۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۲۳۱۸۷۹
رییس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس:

منابع کشور به شرط استفاده درست، ظرفیت اداره 300 میلیون جمعیت را دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مصباحی مقدم با تأکید بر ضرورت شناخت و بهره برداری از منابع و توانمندی های داخلی، گفت: ایران باوجود نیمه خشک بودن، ظرفیت تولید مواد غذایی برای 300میلیون نفر را دارد و شرط آن استفاده درست از امکانات است.
مصباحي مقدم مصباحي مقدم

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده تهران در مجلس امروز در همایش ملی ـ منطقه ای اقتصاد مقاومتی بابیان این  که اگر فرض کنیم مذاکرات به نتیجه نرسد برای چنین فرضی چه پیشگیری های باید صورت گیرد، افزود: پیش بینی این است که سناریویی که سنای امریکا تدوین و تصویب کرده و منتظر اجرای رییس جمهور امریکا است، کاهش فروش نفت به 300هزار بشکه است که طی سه تا شش ماه به نزدیک صفر می رسد.


وی ادامه داد: اکنون یک میلیون و 300هزار بشکه درآمد نفت به دست می آوریم که 14.5درصد این مبلغ بخش نفت،31 درصد صندوق توسعه ملی و55درصد که حدود 20میلیارد سهم دولت است که البته بخش مهمی از درآمد نفت بلوکه شده و قابل استفاده نیست، بخشی از درآمد نفت که به صورت ارز کشورهای طرف مبادله ما هست مانند کشورهای چین، هند و کره جنوبی است که به صورت ارز خودشان به دست ما می رسد و ما به صورت عمده از این منبع، ضروریات واردات خود را تامین می کنیم.


حجت الاسلام مصباحی مقدم افزود: ما واردات و صادراتی داریم که نباید لزوما آن را با ارز ناشی از نفت گره بزنیم، آنچه در بخش داخلی از آن استفاده می کنیم همان درآمد نفتی است که نقدینگی را تشکیل می دهد و طبق آمار در سال جاری و تاکنون 29درصد و بیشتر نرخ رشد نقدینگی ما بوده است.


رییس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس با معرفی راه های برون رفت از فشار تحریم ها، گفت: یکی از راهکارها، ارزیابی و شناسایی ظرفیت های داخلی و  توانایی های کشور است که در این راستا مبنا، امنیت غذایی بااستفاده از ظرفیت های داخلی، مدیریت منابع اب و خاک و بالا بردن بهره برداری خاک و نکته مهم، یکپارچه سازی زمین در روستا با ایجاد تعاونی روستا است که هزینه ها را کاهش و بازدهی را افزایش می دهد.

 

وی با بیان این که کشور ما قادر به تأمین گندم است، افزود: ما باید به سوی کاهش نیاز به ارز برای واردات گندم،جو،برنج و تفاله سویا برویم که این کار با بالا بردن تولید داخلی همراه با اصلاح نرخ تضمینی گندم، جو و امثال این ها امکان پذیر است و نیز برای تولید ایجاد انگیزه کنیم.


نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: خراسان  باوجود کمبود آب بسیار مستعد کشاورزی است؛ اگر این اتفاق بیفتد مامی توانیم امثال ترشیز و در سطح بزرگ تر، ایران را از حالت پایلوت درآورده و از ظرفیت آن ها برای تأمین نیازهای ایران استفاده کنیم.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم در ادامه خاطرنشان کرد: ایران باوجود نیمه خشک بودن، ظرفیت تولید مواد غذایی برای 300میلیون نفر را دارد و این کاملاصحیح است و شرط آن استفاده درست از امکانات است.


وی در ادامه با اشاره به لزوم تأمین امنیت درمان، تصریح کرد:  ایران در منطقه جایگاه نخست را دارد و  94درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود.

 

 

عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: راهکار دیگر،اصلاح الگوی مصرف انرژی  و راهکار دیگر، کاهش جدی اتکا به درآمد نفت است که اگر این اتفاق بیفتد تمام بودجه نفت به صندوق توسعه ملی می رود و این باعث رشد منابع توسعه صندوق که یکی از فواید ان اشتغال زایی است، می شود؛ راه های جایگزین برای آن نیز وجود دارد.

 

وی افزود: از این جمله می توان به پوشش مالیاتی که به معنای افزایش نرخ مالیات نیست، کاهش تخصیص های جاری و هزینه های اضافی کشور، صادرات در مقابل واردات، برقراری پیمان دو جانبه و چند جانبه پولی که در آن به جای استفاده از ارز بین المللی از ارز کشور خود استفاده می شود، تسهیل استفاده از منابع صندوق توسعه مالی که اگر این اتفاق بیفتد 25تا30هزار میلیارد نقدینگی به دست می آوریم،گسترش آموزش کارآفرینی برای جوانان جویای کار که اکنون 4تا 4.5میلیون جوان تحصیل کرده بیکار جویای کار داریم که در چهار سال آینده پیش بینی هشت میلیون نفر می شود که تقاضای کار از دولت را داشته باشند و در این صورت دولت بزرگ و سنگین شده و قدرت تحرک نداشته و نمی تواند حرکت کند که ماباید دراین رابطه بحث خصوصی و تعاونی را بسیار تشویق کنیم.


حجت الاسلام مصباحی مقدم بابیان اهمیت کارآفرینی گفت: کار آفرینی باعث می شود جوانان کشور طرحی را برای ایجاد یک شغل ایجاد کنند که این خود باعث  اشتغال زایی  می شود و باید صندوقی نیز جهت خسارات ناشی از کارافرینی اختصاص داده شود تا کارآفرین را در صورت شکست با پرداخت خسارت تشویق به شروع مجدد کند که موفقیت آمیز خواهد بود.

 

وی در ادامه معرفی راه های جایگزین، افزود: افزایش صادرات برق و گاز به کشورهای همسایه از جمله آذرباریجان، نخجوان، عراق، ترکیه و دیگر کشورهایی که متقاضی نفت و گاز ایران هستند از این جمله است./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات