۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۲۲۵۷۸۵
آیت‌الله حائری شیرازی:

خلع سلاح ناصالح جزء مقدمات صلح پایدار است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: هر کسی در حد صلاحیت حق تسلیح دارد و خلع سلاح ناصالح جزء مقدمات صلح پایدار است.
آيت الله حائري شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان  رهبری در همایش نیایش برای صلح عادلانه در جهان که از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور نخبگان، رهبران و اندیشمندانی از ادیان توحیدی امروز 23 مهر در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگراز شد، گفت: طرح مساله صلح برای امنیت در جهان است و آنچه امروز مساله صلح را در عالم مهم کرده این است که از راه صلح به امنیت سپس به توسعه پایدار می‌توان رسید.

 

وی افزود: اگر قرار باشد دو انسان نسبت به هم در امنیت به سر ببرند باید از یک  قدرت بازدارندگی که مورد اتفاق آن دو باشد استفاده کنند اگر چه استفاده از سلاح در دفاع از خود یکی از عوامل بازدارندگی است اما ایجاد امنیت نمی‌کند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که رکن برتر امنیت ایجاد بازدارندگی در درون قدرت است، عنوان کرد: عقول عالم تردید ندارند که باید در مقابل دشمن توان دفاع داشت اما این امنیت را تامین نمی‌کند اگر امروز در دنیا مسابقه تسلیحاتی ایجاد شده به دلیل ایجاد قدرت بازدارندگی در مقابل دشمن است.

 

وی افزود: امروز کشورها به دلیل اینکه احساس امنیت نمی‌کنند ناچار باید خود را با علم و دانش تسلیحاتی مقتدر کنند در حالی که دانش در رکن اول می‌تواند از دشمن بازدارندگی کند اما ایجاد امنیت نکرده و امروز می‌بینیم که روز به روز امنیت محدود تر می‌شود.

 

آیت الله حائری شیرازی با اشاره به این‌که در جهان امروز هر چه توسعه بیشتر شود امنیت کمتر می‌شود، گفت: امروز جهان به سمت وسوی ناامنی در حرکت است که ریشه آن در دانشی قرار دارد که از زمان پیدایش خود فقط به مسلح کردن بشر در نزاع و دشمنی پرداخته است در حالی‌که ادیان الهی بر مبنای خلع سلاح کردن دو طرف نزاع و دشمنی است.

 

خلع سلاح ناصالح جزء مقدمات صلح پایدار است

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که هر کس در حد صلاحیت حق تسلیح دارد و خلع سلاح ناصالح جزء مقدمات صلح پایدار است، اظهار داشت: خلع سلاح قدرت‌های ناصالح لازم است اما برای صلح پایدار کافی نیست دین، معنویت و انسانیت چیزی است که اگر قدرت‌ها داشته و از آن سوء استفاده نکنند سبب می‌شود هیچ کس از قدرت او احساس ناامنی نکند.

 

وی افزود: اگر عالم صاحب قدرتی شود که به هیچ کس تجاوز نکرده و ضمن تامین امنیت خود امنیت دیگران را نیز تامین کند جهان وارد مسابقه تسلیحاتی نخواهد شد، مسابقه تسلیحاتی نتیجه بشر منهای دین است که ایجاد تضاد میان توسعه و امنیت می‌کند.

 

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به این‌که باید در تمدن و علم منهای دین تجدید نظر شود، گفت: علت سقوط عالم در روش اجرای علم و تمدن است ما باید دین را از مسجد به دارالاماره، دانشگاه، سازمان ملل و زندگی تمام افراد بشر ببریم.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که تمدن باید ترمز داشته باشد، عنوان کرد: امروز در سازمان ملل به زور و بدون منطق کسانی که قدرت سلاح هسته‌ای دارند امتیاز حق وتو دارند اما سایر کشورها حتی اگر اخلاق‌مدار باشند از این امتیاز محروم هستند.

 

وی افزود: این روش سازمان ملل نشان می‌دهد که برای قدرت منهای اخلاق امتیاز برجسته گذاشته اما دیگران با وجود اخلاقیات از این امتیاز محروم هستند و سازمان ملل با وجود این اقدامات از حقوق بشر، صلح و عدالت صحبت می‌کنند خوب است قبل از صحبت از عدالت باید از امنیت صحبت کنند.

 

دین بین توسعه و امنیت آشتی ایجاد می‌کند

 

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به این‌که دین آشتی بین توسعه و امنیت ایجاد می‌کند، ابراز کرد: همه باید به ادیان الهی رجوع کنند زیرا ادیان در یگانه پرستی، وجود معاد و عقاب اعمال خوب و بد مشترک هستند  ترس از جهنم و امید به بهشت موضوعاتی صددرصدر علمی است که باید در مجامع بین‌المللی مطرح شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با درخواست از همه ادیان که مشترکات خود را جدی بگیرند، بیان داشت: همه ادیان باید خدا، معاد، بهشت و جهنم را در کتاب‌ها، دانشگاهها، روابط اجتماعی مطرح کنند و درباره مطرح کردن این موضوعات احساس حقارت نکنند.

 

وی با تاکید بر این‌که عقل و انسانیت قبل از دین مطرح است، گفت: انسانیت باید قبل از ادیان مطرح باشد زیرا بشر انسان نشده اگر وارد دین شود نتیجه نداده یا نتیجه معکوس می‌دهد، اگر کسی انسان نشده وارد دین شد مانند داعش و امثال آن می‌شود، کسانی که انسانیت آنها قبل از اسلامیت، مسیحیت، یهودیت است برای دین خود سبب افتخار می‌شوند، اگر آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان برای مردم محبوب هستند به این دلیل است که انسانهای خوبی بودند./807/پ201/ب4

ارسال نظرات