۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹
کد خبر: ۲۲۷۶۴۴
حجت الاسلام پناهیان مطرح کرد؛

کربلا؛ صحنه سنجش ولایت ‌مداری

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام پناهیان، گفت: در واقعه‌ عاشورا نمونه‌های بارزی از ولایت مداری وجود دارد و کربلا جایگاه بزرگی برای شناسایی این موضوع دقیق است.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام پناهیان در مراسم دهه اول محرم که شامگاه شنبه سوم آبان ماه در حسینیه ام ابیها(س) تهران برگزار شد، گفت: جسم انسان دارای پیچیدگی خاصی است و برای هرقسمت از بدن آدمی متخصصی وجود دارد و برای هر تخصص، پیچیدگی‌هایی هست.

 

وی با اشاره به آیه "و نفخت فیه من روحی" افزود: روح ما از جسم بسیار پیچیده‌‌‌تر است. انگار نوبت روح انسان که می‌شود خداوند متعال خود وارد عرصه می‌شود.

 

حجت الاسلام پناهیان گفت: طبیعتا چون ما با انسان به عنوان یک موجود پیچیده و عمیق روبرو هستیم برنامه یا دین که برای رشد و تعالی او است پیچیده و عمیق است، نمی‌توان همه آن‌هارا به راحتی درک کرد.

 

وی با اشاره به موضوع ولایت گفت: پیچیده‌ترین، عمیق‌ترین و البته ارزشمندترین بخش دین موضوع ولایت است؛ از زراره در کافی روایت داریم که امام صادق(ع) فرمودند: اسلام بر پنج چیز بنا شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت. زراره پرسید: کدام بافضیلت‌تر است؟ حضرت فرمودند: ولایت بالاتر است، زیرا ولایت کلید سایر موارد است هم‌چنین در روایت دیگر داریم موارد دیگر بدون ولایت قابل پذیرش نیستند.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه وَلَکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ تصریح کرد: این آیه هدیه ویژه خدا است زیرا در روایت داریم که خدا ایمان را در دل‌ها محبوب و زیبا قرار داده است که مصداق آن محبت امیرمومنان(ع) است.

 

وی با تاکید بر اینکه موضوع ولایت بسیار موضوع پیچیده‌ای است، گفت: نه افرادی که ادعا می‌کنند ولایت مدارند، واقعا ولایت مدارند و نه افرادی که ادعا می‌کنند ولایت مدار نیستند، قطعا ولایت مدار نیستند. در جامعه امروز خیلی ها ادعای ولایت مداری داشتند ولی شما ریزش آن‌ها را دیدید و افراد فراوانی در طول تاریخ وجود دارند که ولایت مدار نبودند ولی بعدها ولایت مدار شدند.

 

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: در واقعه‌ عاشورا نمونه‌های بارزی از این موضوع را داریم و کربلا جایگاه بزرگی برای شناسایی این موضوع دقیق است.

 

متولی مدرسه علمیه دارالحکمه تهران با اشاره به تکلیف انسان‌ها در مورد موضوع ولایت گفت: تکلیف ما در این میان این است که از فرصت عمر خود استفاده کنیم ریشه‌های ولایت‌پذیری را بشناسیم و آن‌ها را تقویت کنیم و ریشه‌های ولایت گریزی را بشناسیم و آن‌ها را بخشکانیم./95913/پ202/ب4

ارسال نظرات