۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۲۲۹۱۷۴
امام جمعه موقت قزوین:

مبلغان مانع تحریف حقایق قیام عاشورا شوند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت قزوین با بیان این‌که باید با پژوهش و تحقیق مطالب متقن در اختیار سخنرانان و مبلغان قرار گیرد، گفت: مبلغان مانع تحریف حقایق عاشورایی قیام کربلا شوند.
حجت الاسلام والمسلمين عابديني،امام جمعه موقت قزوين حجت الاسلام عبدالکريم عابديني

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امام جمعه موقت قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خرگزاری رسا در  قزوین، درباره مباحث معرفتی که باید در عزاداری‌ها بیان شود، گفت: ایام محرم و عاشورای امام حسین(ع) به دلیل این‌که همه گروه‌های مختلف مردمی در عزاداری های این نهضت تاریخی شریک هستند، زمینه‌های انحراف در آن بیشتر فراهم است.

 

امام جمعه موقت قزوین ادامه داد: ممکن است ارائه مطالب بدون منبع، خرافات و تحریف‌ها و مطالب غیر واقعی در عزاداری‌ها صورت گیرد، در این صورت وظیفه اهل پژوهش و تحقیق، علما و دانشمندان در حوزه‌های علمیه این است که بکوشند تحریف و موارد غیر واقعی وارد بحث سخنرانی‌ها و مداحی نشود.

 

وی با بیان این‌که باید با پژوهش و تحقیق مطالب متقن در اختیار سخنرانان و مبلغان قرار گیرد، اظهار داشت: مبلغان اگر از کسی مطالب غیر واقعی و خرافات شنیدند، بی‌تفاوت نباشند و تذکر دهند تا مانع به تحریف کشیده شدن حقایق عاشورایی قیام کربلا شوند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: انتظار مردم و واقیت‌های این برهه از تاریخ اقتضا می‌کند، در منبرها و سخنرانی‌ها تاریخ امام حسین(ع) را همراه فرمایش‌های ایشان بیان شود، یعنی فقط به بیان تاریخ اکتفا نشود.

 

وی بیان داشت: در داستان کربلا امام حسین(ع) به مردم بصره نامه نوشتندغ عالمان دینی این موارد را تفسیر کنند تا مردم در جریان حقایق عاشورا قرار بگیرند، به یقین یک مبلغ باید در موارد اعتقادی، نماز و روزه و مسائل اخلاقی و سیاسی کار کند جالب این است که متون امام در بردارنده همه این مسائل وجود دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان این‌که متن سخنان امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا پاسخ به نیازهای امروز جامعه است اظهار داشت: از نظر فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی، نوع رفتار با یکدیگر، صداقت و راستی و شجاعت و ایثار در سیره حضرت سیدالشهدا به صورت عالی موج می‌زند و مبلغان دینی می‌توانند با بهره گیری از این موارد سخنرانی بامعرفتی داشته باشند.

 

امام جمعه موقت قزوین با اشاره به آسیب‌های موجود در عزاداری ها گفت: امروز برخی از سایت ها با سوءاستفاده از برخی عزاداری‌ها که به شیعه نسبت داده می شود، چهره خشونت باری از اسلام و شیعیان نشان می‌دهند، هر انسان عاقلی می داند که ما در این دنیا با این عملکردها در حال آسیب هستیم.

 

وی تاکید کرد: با قمه زنی و برخی خرافات که در عزاداری ما وارد شده، زیبایی دین رسول الله و حقایق قرآنی، زیبایی وجود ائمه و سنت اهل بیت(ع)، حماسه عظیم کربلا و  مظلومیت امام حسین(ع)، خدشه دار می شود، عقل و منطق، ایمان و عقیده و دلسوزی و علاقمندی به امام و عاشورا اقتضا می کند از این نوع عزاداری‌ها فاصله بگیریم.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه بین الملل با بیان این‌که باید بدعت را از عزاداری کربلا دور کنیم، بیان داشت: نباید اقداماتی کرد که به حیثیت دین آسیب وارد نشود،  در این امر مهم مداحان هر سخنی را که سندیت ندارد مطرح نکنند، مصیبت ما این جاست که هم مداح و گاهی واعظ سخنی را می‌گویند که سند یا واقعیت ندارد.

 

وی در ادامه ابراز داشت: چرا باید گفته شود حضرت قاسم(ع) در کربلا عروسی کرده است؟ چرا برای این‌که دل مردم را نرم کنیم و اشکی جاری شود، بحث عروسی را به میان می‌آوریم که دروغ و تحریف است.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در پایان گفت: نباید مباحثی در عزاداری‌ها مطرح شود که زیبایی اهداف قیام را مخدوش می‌کند، علامه شهید مطهری در کتاب تحریف‌های عاشورا در این خصوص مطالب خوبی را بیان کرده است، لازم است وظیفه خود را به خوبی در زمینه حفظ دستاوردهای عاشورا به خوبی انجام دهیم./955/ت302/ب3

ارسال نظرات