۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۲۲۶۴۷۰
امام جمعه بیرجند:

دوری از گناه سبب تعالی انسان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به این که حالات مختلف روحی انسان و امراض آن در دعاهای ائمه و آیات قرآن بیان شده است، گفت: تبعیت از اهل بیت و ولایت پذیری مهم ترین درمان امراض گوناگون روحی انسان است.
امام جمعه بيرجند

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی بیرجندی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با بیان این که در دعاهای مختلف اهل بیت از خداوند همواره می خواهند که قلب سالمی به آنها عطا کند، گفت: مراد از قلب در دعاهای اهل بیت همان روح و نفس ملکوتی انسان است که انسانیت انسان از همین روح سرچشمه می گیرد.

 

وی با بیان این که برای قلب یا همان روح ملکوتی انسان در دعاهای اهل بیت حالات گوناگونی در نظر گرفته شده است، گفت: نخستین حالت قلب یا روح انسان قلب سلیم است که منظور از قلب سلیم قلبی است که توبه کننده از گناه و تسلیم در برابر حق باشد و چنین قلبی هیچ حبی نسبت به دنیا نداشته و با یاد خدا آرام می گیرد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به این که یکی دیگر را حالت های نفس یا قلب حالت قلب منیب است که منظور از قلب منیب قلبی است که بعد از گناه و انحرف توبه کرده و به سوی خداوند باز گشته است، گفت: انسانی که دارای چنین روحی باشد می توان پس از توبه به طور محسوس و آشکار تغییر حالت را در رفتار و گفتار او مشاهده کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رضایی بیرجندی با اشاره به این که سومین ویژگی قلب یا حالت روحی انسان قلب مریض است، ادامه داد: قلب مریض قلبی است که از خداوند غافل بوده و لایق رهبری و ولایت ائمه نیست و انسانی که دارای چنین روحی است در فتنه های مختلف گرفتار شده و دستاویز فتنه گران می شود و همانطور که در قرآن کریم آمده است قلب مریض قلبی است که در برابر سخن حق سخت شده و امکان هدایت ندارد.

 

وی قلب محجوب را چهارمین ویژگی نفس عنوان کرد، گفت: روح و نفس محجوب روحی است که سخن حق را می شوند ولی نمی تواند آن را درک کند و بفهمند که علت این نفهمیدن در وجود حجاب های گوناگون بر نفس انسان است که گناه یکی از عواملی است که موجب حجاب بر قلب و روح انسان می شود و گاهی این حجاب حب دنیا، مال زن و فرزند و انجام گناهان گوناگون است که موجب حجاب بر روی نفس انسان می شود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان این که قلبی که محجوب باشد چون نمی تواند حقیقت کلام الهی را درک کند به مرور زمان دچار قساوت و مرض می شود، افزود: قلب محجوب و قلب مریض محل وسوسه های شیطان و القائات نفسانی است و چنین قلبی نمی تواند انسان را به مقصد حقیقی یا قرب خداوند نزدیک کند به همین دلیل باید مراقب باشیم که در زمان های مختلف حکومت افراد مریض و قلب های محجوب را بر خود نپذیریم زیرا چنین حکومتی حکومت شیطان بر سایر انسان هاست.

 

حجت الاسلام والمسلمین رضایی با بیان این که انسان با اتکا به دانسته های خود قادر به تشخیص عوامل بیماری نفس خود نیست و نمی تواند موانع را از نفس و روح خود پاک کند، ادامه داد: به همین دلیل انسان به شخصی نیاز دارد که بیماری های روحی او را بشناسد و راه پیشگیری و درمان آن ر ا بداند که پزشکان و طبیبان حاذق نفس و روح انسان در دنیا و آخرت انبیا و اوصیای آنها و اهل بیت هستند بنابراین اگر کسی می خواهد که از انواع بیماری های نفس در امان باشد و یا این بیماری ها را درمان کند باید به اهل بیت و سیره آنها مراجعه کند زیرا اهل بیت نفس و روح آدمی را به خوبی می شناسد و می توانند بهترین درمان و راهکار پیشگیرانه را ارائه کنند.

 

وی یاد آرو شد: اگر انسان بتواند قلب خود را پاک کند و از گناهان مختلف درو نگه دارد سیر صعودی او در مسیر لقاء الله آغاز می شود./968/ت303/ب4

ارسال نظرات