۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۲۲۹۴۳۳
مدیرکل اوقاف استان مرکزی:

سیره اهل بیت بهترین شیوه عزاداری برای شیعه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عباسیان گفت: قمه زنی هیچ مبنای تاریخی و دینی ندارد و به طور کل لزومی بر انجام آن نیز نیست، به عبارت بهتر با قمه زدن عزاداران حسینی، نه دین امام حسین (ع) یاری داده می شود و نه هیچ نقصی در عزاداری هایمان بوجود می آید.
سیره اهل بیت بهترین شیوه عزاداری برای شیعه است

حجت الاسلام آیت الله عباسیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اراک، با تسلیت تاسوعا و عاشورای حسینی، قیام اباعبدالله(ع) را انسان ساز و مکتبی دانست و اظهار داشت: علمای دینی و روحانیان بایستی با شناخت عمیق از معارف و مفاهیم دینی نسبت به وظایف ذاتی خود در امر تبلیغ آگاه باشند.

 

وی رسالت روحانیت را مقابله با انحرافات احتمالی در عزاداری های حسینی دانست و افزود: روحانیت وظیفه دارد مردم را نسبت به خرافاتی که وارد عرصه عزاداری امام حسین(ع) شده است، آگاه کنند و مردم را از این بدعت‌های نابجا که همخوانی با مبانی اعتقادی و دینی اسلام ندارد، بر حذر دارند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی افزود: اصول اعتقادی که در آموزره های دینی ما وجود دارد برگرفته از قرآن، روایات اهل بیت (ع) است، و هر گونه تناقضی با این اصول در هر عملی تحریف و دور شدن از اصل است، از این رو باید عزاداران حسینی را با این مفاهیم ناب و اصیل آشنا کنیم تا از بروز خرافات و تحریف‌ها در مجالس عزاداری جلوگیری شود.

 

حجت الاسلام عباسیان ادامه داد: مداحان اهل بیت(ع) نیز باید به نکاتی توجه داشته باشند، می توان با مطالعه مقاتل مستند و موثق و دیگر جنبه های تاریخی و اعتقادی عزاداران را با مصائب معارف اهل بیت آشنا کرد تا اشعارشان از مفاهیم اعتقادی و صحیحی برخوردار و با اعتقادات دینی همنوا باشند.

 

وی افزود: قمه زنی هیچ مبنای تاریخی و دینی ندارد و به طور کل لزومی بر انجام آن نیز نیست، به عبارت بهتر با قمه زدن عزاداران حسینی، نه دین امام حسین (ع) یاری داده می شود و نه هیچ نقصی در عزاداری هایمان بوجود می آید.

 

حجت الاسلام عباسیان ادامه داد: عزاداری های شیعه باید مایه عزت و آبرو برای امام حسین(ع) و اهل بیت باشند، به فرموده امام صادق (ع)؛ برای ما اهل بیت مایه زینت باشید نه مایه ننگ، از این رو نباید با این اعمال انحرافی باعث ننگ و سرافکندگی اعتقادات شیعه و دستگاه عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در تمام دنیا شویم.

 

وی افزود: آیا این مایه ننگ نیست که دم از مکتب تشیع بزنیم و با انجام این اعمال بهانه دست دشمنان مذهب و مکتب شیعه برای سوءاستفاده های شوم بدهیم، این اعمال به طور جد، وهن و مایه ننگ عرصه عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) است.

 

مدیرکل اوقاف استان مرکزی افزود: نگاه به سیره اهل بیت(ع) در عزاداری ها بهترین راه و شیوه عزاداری را به ما نشان می دهد و با تفکر و تأمل در آن می توان به زیباترین الگوهای عزاداری اهل بیت (ع) دست پیدا کرد، به طور مثال امام صادق (ع) با برگزاری مجالس عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) در منزل و محل تدریس خود و دعوت از مداحان و شعرا، مردم را با سیره، قیام و مصیبت هایی که برای ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش در کربلا وارد شد، آشنا می نمودند.

 

وی افزود: بهترین الگو از عزاداری های اهل بیت(ع) مجالس بیان احادیث اهل بیت(ع) است و امام صادق (ع) در این خصوص می فرماید؛ خدا رحمت کند پدران آن کسی را که امر ما را احیا می کنند و هنگامی که سؤال کردند امر شما چیست؟ فرمودند؛ آن روایاتی است که از ما به ارث رسیده است و شما آنها را در مجالس تان بیان می کنید.

 

حجت الاسلام عباسیان در پایان افزود: عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) باید تکالیف دینی خویش را به خوبی بشناسند و عزاداری بدون آشنایی و انجام تکالیف، هیچ سود و منفعتی ندارد، با آگاهی از وظایف دینی و شرعی که بر ما واجب هستند، نهایت بهره معنوی را از این ایام خواهیم برد./828/ت302/ب3

ارسال نظرات