۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۲۲۹۲۷۳
حجت الاسلام پورذهبی تبیین کرد؛

سیره رفتاری و اخلاقی پیامبر اکرم

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پورذهبی با اشاره به اینکه ادب جایگاه ویژه‌ای در رفتارهای اجتماعی دارد، گفت: پیغمبر(ص) با برخورد مؤدبانه خود، مردم غرق در ظلمت عصر جاهلیت را به اسلام دعوت کرد.
حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبي، مسؤول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه سيستان و بلوچستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان، در مراسم عزاداری شب تاسوعا در هیئت بیت العباس(ع) زاهدان، گفت: ادب، امری فراتر از انجام مستحبات و ترک مکروهات و امری شخصی است که افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

وی افزود: پیامبر اسلام(ع) چگونه مردم عصر جاهلیت را که در ظلمت محض و با عقایدی همچون زنده به گور کردن دختران زندگی می‌کردند، به خود جذب کرده بود؟ چگونه بخش عظیمی از چنین انسان‌های اهل فساد، شرک، ظلم و استکبار پس از 23 سال به اسلام روی آوردند؟

 

حجت الاسلام پورذهبی تصریح کرد: پیغمبر(ص) در دعوت خود فقط به صحبت کردن با مردم تکیه نکرده بود بلکه به آنچه که می‌دانست عمل می‌کرد، در برابر توهین‌ها و ناسزاهایی که به ایشان روا می‌داشتند، با ادب و تدبیر برخور می‌کرد، آنان که برخورد مؤدبانه ایشان را مشاهده می‌کردند لذت می‌بردند به گونه‌ای که بی ادب ترین آنها ادب شدند.

 

وی با اشاره به برخی معجزات پیامبر و نمونه‌های رفتار مؤدبانه ایشان تأکید کرد: ما که پیروان چنین فرد مکرمی هستیم و در مجالس اهل بیت شرکت می‌کنیم، باید برای دیگران الگوی ادب باشیم. بعضی اینگونه می‌پندارند که اگر هر کار زشتی را مرتکب شوند، می‌توانند در مجلس امام حسین(ع) جبران کنند و پاک شوند. البته که حضور خالصانه در محافل در حالی که حق الناس بر گردن انسان نباشد، بار گناه را می‌ریزد اما این در صورتی است که فرد، دیگر به سراغ آن عمل زشت نرود نه اینکه همواره آن را انجام دهد و امید به بخشش داشته باشد.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان ادامه داد: امروز برخی حُر را به دیگران نسبت می‌دهند. حُر انسانی مؤدب و با اخلاق بود که هم پشیمان شد، هم توبه کرد، هم بدی‌های خود را جبران کرد و هم در رکاب امام خود، جان داد. اگر کسی این چهار مرحله را طی کرده باشد، می‌توان او را به حُر تشبیه کرد اما در غیر این صورت، نباید عده‌ای را که هنوز از عناد خود با نظام دست نکشیده‌اند، به حُر بچسبانیم./831/پ202/ب

ارسال نظرات