۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۲۳۰۶۳۴
مدیر تبلیغ حوزه های علمیه خراسان شمالی:

روحانیان طرح هجرت فریضه خمس را برای مردم تبیین کنند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه کشور در استان خراسان شمالی از روحانیان طرح هجرت خواست تا بیش از پیش فریضه الهی خمس را برای مردم تشریح و تبیین کنند.
حجت الاسلام محمدي در جمع روحانيان طرح هجرت خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام جلیل محمدی، مسؤول نمایندگی معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه کشور در استان خراسان شمالی روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی روش های بیان احکام و محاسبه خمس ویژه روحانیان مبلغ طرح هجرت، اظهار کرد: باید فرهنگ سازی برای پرداخت فریضه الهی خمس و زکات در اولویت برنامه های روحانیان مبلغ و طرح هجرت قرار گیرد.

 

وی با تأکید بر تشریح و تبیین بیشتر خمس به عنوان یک فریضه الهی واجب در جامعه اسلامی و علی الخصوص استان خراسان شمالی، اضافه کرد: این استان از نظر مسائل مربوط به خمس و زکات دچار تغییرات زیادی شده به گونه ای که روند پرداخت خمس و زکات در استان خراسان شمالی روندی افزایشی بوده و به تبع این افزایش، لازم است مردم نیز بیش از پیش با مبانی این فرایض الهی آشنا شوند.

 

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: این مهم می بایست از سوی روحانیان مبلغی صورت گیرد که در سرتاسر استان و در شهرها و روستاها مشغول فعالیت تبلیغی هستند و با مردم ارتباط نزدیکی دارند.

 

وی با اشاره به برگزاری دوره شیوه بیان احکام و محاسبه خمس در استان خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: وقتی سخن از شیوه بیان احکام خمس به میان می آید به این علت است که مسائل مربوط به خمس جدید شده و روز به روز موارد جدیدتری مطرح می شود.

 

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: به همین دلیل لازم است روحانیان مبلغ و طرح هجرت در مورد این افق های جدید خمس بحث کرده و با احکام و مسائل مربوط به آنها آشنا شوند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای دینی مردم باشند.

 

وی اضافه کرد: با گذشت زمان فریضه الهی خمس در جامعه تحت تأثیر برخی از عوامل اجتماعی و شبهات قرار گرفته و در این میان نقش روحانیان برای احیای این فریضه مالی دینی و پاسخ گویی به سؤالات و شبهات انکارناپذیر است.

 

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این که به طور کلی پرداخت خمسِ اموال، دو نقش اساسی در زندگی مسلمانان به ویژه شیعیان دارد، تصریح کرد: پرداخت خمس دو نقش مادی توزیع ثروت بر اساس عدالت اجتماعی در جامعه و نقش معنوی تهذیب نفس را دارد.

 

مسؤول نمایندگی معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه کشور در استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به این که در حال حاضر 120 روحانی خواهر و برادر طرح هجرت در روستاهای این استان فعالیت می کنند، افزود: به منظور روزآمدی این روحانیان، دوره های مختلف آموزشی و مذهبی در مقاطع مورد نظر برای آنها برگزار می شود.

 

گفتنی است، دوره آموزشی شیوه های بیان احکام و محاسبه خمس ویژه روحانیان طرح هجرت استان خراسان شمالی امروز از سوی نمایندگی معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه با شرکت بیش از 120 روحانی طرح هجرت روستاهای مختلف استان برگزار شد.

 

در این کارگاه آموزشی حجت‌الاسلام والمسلمین امیر بهاءالدین علایی نژاد، معاون آموزش مرکز موضوع شناسی احکام فقهی حوزه های علمیه شیوه های بیان احکام مربوط به خمس و نحوه محاسبه این فریضه الهی را برای روحانیان طرح هجرت استان تشریح کرد.

 

لازم به ذکر است، طرح هجرت از سال 1380 به منظور اعزام مبلغان برای تبلیغ احکام اسلامی در کشور به اجرا درآمد. در این طرح، روحانیان حوزه های علمیه به روستاهای دور و نزدیک و شهرها هجرت می کنند یا اسکان می یابند تا با مردم در ارتباط باشند و هر گاه فردی در مسائل دینی دچار شبهه شود، در سریع ترین زمان ممکن بتواند با مراجعه به روحانی ساکن در منطقه خود، پاسخ مناسبی دریافت کند.

 

معاونت حوزه علمیه قم، مسؤولیت طرح هجرت روحانیان خراسان شمالی را بر عهده دارد و اکنون 120 روحانی خواهر و برادر در قالب طرح هجرت در روستاهای این استان فعالیت می کنند.

 

در حالی که استان خراسان شمالی افزون بر 850 روستای دارای سکنه دارد بنا به گفته حجت الاسلام جلیل محمدی، مسؤول نمایندگی معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه کشور در استان، از این تعداد 500 روستا قابلیت استقرار روحانی را دارند در حالی که اکنون شمار روحانیان طرح هجرت خراسان شمالی 120 نفر است./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات