۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۲۲۹۷۶۰
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی:

پیام امام حسین زنده نگه داشتن اسلام ناب محمدی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل بنیاد شهید وامورایثارگران استان مرکزی گفت: پیام امام حسین(ع) زنده نگاه داشتن اسلام ناب محمدی بود و روحانیان و مبلغان باید باورهای دینی و اعتقادی مردم نسبت به خدا، دین اسلام و قیامت را تقویت کنند.
 امام حسين

حجت الاسلام حسن هنرمند، مدیرکل بنیاد شهید وامورایثارگران استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اراک، ضمن تسلیت و تعزیت ایام محرم الحرام در بیان آسیب شناسی و رسالت حوزویان و مبلغان دینی، اظهار کرد: پیام امام حسین(ع) زنده نگاه داشتن اسلام ناب محمدی(ص) بود، روحانیان و مبلغان باید باورهای دینی و اعتقادی مردم نسبت به خدا، دین اسلام و قیامت را تقویت کنند، باید کمک کنند تا مردم با درک حقیق و عمیق از عاشورا و قیام عاشورا برسند.

 

وی افزود: باید احساسات مردم را به درستی هدایت کرد و با بیان حقایق دین و حقایق نهضت عاشورا جامعه را در مسیر صحیح حرکت داد و از پرداختن به داستان های دور از ذهن و غیر واقعی پرهیز کرد و نباید با زیاده گویی ها و دامن زدن به خرافات عامیانه خدایی ناخواسته از کرامت و بزرگی اهل بیت (ع) بکاهیم.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی تصریح کرد: به اعتماد مردم به حوزویان و مبلغان باید احترام بگذاریم و سعی کنیم در جلسات و هیأت هایی که دچار آسیب یا انحرافهای سیاسی یا عقیدتی هستند شرکت نکنیم که حضور در اینگونه مجالس تأییدی بر آنهاست.

 

وی بیان کرد: امام حسین(ع) با نثار جان خود و خاندان و اصحابش برای حقانیت دین اسلام قیام کرد، و وظیفه حوزویان و مبلغان رساندن پیام امام حسین (ع) به همه مردم به زبان خودشان است، عامیانه برای مردم عامی، و عمیق و منطقی برای نسل جوان و تحصیل کرده.

 

حجت الاسلام هنرمند همچنین در بیان مباحث معرفتی نکاتی را گوشزد کرد و گفت: مبلغان برای بیان مباحث معرفتی باید جوانب مختلفی را مانند ظرفیت و درک مردم از مطالب مورد بحث و همچنین ایراد حقایق واقعی دین را مد نظر داشته باشند و به بازگو کردن مسائل و مباحث دینی با دلایل و مدارک و ادله مثبت بپردازند و همچنین محتوای مباحث باید متناسب با نیازهای فعلی جامعه نیز باشد.

 

وی تصریح کرد: عزاداری ها باید همراه با شناخت و معرفت از دین و قیام عاشورا باشد، از پرداختن به مرثیه سرایی فقط برای گریستن و شور مجلس پرهیز شود. باید خود مداحان و نوحه خوانان به شناخت و درک عمیق از عاشورا رسیده باشند تا بتوانند آنطور که شایسته عزاداری اهل بیت(ع) است برای عزاداری ها نوحه سرایی کنند.

 

وی افزود: باید در نظر داشته باشیم که گاهی مداحان خیلی بهتر از مبلغان و سخنوران می توانند در درک و باور مردم رسوخ کنند و حقایق دین و عاشورا را به نسل جوان ما برسانند از این رو مداحان ما باید از اغراق در بیان حوادث عاشورا و غیر واقع جلوه دادن بپرهیزند و باور مردم را دچار تردید نکنند زیرا حوادث عاشورا به خودی خود به اندازه ای تلخ و ناگوار است که ذکر همین حقایق برای شور هر مجلس عزاداری و سوگواری کافیست و امام حسین (ع) فرموده اند: أ َنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَ من کشته‏ ام براى اشک، مؤمنی یادم نکند جز آنکه گریه‏اش گیرد.

 

حجت الاسلام هنرمند همچنین افزود: مداحان ما این را هم در نظر داشته باشند که از خواندن اشعار به گونه ای که شبیه ترانه ها و اشعار پاپ و ... است نیز حذر کنند و از راه عزاداری و سوگواری واقعی دور نشوند و طوری مداحی کنند که در شأن اهل بیت (ع) است؛ این را در نظر داشته باشند که چه وظیفه سنگینی بر دوش دارند چرا که از پیر و جوان در این مجالس شرکت می کنند و این مجالس تأثیر بسزایی در درک و زندگی مردم دارد.

 

وی افزود: وظیفه مداحان و مبلغان است که از بیان احادیث جعلی، اشعار کم محتوا و بی محتوا و اغراق و داستان سرایی های غیر واقعی اجتناب کنند و حتماً درسهای عاشورا و عبرتهای عاشورا بیان شود.

 

حجت‌الاسلام هنرمند اظهار کرد: باید مردم را از اشتباهات قمه زنی و خود زنی ها و آسیب های اجتماعی و فرهنگی آن آگاه کنند، این روزها اسلام و مسلمانان زیر ذره بین غربی ها و دشمنان ما قرار دارد و نباید بگونه ای رفتار کنیم که بهانه ای دست دشمنان اسلام بدهیم.

 

وی ادامه داد: هدف امام حسین(ع) زنده نگه داشتن اسلام ناب محمدی(ص) بوده و حضرت محمد(ص) برای از بین بردن جهالت بپا خواست. پس نباید با رفتار جاهلانه دین مبین اسلام را به انحراف بکشانیم و در این بین وظیفه همه مسؤولان، مبلغان و مداحان و ... است که تلاش کنند تا عزاداران حسینی آگاهانه با معرفت به سوگواری بپردازند آگاه باشند که بیگانگان و دشمنان ما چه برداشت هایی از این حرکات دارند این حرکات موجب بدگویی از اسلام می گردد همه باید تمام تلاش کنند تا عزاداری به شیوه اهل بیت(ع) به عزاداران حسینی آموزش داده شود؛ باید لزوم اتحاد و همبستگی برای مردم روشن شود و تأکید شود، چرا که دشمنان ما با استفاده از این مسائل به ما ضربه می زنند.

 

حجت الاسلام هنرمند در بیان سیره عزادرای اهل بیت (ع) همچنین اظهار کرد: عزاداری برای امام حسین(ع) در میان مسلمانان و به ویژه شیعیان از خصوصیتی برخوردارست که از دیگر سنت های عزاداری متمایز است و خود امامان(ع) بلکه پیامبران و خدا و فرشتگان مقرب موجب این تمایز و ویژگی شده اند.

 

وی افزود:جزع و ناله و ضجه زدن بر مصیبت های بزرگی چون مصیبت شهادت امام حسین(ع) ارزشمند است و پاداش بزرگی را نصیب شخص می کند. از این رو جزع و ضجه و ناله برای اهل بیت(ع) جایز دانسته شده است./828/ت302/ب4

ارسال نظرات