۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۲۳۰۷۲۰
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی:

«المیزان» آیینه تمام نمای شخصیت علمی، اخلاقی و فرهنگی علامه است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی با بیان این‌که فهمیدن عمق و ژرفای اندیشه‌های مرحوم علامه طباطبایی نیازمند گذشت زمان است، گفت: تفسیر المیزان با توجه به ویژگیهای خود در حقیقت تابلو و آیینه تمام نمایی شخصیت علمی، اخلاق و فرهنگی علامه طباطبایی است.
2/ محمود رجبي عضو جامعه مدرسين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی، دبیر علمی همایش بین المللی علامه طباطبایی پیش از ظهر امروز در این همایش که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، از مرحوم علامه طباطبایی به عنوان شخصیتی کم و بی نظیر یاد کرد و گفت: تفسیر المیزان علامه نیز یک تفسیر بی نظیر در قلمرو قرآن پژوهی است.

 

وی گفت: ایشان در علوم مختلف اسلامی و فرهنگ اهل‌بیت(ع) و اسلام متناسب با اندیشه‌های نوین انسانی و فرهنگ معاصر تولید فکر، ایده و نظریه پردازی داشته است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تحولی که مرحوم علامه طباطبایی در عرصه فکری در جامعه جهانی به ویژه جهان اسلام ایجاد کرد را ارزیابی کنیم می‌توانیم آن را هم‌تراز تحول عظیم امام راحل در عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بدانیم.

 

وی یادآور شد: تحولی که مرحوم علامه در عرصه اندیشه‌ اسلامی آفرید می‌تواند همتزار تحول امام در عرصه اجتماعی فرهنگی و سیاسی باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی با بیان این‌که فهمیدن عمق و ژرفای اندیشه‌های مرحوم علامه طباطبایی نیازمند گذشت زمان است، خاطرنشان کرد: این شخصیت شخصیت بی نظیریی در جهان اسلام است.

 

وی تأکید کرد: تفسیر المیزان نیز در میان تفاسیر شیعه و سنی و حتی میان آثار خود علامه یک اثر ممتاز، برجسته و بی نظیر است، تفسیر المیزان با توجه به ویژگیهای خود در حقیقت تابلو و آیینه تمام نمای شخصیت علمی، اخلاق و فرهنگی علامه طباطبایی است.

 

دبیر علمی همایش بین المللی علامه طباطبایی عنوان کرد: مرحوم علامه آثار دیگر نیز دارند که بعدی از ابعاد علمی ایشان را بیان می‌کند ولی تفسیر المیزان در بردارنده تمام شخصیت علمی فکری علامه است.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر تفسیر المیزان را با تفاسیر گذشته مقایسه کنیم اعتراف خواهیم کرد که این تفسیر در میان تمام تفاسیری که تاکنون نوشته شده است تفسیری بی نظیر است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره دلایل برگزاری همایش بین المللی علامه طباطبایی نیز خاطرنشان کرد: شخصیت علامه و تفسیر ایشان بی نظیر است، این دو عنصر ایجاب می‌کرد که همایشی برگزار کنیم تا اندیشه‌های ناب ایشان را که دائرة المعارف فرهنگ غنی اسلام است را به جامعه علمی حوزوی و دانشگاهی معرفی کنیم.

 

وی افزود: مؤسسه امام خمینی(ره) با همکاری حدود 30 مرکز حوزوی و دانشگاهی داخلی و خارجی همت گمارده برای تبیین اندیشه‌های علامه طباطبایی این همایش را برگزار کرد، این نخستین گام است و ضرورت دارد با همکاری تمام نخبگان گام‌های بعدی برداشته شود.

 

گفتنی است؛ در این همایش حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در پیامی تصویری، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی به عنوان سخنران اصلی و حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی به تبیین ابعاد علمی، اخلاقی و دینی و ابعاد مختلف تفسیر المیزان علامه طباطبایی پرداختند.

 

همچنین شفیق جرادی از لبنان و لوئیس مدوف از آمریکا به ارائه مقاله پرداختند./993/پ202/ج

ارسال نظرات