مردم زمان امام حسن دنیا محور بودند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری مفرد استاد حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در جمع عزاداران هیات حیدری درب فین در زیارت چهل تن شهرستان کاشان مردم را بندگان دنیا نامید و گفت: افراد به دین دو نگاه متفاوت دارند برخی دین را هدف می دانند و برای دین اصالت قائل هستند چون دین برایشان اصل است و دین محور هستند.
وی افزود: اما نگاه برخی افراد به دین نگاه ابزاری است و از دین به عنوان وسیله ای برای رسیدن به اهداف دنیایی استفاده می کنند که این عده دین را می خواهند تا به آنچه نفس آنها است برسند.
حجت الاسلام والمسلمین نظری مفرد با اشاره به این که دین داری این افراد مقدمه ای است برای رسیدن به مقصود و هدف اصلی است گفت: علی (ع) در بخش حکمت های نهج البلاغه در جمله ای کوتاه می گوید نگاه عده ای در دنیا به دین نگاه ابزاری است و برای رسیدن به دنیا می خواهند از دین بهره ببرند.
به گفته وی این عده دین را برای رسیدن پست و مقام می خواهند چرا که دین برای این عده اصالت ندارد و بیشتر به فکر دنیا و مال دنیا و جاذبه های فریبنده دنیا هستند.
استادحوزه علمیه قم با اشاره به این که روز امتحان و آزمایش که می رسد دین دارها کم می شوند گفت: درجبهه حق 72 نفر از یاران امام حسین(ع) در کنار امام بودند که حاضر نبودند دین خود را فدای دنیا کنند اما در جبهه باطل و در مقابل این 72 نفر حدود 30 هزار نفر بودند که حاضر نبودند دنیا را فدای دین کنند.
حجت الاسلام والمسلمین نظری مفرد همچنین در مورد چرایی نبرد امیرمومنان با معاویه و در مقابل صلح امام حسن(ع) با معاویه گفت: معاویه زمان امیرمومنان با معاویه زمان امام حسن(ع) هیچ تفاوتی نکرده بود اما این مردم بودند که عوض شده بودند تا امام حسن(ع) برای حفظ اسلام مجبور به صلح با معاویه شود.
وی در ادامه با اشاره به این که مردم در زمان امیرالمومنین(ع) دین محوربودند و دنیا در حاشیه بود اما مردم زمان امام حسن(ع) دنیا محور بودند و دین کنار و در حاشبه قرار گرفته بود گفت: بنابراین نه امام حسن(ع) تغییر کرده بود و نه معاویه بلکه این مردم بودند که تغییر کرده بودند و باعث شدند تا امام حسن برای حفظ دین با معاویه صلح کند بنابراین این بحق بهترین تعریف برای چرایی صلح امام حسن است./1307/پ202/ب4