قیام امام حسین برای حفظ اسلام بود
وی در ادامه افزود: این نیاز ما به همدیگر اقتضا میکند که ملاحظه دیگر را نیز بکنیم، یکی از این ملاحظات این است که همدیگر را راضی نگه داریم، همانگونه که اگر در خانه زن و شوهر و خانواده رضایت همدیگر را جلب نکنند دچار مشکلات بسیاری میشوند، همه باید در صدد جلب رضایت یکدیگر باشند و خواسته های یک دیگر را تامین کنند، انسان باید با نگاهش به دیگران ابراز محبت کند، این یکی از اصول زندگی است و در همه جای دنیا این اصل وجود دارد؛ از خانواده تا محل کار، جمع دوستان و غیره هم وجود دارد.
حجت الاسلام عطری نژاد با اشاره به معیارها و اولویت بندی در زندگی ها بیان داشت: ما علاوه بر همه این معیارها که باید رعایت کنیم تا زندگی راحتی داشته باشیم، یک مسئله بزرگ تر هم وجود دارد و آن رضایت خداست؛ نباید برای رضایت دیگران رضایت خدا را قربانی کنیم، حال اگر این مشکل پیش آمد که خواستهای دیگران به گونه ایست که با رضایت خداوند مغایرت دارد، باید چه کرد؟ در جواب باید گفت نگران این مسائل نباید باشیم، خداوند خود کلید این مسئله را در اختار دارد و مشکلات را حل میکند، پس باید اولویت اول جلب رضایت خدا باشد.
وی با اشاره به روایت از امام حسین(ع) تصریح کرد: کسی به امام حسین(ع) نامه ای نوشت از ایشان خواست که چیزی را به او بگوید که هم در دنیا و هم در آخرت آسوده باشد اما در پاسخ گفت هرکسی که رضایت خداوند را تامین کند، حتی اگر مردم آن را دوست نداشته باشند، خداوند امور مربوط به مردم را انجام میدهد؛ اما اگر این کار را انجام ندهد و به فکر رضایت بنده باشند تا خدا، خداوند این انسان را که رضایت مردم را بر رضایت خدا برتر میکند را به خود مردم واگذار میکند؛ این فرمایش زیبایی است و امور زندگی ما را راحت و خوش میکند.
حجت الاسلام عطری نژاد با تاکید بر مهم بودن حتی ذره ای از نوع عمل گفت: انسان حتی اگر اخمی کند که دیگری را آزار دهد، حرفی بزند کسی آزرده شود و غیره؛ کاری نکند که رضایت خدا را فدا کند و آن را از دست بدهد.
وی با اشاره به حادثه کربلا اظهار داشت: امام حسین (ع) بدون بر نامه به کربلا نیامدند، و این حوادث اتفاقی نبود بلکه امام حسین(ع) همه را پیش بینی و برنامه ریزی کرده بودند؛ امام حسین(ع) معتقد بودند بنیامیه در حال از بین بردن اسلام است، امام خواستند جلوی آنان را بگیرند؛ امام حسین(ع) در دورهی امامت حضرت علی(ع) و امام حسن(ع) بازوی پدر و برادر خود بودند و تو مدت 10 سال امامت خود این زمان را برای قیام انتخاب کردند، زیرا که در دوران معاویه به علت حیله گری معاویه و جهل مردم این واقعه نمی توانست تاثیر خود را بگذارد، بعد از خلیفه شدن یزید که در آشکارا گناه می کرد و مردم این را به آشکارا میدیدند راحت تر این واقعه را درک می کردند.
حجت الاسلام عطری نژاد ادامه داد: امام حسین (ع) به دنبال کشتار نبودند، وگرنه چرا شب عاشورا به همه فرمودند، فردا همه کشته و شهید میشود، هرکس می خواهد برود؛ چه کسی این گونه نیرو های خود را نگه می دارد و چنین میکند، امام می خواست خود شهید شود تا اسلام جانی دوباره گیرد؛ این حماسه قرار بود یک محصول داشته باشد و این بود که اسلام بماند حتی به قیمت خون امام، حضرت علی اصغر(ع) و غیره؛ این مجالسی که بر گزار میشود و ما در آن از فضائل اهل بیت (ع) در آن می گوییم و گوش می دهیم همه بخاطر وجود امام حسین(ع) و واقعه کربلا است./827/پ201/ب