشتر به این فروع دین عمل کرد.


وی در تعریف معروف و منکر خاطرنشان کرد: منکر کاری است که قبح آن با عقل و شرع تشخیص داده شود و معروف کاری است که شرع و عقل حسن آن را تشخیص بدهد، باید در هز زمان معروف و منکر های یک جامعه را شناخت چرا که ضامن اجرای صحیح قوانین، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.


آیت الله شبستری بررسی شرایط احیای امر به معروف و نهی از منکر، ریشه های شرعی اجرای این فریضه، معرفی مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و احیای فرهنگ غنی اسلامی در جامعه را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید مصوبات ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان به صورت کاربردی در جامعه پیاده شود./935/پ202/ب

ارسال نظرات