۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۲۳۱۶۳۶

دیجیتال سازی بیش از 169هزار کتاب خطی در کتابخانه آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ زاهدی گفت: مجموع منابع دیجیتال شده در آستان قدس رضوی 2میلیون و 838هزار منبع کتابخانه ای و نفیس است که شامل سند، نشریه و کتاب می شود و از این تعداد،169هزار کتاب های خطی است.
 کتابخانه آستان قدس رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد هادی زاهدی، رییس سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی، پیش از ظهر امروز در نشستی با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس برگزار شد، گفت:کتابخانه ها در فرهنگ بشری جایگاه ویژه و والایی داشته و در بزرگترین تمدن های بشری، کتابخانه به عنوان یکی از محورهای استقلال دانش و فرهنگ در جوامع مختلف محسوب می شده است.


وی افزود: در کشور مابعد از انقلاب اسلامی باتوجه به رویکرد فرهنگی انقلاب به امر کتابخوانی وکتاب، توسعه های قابل توجهی در کتابخانه ها اتفاق افتاده است که در آستان قدس نیز این توسعه به صورت جدی و با همت مضاعف پیگیری شده است به گونه ای که امروز تعداد کتابخانه های آستان قدس رضوی بیش از 50باب در سراسرکشور است و یک کتابخانه نیز در خارج کشور در هندوستان وجود دارد.

 

زاهدی در ادامه با بیان این که سرانه مطالعه در جامعه طبق آمارهای متفاوت، مطلوب نیست، افزود: دو علت اصلی برای این مسأله وجود دارد؛ نخست، عدم دسترسی به کتاب که آستان قدس این مشکل را با تهیه تمامی منابع منتشر شده در کشور بدون استثنا حل کرده است و دومین علت، ضعف سیستم توزیع کتاب است که خوشبختانه آستان قدس رضوی توانسته  به نحو موثری این مشکل را حل کند به گونه ای که فاصله نشر و چاپ و عرضه کتاب به حداقل ممکن رسیده است.

 

رییس سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی با بیان این که کتابخانه های آستان قدس رضوی در دو حوزه دیجیتال و فیزیکال دارای فعالیت خوبی است، تصریح کرد: در حوزه کتابخانه های غیر دیجیتال، امروزه مجموع منابع و مدارک در سازمان کتابخانه ها، بالغ بر23میلیون و 600هزار منبع و مدرک است که شامل کتاب های چاپ سنگی،سربی، چاپی و همچنین اسناد و نشریات می شود که از این رقم، 13میلیون و 300هزار برگ سند وجود دارد که یکی از نفیس ترین مجموعه اسنادی کشور است و مجموعه اسنادی صفویه ثبت جهانی شده است، بیش از 1میلیون و571هزار از آن نشریه است که در مرکز مطبوعات استان قدس رضوی وجود دارد که تاریخ این نشریه ها از نخستین روزنامه ها و وقایع اتفاقیه تا روزگار معاصراست.

 

 زاهدی در ادامه بیان کرد: در زمینه عکس نیز، 47هزار قطعه عکس در مراکز اسناد وجود دارد که عکس هایی هستند که در خراسان و ایران توسط عکاسان بزرگ کشور گرفته شده است.

 

رییس سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی، در ادامه افزود: در حوزه دیجیتال سازی، 5میلیون و 500هزار برگ از نفایس مطبوعات و 169هزار کتاب خطی نفیس دیجیتال سازی شده است که در مجموع منابع دیجیتال شده ما اعم از سند و نشریه و کتاب2 میلیون و 838هزار منبع است.

 

زاهدی ادامه داد: در سال جاری کتابخانه دیجیتال آستان قدس راه اندازی شده که قرار است در هفته پژوهش به صورت رسمی افتتاح شود و در آن تعداد قابل توجهی ازمنابع نفیس در اختیار محققان قرار می گیرد.

 

وی اظهار کرد: در سال گذشته دو مورد نظرات خوبی راجع به کتابخانه استان قدس توسط موسسات  جهانی اعلام شده است که اولی اعلام کتابخانه آستان قدس رضوی توسط مرکز O.E.D.Bدر امریکا به عنوان یکی از بیست کتابخانه  ای که جهان را تغییر داد، معرفی شد و دوم این که اتحادیه جهانی کتابداران  این کتابخانه را به عنوان یکی از کتابخانه های دیدنی جهان اعلام کرده است.

 

زاهدی افزود: در حوزه نگهداری کتاب های نفیس، آستان قدس شرایط بسیار مطلوب و مناسبی را فراهم آورده و حتی به صاحبان این کتاب ها که شرایط مناسب نگهداری کتاب های خطی را ندارند اجازه می دهد کتاب های خود را به عنوان امانت در اینجا قرار دهند.

 

وی در ادامه، آمار کتاب های خطی و چاپ سنگی در کتابخانه مرکزی را 70هزار نسخه بیان کرد و افزود: این مجموعه شامل کتاب، قرآن و جزوات قرآنی است که یک مجموعه کم نظیر در کل جهان است که از این تعداد، 20هزار جزوه قرآنی است که بزرگترین مجموعه قرآنی در حوزه قرآن خطی به شمار می رود و بیش از 90هزار ان کتاب های خطی است و نیز55هزار این کتاب ها،کتاب های چاپی سنگی استان قدس است که این کتاب ها از نخستین کتاب های چاپ شده در ایران،هندوستان، ترکیه و کشورهای اسلامی هستند و نیز آمار کتاب های چاپی آستان قدس رضوی 3میلیون و653هزار جلد کتاب است.

 

زاهدی گفت: تمامی منابع نفیس کتابخانه آستان قدس، دیجیتال سازی شده است و افزون بر این،دیجیتال سازی کتابخانه های سایر شهرها نیز مورد توجه قرار دارد و تاکنون در شهرهای مانند شیراز، بیرجند، اصفهان،خوانسار، لار،شاهرود گلپایگان و بسطام کتاب هایی دیجیتال سازی شده است.

 

زاهدی درادامه بابیان این که امسال دو کتابخانه به مجموع کتابخانه های استان قدس افزوده شده است، ادامه داد: یک کتابخانه در تربت حیدریه و دیگری کتابخانه ایت الله حکیم در تهران است که شامل کتاب های سنگی،خطی و چاپی است؛ همچنین کتابخانه سبزوار که در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

 

رییس سازمان کتابخانه های استان قدس همچنین در توضیح  طرح ثامن، افزود: با عضویت در این طرح، فرد می تواند باوجود عدم عضویت در کتابخانه های وابسته به آستان قدس که 19کتابخانه است، با داشتن کارت عضویت ثامن از تمامی این کتابخانه کتاب دریافت کند./930/پ202/ب5

ارسال نظرات