۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۲۲۶۳۶۱
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

جریان مباهله اثبات‌کننده توحید است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری به روز مباهله اشاره کرد و گفت: جریان مباهله اثبات کننده توحید است.
آيت الله عالمي، نماينده مردم خراسان رضوي در مجلس خبرگان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله حسن عالمی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته در همایش مدیریت جهادی با محوریت هشت سال دفاع مقدس که در مسجد امام خمینی مشهد برگزار شد به بیان نگاه مقام معظم رهبری به فعالیت‌های مرتبط با فرهنگ‌سازی مدیریت جهادی اشاره کرد و گفت: در خردادماه امسال هشتمین همایش ملی مدیریت و فرهنگ جهادی برگزار شد.

 

وی با اشاره به برگزاری این همایش به‌طور سالانه، ادامه داد: در این همایش، رویش‌های زیادی در اندیشه، تفکر، موارد و مصادیق مدیریت جهادی تبیین می‌شود و هر بار پس از برگزاری همایش، گزارش آن محضر مقام معظم رهبری ارائه می‌شود، ایشان نیز از این کار علمی در مورد مدیریت و فرهنگ جهادی تمجید و تقدیر کرده‌اند.

 

آیت‌الله عالمی به فرارسیدن سالروز مباهله اشاره کرد و با استناد به آیه از سوره آل‌عمران، بیان داشت: در مورد موضوع مباهله، دو آیه در سوره آل‌عمران سخن به میان آورده، اولین آیه، آیه 61 این سوره است که می‌فرماید: «فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ»  از استدلال هایی که خداوند به پیغمبرش داد در مقابل دشمنان این قضیه بود که به مسیحیان بنی نجران بگو ما فرزندان، زنان و خودتان را بیاورید و ما نیز این کار را می‌کنیم و سپس مباهله می‌کنیم.

جریان مباهله اثبات‌کننده توحید است

وی به آیه دوم این سوره در خصوص مباهله اشاره کرد و ابراز داشت: آیه 62 سوره آل‌عمران می‌فرماید: «إِنَّ هذا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلاَّ اللَّهُ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ»، جریان مباهله، جریان حق و ماندگار است؛ در حقیقت، جریان هدایت و مباهله اثبات‌کننده توحیدی است که پیغمبر خدا رسالتش در اثبات توحید بوده که باور همگان باشد.

 

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی بابیان این‌که تشکیل حکومت اسلامی در مدینه دشمنان اسلام را حساس کرده بود، گفت: پیغمبر زمانی که از مکه به مدینه هجرت کردند در مدینه حکومت اسلامی شکل گرفت، کمتر از دو سال طول کشید که حکومت اسلامی در مدینه شکل بگیرد و پس‌ازآن، دشمن نسبت به این حکومت حساس شد؛ از تمام جزیره العرب نسبت به مسلمین خصومت‌ها یکی پس از دیگری بروز کرد.

 

وی اضافه کرد: جنگ بدر به‌عنوان نخستین جنگ در دومین سال تشکیل حکومت اسلامی رخ داد، جنگ احد در سال بعد به‌عنوان جنگ دوم و در سال دوم بعد از هجرت تا سال هشتم هجرت، 72 جنگ اتفاق افتاده است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری بابیان این‌که این مقطع از تاریخ اسلام می‌تواند در رابطه با ایستادگی در برابر دشمن الگو قرار گیرد، عنوان داشت: در برخی از این جنگ‌ها، آسیب‌ها و ضربات زیادی بر پیکر مسلمانان وارد شد همچون جنگ احد که ضربه سنگینی بر مسلمانان وارد شد اما مسلمانان با ایستادگی این ضربه را جبران کردند و اجازه ندادند که دشمن از این فرصت استفاده کنند.

 

اتحاد دشمنان برای نابودی اسلام

وی، به اتحاد دشمنان و کار علیه مسلمانان اشاره کرد و ابراز داشت: ایستادگی مسلمانان کار را به‌جایی رساند که مسیحیان، یهودیان، جاهلان آن دوره عرب و قبایل گوناگون بادیه‌نشین نشستند به این نتیجه رسیدند که به‌تنهایی توان شکست مسلمانان را ندارند و باید به‌طور متحد مسلمانان را نابود کنند؛ این فکر، جنگ احزاب شکل گرفت.

 

آیت‌الله عالمی به پایه شکل‌گیری مباهله اشاره کرد و بیان داشت: پیامبر(ص) وقتی دیدند با این برنامه ممکن است اسلام ضربه سنگینی بپذیرد، خندق را طراحی و اجرا کردند تا این حمله را خنثی کنند؛ در این جنگ همه قدرت مشرکین از مکه و اطراف مدینه جمع شدند اما پس‌ازاین که امیرمؤمنان (ع)عمر بن ابدود را از پا درآورد، دشمن محل لشکر را ترک کرد.

 

وی ادامه داد: از جنگ خندق پایه و اساس جریان مباهله شکل گرفت؛ در جریان مباهله، دشمن برای جنگ نیامد بلکه مسیحیان بنی نجران برای سخن گفتن مسالمت‌آمیز با رسول خدا آمدند تا ببینند که پیامبر (ص) حق می‌گوید یا نه.

 

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی به نپذیرفتن حقانیت پیامبر(ص) از سوی مسیحیان اشاره کرد و گفت: در نشستی که مسیحیان با پیغمبر اکرم(ص) داشتند، آنان استدلال و دلیل حقانیت پیامبر(ص) را نپذیرفتند و بنا شد که آنان مباهله کنند.

حاضر نشدن دشمن و حقانیت پیامبر(ص) در جریان مباهله

وی اظهار داشت: دشمن با خود اندیشید که اگر پیامبر (ص) با صحابه خود بیاید ما نیز حاضر خواهیم شد اما اگر پیامبر با عزیزان خود آمد یعنی یقین دارد که بر حق است و ما حاضر نخواهیم شد؛ رسول اکرم(ص) در زمان مقرر با حضرت امیر(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بر سر قرار حاضر شدند، آنان وقتی دیدند پیامبر با عزیزان خود آمد از مباهله منصرف شدند.

 

آیت‌الله عالمی به نتیجه دادن ایستادگی پیامبر در مقابل دشمن اشاره کرد و بیان داشت: چیزی که پیامبر(ص) در 72 جنگ به آن دست پیدا نکرد و در مباهله به آن رسید این بود که نصرانی‌ها که اهل کتاب هستند باید طبق دستور کتاب، جزیه بدهند.

 

وی خاطرنشان کرد: پیغمبر اکرم(ص) جزیه را برای غیرمسلمان‌ها قرار داده اما آنان را نمی‌پذیرفتند زیرا در اسلام پرداخت‌کننده جزیه یعنی کسی که دست پایین و تسلیم داشته باشند و آنان نمی‌خواستند این را بپذیرند؛ اینجا بود که حکومت اسلامی جایگاه و مقبولیت خود را در میان امت عرب پیدا کرد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که پیامبر قصد نداشت مسیحیان و یهودیان را بکشد، عنوان داشت: جزیه دادن یعنی ذلت پذیرفتن و دشمن این ذلت را پذیرفت، جزیه داد و زندگی مسالمت‌آمیز با مسلمانان را قبول کرد؛ پیامبر(ص) نمی‌خواست یهودیان، مسیحیان و قبایل را بکشند بلکه می‌خواست زندگی مسالمت‌آمیز با آنان را ایجاد کرده و در جریان آن با کار تبلیغاتی و فرهنگی آنان را با توحید آشنا کنند./9315/پ202/ب1

ارسال نظرات