۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۲۳۰۲۴۵
کتاب‌خوانی دینی/ کارشناس رادیو معارف:

تشویق به کتاب‌خوانی از مصادیق امر به معروف است

خبرگزاری رسا ـ مشاور خانواده با اشاره به ضرورت ایجاد فضایی برای رغبت بیشتر جوانان برای مطالعه گفت: تشویق جوانان به کتاب خوانی از مصادیق امر به معروف است؛ شیوع این فرهنگ در جامعه موجب می شود مردم بیش از پیش با معروف‌ها و منکرها آشنا شوند و آنها را رعایت کنند.
علي محمد رفيعي

علی محمد رفیعی، کارشناس رادیو معارف، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، که به مناسبت بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، با اشاره به تأثیر افزایش دانش عمومی در کاهش آسیب های اجتماعی گفت: امام علی(ع) فرمودند هر کاری را که انجام می دهید، نیاز به آگاهی دارد، انسان هایی که با آگاهی و اطلاعات در عرصه های مختلف وارد می شوند، نتیجه مطلوب می گیرند.

 

عدم آگاهی سبب آسیب های اجتماعی می شود

 

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر این که «هر کس از کاری آگاهی نداشته باشد، ضرر آن عمل از سودش بیشتر است»افزود: افراد جامعه به سبب عدم آگاهی و عدم آشنایی نسبت به آسیب ها به آنها دچار می شوند.

 

این نویسنده کتاب اظهار داشت: شخصی که اهل مطالعه و آگاهی باشد، در هر عرصه ای که وارد شود، آسیب شناسی کرده و دچار آسیب ها نمی شود به عنوان مثال در عرصه سیاسی، دشمن شناسی کرده و در عرصه دینی و اعتقادی آفت ها را شناخته و آسان تر به اهداف خود می رسد.

 

نقش مبلغان در ترویج فرهنگ مطالعه

 

وی به عوامل عدم استقبال جوانان از مطالعات دینی اشاره کرد و ادامه داد: امروزه با روی کار آمدن رسانه های جدید همانند اینترنت، وقت این جوانان پر شده و دیگر رغبت نمی کنند که وقتی برای مطالعه اختصاص دهند.

 

رفیعی با اشاره به ضرورت رغبت پیدا کردن جوانان به کتاب خوانی ابرازداشت: مبلغان دین و کانون های مساجد باید زمینه هایی را فراهم کنند که جوانان جامعه به کتاب و کتاب خوانی علاقه مند شوند، اگر کانون های مساجد و مبلغان در این عرصه فعالیت کنند، تأثیر به سزایی در جوانان دارد.

 

وی به وضعیت نشر دینی اشاره کرد و بیان داشت: اگر سؤال شود که منفور ترین کتاب در دانشگاه چیست، گفته می شود که معارف اسلامی است، امروزه فقط برای نمره گرفتن، به کتاب های معارف رجوع می کنند و رغبتی به آن ندارند.

 

کارشناس رادیو معارف با بیان این که نویسندگان و پژوهشگران دینی موفق به بر آورده کردن نیازهای مخاطبان خود نشده اند، یاد آور شد: در یک مقطع زمانی فقط شهید مطهری توانست نیازهای مخاطبان خود را بر طرف سازد اما نسل امروز کمتر موفق به این کار شده است.

 

تشویق به کتاب خوانی از مصادیق امر به معروف است

 

وی امر به کتاب خوانی و آگاهی را از مصادیق امر به معروف دانست و خاطرنشان کرد: اگر اشخاص امر به کتاب خواندن شوند و به این مسأله جامه عمل بپوشانند، سبب می شود که به معروف ها عمل و از منکر ها دوری شود.

 

این فعال فرهنگی به بیان راه کار هایی برای هدفمندکردن ترویج کتاب خوانی پرداخت و تصریح کرد: آموزش و پرورش وظیفه دارد که کتاب خوانی را به گونه صحیح به دانش آموزان تعلیم بدهد، متأسفانه سیستم آموزشی کشور تکیه بر محفوظات،گرفتن نمره و گذراندن درس ها دارد که این امر اشتباه است.

 

وی ادامه داد: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، باید از سنین کودکی و نوجوانی به فرزندان خود وقت گذاشتن برای مطالعه کتاب را آموزش دهیم.

 

رفیعی با اشاره به نقش رسانه ها در ارتقاء فرهنگ مطالعه، گفت: متأسفانه رسانه ها در ترویج این فرهنگ کم کاری می کنند، تاکنون در کدام فیلم آن گونه که بر استفاده از شبکه های اجتماعی تأکید می شود، بر تشویق کتاب خوانی اشاره شده است، باید این مشکلات به صورت ریشه ای حل شود./1323/ت302/ف

 

ارسال نظرات