۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۲۳۰۰۸۶
آیت الله جوادی آملی در پیامی به همایش جرعه ای از ایثار؛

فرهنگ ایثار و گذشت برگرفته از نهضت حسینی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر این که اگر کسی به دیگری کمک کند اهل بهشت است، بیان داشت: یک جوانی که در دریا نگذارد یک کسی غرق شود و خودش را به کام دریا بسپارد این اهل ایثار است که این روحیه را کربلا پرورانده و این فکر گذشت را حضرت سیدالشهدا(ع) ترویج داده و به ما آموخته است.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، از مراجع تقلید امشب در پیامی به همایش جرعه ای از ایثار که در مجتمع فرهنگی هنری حضرت ولی عصر(عج) آمل برگزار شد با گرامی داشت حضور فرهیختگان، نخبگان و حاضران در این همایش گفت: برای خانواده های بزرگواری که فردی از خود را قربانی نظام اسلامی کردند اجر و صبر از درگاه خداوند منان مسئلت داریم.

 

وی با بیان این که اسلام به همراه خود گذشته از معارف وحیانی و اخلاقی رهاوردهای فراوانی داشته و دارد که سبب برجستگی آن خواهد شد، بیان داشت: ایثار غیر از عدل و احسان است و قرآن کریم چهار عنوان را در کنار هم ذکر کرده که برتر هستند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: عدل به معنای آن است اگر کسی محبتی انجام داد ما هم محبت کنیم و احسان به معنای آن بوده که دیگران را در صورت غفلت گذشت کنیم که صبر و گذشت بالاتر از عدل است.

 

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به بیان تعاون و ایثار در قرآن کریم ادامه داد: تعاون کمک کردن متقابل بوده که به دیگران کمک کنیم و انسان وقتی می تواند کمک کند که نیازمند نباشد و بالاتر از تعاون ایثار است و آن در حالی بوده که فرد نیازمند است و دیگری را مقدم بدارد.

 

وی گفت: وقتی انسان عطشانی را سیراب می کند از باب تعاون است اما وقتی خودش تشنه بوده و آب کافی وجود ندارد که تشنگی را تحمل کرده و آب را به دیگری می دهد که ایثار و بالاتر از تعاون است.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر این که قرآن کریم ما را به ایثار دعوت کرده است که رادمردان این چنین هستند، بیان داشت: مردم ایران عموماً، استان مازندران خصوصاً و شهرستان مهد ولایت آمل به خصوص ادامه دهنده این مراحل تکوینی هستند.

 

مفسر گرانقدر قرآن کریم ادامه داد: اهل بیت(ع) سهمیه افطاری خود را به اسیران می دادند که اسرا مسلمان نبوده و در جنگ ها مشرکان شکست می خوردند و نظام اسلامی اسیر می گرفت و به عنوان کافری بوده که اسیر آمده است و این اوج ایثارگری اهل بیت(ع) است.

 

وی با بیان این که امام علی(ع) و اولاد ایشان که عاشورا به پا کردند این حماسه تنها درس شهادت نبوده و درس ایثار است، گفت: عده ای این فیض نصیبشان شده که در کربلا ایثار کرده و شهادت را استقبال کردند و نظام اسلامی و قرآن و عترت هم درس جهاد و ایثار می دهد.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر این که اگر کسی به دیگری کمک کند اهل بهشت است، بیان داشت: یک جوانی که در دریا نگذارد یک کسی غرق شود و خودش را به کام دریا بسپارد این اهل ایثار است که این روحیه را کربلا پرورانده و این فکر گذشت را حضرت سیدالشهدا(ع) ترویج داده و به ما آموخته است.

 

وی گفت: این که می بینید جهان تشیع در روز عاشورا این گونه عزاداری می کند و ایران اسلامی سراسر عزادار است که اهل بیت(ع) به ما درس انسانیت می دهند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: بالاترین جلوه انسانیت این بوده کسی غرق شود تا دیگری غرق نشود که این ها اثر کربلای حسینی است.

 

مفسر گرانقدر قرآن کریم ادامه داد: اهل بیت(ع) قرآن ناطق هستند و راهیان راه این بزرگوارن گاهی در دریا، آتش نشانی و فرآیند های دیگر جلوه می کنند که ثواب خداوند منان بر این ها باشد./1314/پ202/ب1

ارسال نظرات