۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۲۳۰۰۹۵
عضو مجلس خبرگان رهبری:

اصحاب امام حسین الگوی وفاداری به ولایت بودند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی اصحاب امام حسین(ع) را در وابستگی و وفاداری به مقام ولایت و اهل بیت(ع)، الگو دانست و گفت: اگر قرار است از وابستگان به مقام ولایت و اهل بیت(ع) قرار گیریم بایستی رفتار، فکر و سبک زندگی خود را با آن ها تنظیم کنیم.
اصحاب امام حسین الگوی وفاداری به ولایت بودند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همزمان با هفتمین شب شهادت امام جسین(ع) همایش و شب شعر اصحاب الحسین با حضور امام جمعه مشهد و شاعران آیینی کشور در سالن همایش های آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

آیت الله سیداحمد علم الهدی در این همایش با اشاره به این سخن امام حسین(ع) که در شب عاشورا می فرمایند: «من از اهل بیت خود پاک تر و از اصحاب خود بهتر و باوفاتر نمی شناسم»، گفت: اگر برای شهدا و اصحاب اباعبدالله(ع) هیچ ملاکی جز این فرمایش نبود، در معرفی و تبیین اصحاب همین سخن کفایت می کرد.

 

وی با بیان این که خداوند در قرآن می فرماید: «پیامبر از روی هوا حرف نمی زند»، تصریح کرد: این بدین معنا است که پیامبر از روی احساس حرف نمی زند و اغراق نمی کند و حرف پیامبر(ص) حرف خداست و این در مورد معصومین(ع) نیز صدق می کند بنابراین امام حسین(ع) نیز تحت تاثیر احساس چنین در مورد اصحاب خود سخن نمی گوید بلکه با بیان این سخن اعلام می کند که آن ها الگوهایی در مقابل چشمان شما هستند و خود را با آن ها تنظیم کنید.

 

 آیت الله علم الهدی با بیان این که به فرموده سیدالشهدا(ع)، یاران ایشان دارای مقامی والاتر از اصحاب و یاران پیامبر(ص) و تمامی امامان قبل و بعد از ایشان هستند، اظهار کرد: این ارجحیت از لحاظ علم، تقوا، اطاعت خدا و عبودیت پروردگار است و از باوفاتر نیز این نکته تعبیر می شود که اگر خدمت امام حسین(ع) کنیم انسان را تا کجا ارزش و موقعیت می دهد.

 

امام جمعه مشهد، در وابستگی به مقام ولایت و اهل بیت(ع)، اصحاب سیدالشهدا را الگو دانست و خاطرنشان کرد: اگر قرار است از وابستگان به مقام ولایت و اهل بیت(ع) قرار گیریم بایستی رفتار، فکر و سبک زندگی خود را با آن ها تنظیم کنیم.

 

نماینده خبرگان رهبری، با اشاره به تفاوت در موقعیت و شرایط زمانی، فرهنگ و موقعیت زندگی ما نسبت به دوران سیدالشهدا افزود: ما در آن شرایط، قادر به تنظیم خود با اصحاب سیدالشهدا نیستیم  و حتی در جانبازی و جان دادن نیز، جانبازی آن ها با شهدای ما در جبهه های دفاع مقدس قابل قیاس نیست چرا که سخت ترین شرایط ممکن بود.

 

وی توصیه کرد: فکر و اندیشه خود را با اصحاب سیدالشهدا(ع) پیوند بزنیم و  بینش و دید خود را نسبت به سبک زندگی، مسائل مختلف فردی و اجتماعی، دین و مقام ولایت و امامت به اصحاب ایشان نزدیک کنیم.

 

آیت الله علم الهدی، با بیان این که دید، بینش و وابستگی به امام را یارانی جز یاران امام حسین(ع) نداشتند، تصریح کرد: شهدای کربلا، بینش و دید سیاسی خود را با امام حسین(ع) تطبیق دادند و امام را حجت بالغه الهی می دانستند بنابراین زمانی که سیدالشهدا(ع) تسلیم قضا و قدر الهی شدند و مصلحت  اسلام را دراین امر دیدند، یاران ایشان در مقابل عمل چیزی به جز امام نمی دیدند.

 

لازم به ذکر است در این همایش شاعران آیینی از جمله سازگار، واعظی، مؤیدی، شفق، برقعی، مجاهدی، یعقوبی آل و دیگر شاعران آیینی به شعرخوانی در مدح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پرداختند. از دیگر برنامه های این همایش، رونمایی و تقدیر از کتاب « دانشنامه شعر عاشورایی» نوشته مرضیه محمد زاده و نیز تقدیر از پدر شهیدان عزیزاللهی بود./1310/پ202/ب5

 

ارسال نظرات