مباهله بهترین دلیل منزلت اهل بیت نزد خداوند است
حجت الاسلام سید رضا فاطمی نیا، نماینده مجمع طلاب و فضلای غرب گیلان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به روز مباهله و پیام آن برای مسلمانان، گفت: واقعه روز مباهله بین اهل بیت پیامبر(ص) با نصارای نجران صورت گرفت؛ این واقعه تاریخی از سه جهت قابل توجه است که جهت نخست آن ظهور حقانیت اسلام در برابر مسیحیت است.
وی افزود: تا به امروز هیچ عالم عابد مسیحی نخواسته است برای بار دوم به میدان آمده و با مسلمانان به مباهله بپردازد و بدین وسیله از اعتقاد راسخ خود به صحت ادعا و یقین به حقانیت دین خود خبر دهد.
نماینده مجمع طلاب و فضلای غرب گیلان اظهار داشت: در روز مباهله به خوبی آشکار شد که مسیحیان علائم پیامبر خاتم(ص) را که در کتب آسمانی موجود در نزد خود خوانده بودند، در پیامبر اسلام منطبق دیدند و ادعای نبوت را بر حق میدانستند و به تعبیر آیه 146 سوره بقره، با این حال نمىخواستند از دین خود و موقعیت ویژهاى که نزد مردم خود پیدا کردهاند، دست بکشند.
مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه در روز مباهله، آیه تطهیر در شأن اهل بیت پیامبر(ص) نازل شد، افزود: پیام دوم روز مباهله، اثبات فضیلتى عظیم براى حضرت على(ع) و حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) است که تنها همراهان رسول خدا(ع) در این ماجرا بودند؛ پیامبر(ص) این بزرگواران را از میان فرزندان، زنان و اصحاب خود اختیار کرد و این بهترین دلیل بر علو مرتبه و منزلت آنها نزد خدا و رسول خدا(ص) است.
حجت الاسلام فاطمی نیا افزود: پیام سوم این روز، دلالت آیه مباهله بر امامت حضرت على(ع) است، چرا که کلمه «انفسنا» در آیه مذکور، شاهد بر وجود مقام و منزلتى براى حضرت على(ع) نزد رسول خدا(ص) است که هیچ کس به آن نرسیده و نخواهد رسید.
نماینده مجمع طلاب و فضلای غرب گیلان اظهار داشت: حضرت علی(ع) در لسان وحى، نفس پیامبر(ص) شمرده شده است و از اینجاست که مىتوان گفت حضرت على(ع) نه تنها افضل صحابه، بلکه افضل خلق بعد از رسول خدا(ص) است و طبعا همه کمالاتى که براى رسول خدا(ص) ثابت می باشد، به جز اصل نبوت، براى حضرت علی(ع) نیز ثابت است.
مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه راههای متعددی برای تبلیغ اسلام و پیامبر(ص)وجود دارد ولی مقدم بر تبلیغ، لازم است اطلاعات کافی از اسلام و پیامبر(ص) داشته باشیم تا بتوانیم از راهها و ابزارهای مختلف، این حقایق را به گوش جهانیان برسانیم، ابراز کرد: بهترین راه کسب اطلاع از حقیقت اسلام و شخصیت پیامبر اکرم(ص)،مطالعه آثار علمای بزرگ اسلام است، به ویژه آثار علمایی نظیر شهید مطهری(ره) که بیانی همه فهم و در عین حال دقیق دارند.
نماینده مجمع طلاب و فضلای غرب گیلان به برخی از راه های تبلیغ حقانیت اسلام و پیامبر(ص) پرداخت و داشتن رفتار پسندیده اسلامی به منزله تبلیغ عملی رفتار پیامبر(ص)، نوشتن کتاب و مقالاتی برای معرفی اسلام و پیامبر اکرم(ص) به ویژه به زبانهای دیگر، ترجمه کتابهای موجود در این زمینه به زبانهای زنده دنیا، به نمایش گذاشتن کتابها و مقالات درباره حقانیت اسلام در سایتها و وبلاگها را از جمله راههای تبلیغ حقانیت اسلام و پیامبر(ص) برشمرد.
وی اظهار داشت: ایجاد وبلاگ، حداقل کاری است که یک جوان مسلمان میتواند انجام دهد و مقالاتی در این باره در آن درج کند؛ اگرچه مقالات دیگران باشد.
حجت الاسلام فاطمی نیا افزود: از دیگر روش های تبلیغ حقانیت اسلام و پیامبر(ص)، تولید آثار هنری در این زمینه از قبیل فیلم، نقاشی، خوشنویسی، شعر و سرود است، به ویژه که زبان برخی از هنرها جهانی است و البته بهتر است که این آثار در سطح وسیعی از طریق اینترنت انتشار داشته شود؛ همان طور که دشمنان اسلام از همین راه ها بر ضد اسلام استفاده میکنند.
مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم به فلسفه همراهی اهل بیت(ع) با پیامبر(ص) پرداخت و اظهار داشت: نجرانیان خدمت پیامبر(ص) در مدینه آمدند. پیامبر هر دلیل و برهانی آورد تا اسلام را قبول کنند، نپذیرفتند؛ پیامبر(ص) به مباهله امر کردند، جبرئیل(ع) نازل شد و فرمود اگر کسی با تو مجادله کند، بگو فراخوانید پسران، زنان و کسی که به منزله جانمان است، آنگاه نفرین کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
وی افزود: پیامبر(ص) نیز قرار مباهله را گذاشتند، کسی که از طرف نجرانیان آمده بود به محل اردوگاه خود در خارج از مدینه رفت و با دیگر نجرانیان مشورت کرد، علمای آنجا گفتند اگر پیامبر(ص) فردا با اصحاب و جمع کثیری برای مباهله حاضر شد، این روش پادشاهان است و ترسی به خود راه ندهید ولی اگر پیامبر(ص) خواص خود را آورد، این کار، کار انبیا است.
حجت الاسلام فاطمی نیا ادامه داد: پیامبر(ص) با همراهان خود در محل تعیین شده، حاضر شدند. بنی نجران هم با فرزندان خود آمدند و گفتند: با چه کسانی با ما مباهله میکنید؟ پیامبر(ص) با اشاره به آل عبا(ع) فرمود: با بهترین اهل زمین و نیکو ترین جهانیان نزد خداوند متعال آمدهام و از طرف خداوند متعال امر شدهام که آنها را بیاورم. بزرگان نجران همین که چشمشان به پیامبر(ص) و آل عبا (ع) افتاد، وحشت کردند و به حدی که چهره نجرانیان زرد شد. در اینباره روایتی در کتب مختلف اهل سنت از جمله در تفسیر ابن کثیر، دُرُّالمنثور سیوطی به همین تعبیر آمده و نقل کردهاند./822/ت302/ی