۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۲۳۲۳۱۳
در کمیسیون «ریشه یابی افکار تکفیری» مطرح شد؛

نقش برجسته علما در خنثی کردن توطئه‌های دشمن/ وحدت و انسجام تنها راه مقابله با تکفیر

خبرگزاری رسا ـ کمیسیون تخصصی «ریشه یابی افکار تکفیری» عصر نخستین روز «کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» در حالی برگزار شد که شرکت‌کنندگان بر پرهیز از دو دستگی و اختلاف که سبب گمراهی و تخریب امت اسلامی می‌شود تأکید کردند.
حواشي کنگره جهاني جريان هاي افراطي و تکفيري ها از ديدگاه علماي اسلام در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کمیسیون تخصصی «ریشه یابی افکار تکفیری» عصر نخستین روز «کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) قم برگزار شد.

 

براساس این گزارش؛ در این مراسم احمد از علمای اهل کردستان عراق، ابومجاهد از مبارزان فلسطینی، شیخ عبدالله صالح از علمای سوریه و تومیتا از اسلام شناسان ژاپنی به ایراد سخن پرداختند.

 

احمد با بیان این‌که علمای اسلام در تمام مراحل نقش مهم و مؤثری دارند، گفت: همه ما باید این ویژگی را حفظ کنیم تا علمای اسلام همیشه به ویژه زمان‌هایی که توطئه‌های مختلفی اسلام را تهدید می‌کند راهبر جامعه باشند.

 

وی افزود: ما امروز بیش از هر چیزیی به وحدت و انسجام نیاز داریم، باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا از دو دستگی، اختلافات و دعواهای که سبب گمراهی و تخریب امت اسلامی می‌شود دور باشیم.

 

تروریست حاصل فکر شوم تکفیر است

این عالم اهل کردستان عراق با بیان این‌که جهان اسلام امروز با پدیده تکفیر روبرو است، بیان داشت: کسانی که دلهایشان را از کتاب‌الله دور کرده‌اند به دنبال ایجاد اختلاف هستند.

 

وی تصریح کرد: تروریست حاصل افکار شوم تکفیر است؛ این اختلافات سبب نابودیی و ویرانی سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی جهان اسلام می‌شود، تلاش علما باید این باشد که با محوریت قرآن این اختلافات را نداشته باشند.

 

احمد درباره راه‌های برون رفت از مشکلات و چالش‌های تکفیر نیز خاطرنشان کرد: مبارزه و مقابله با این جریانات کار آسانی نیست؛ چرا که این پدیده بسیار گسترده بوده که ممکن است به سبب عوامل مختلف اجتماعی، روانی، اقتصادی و فکری رخ داده باشد.

 

وی یادآور شد: اکنون بحران به حالت بسیار سختی رسیده که باید با فکر والا و تلاش‌های پیگیرانه کارهای خود را انجام داده تا بتوانیم افکار تکفیر را ریشه کن کنیم، مهم‌ترین راه‌ مبارزات مبارزه فکری است، باید با اندیشه و فکر تکفیری‌ها مبارزه فکری داشته باشیم.

 

این عالم اهل تسنن با تأکید بر آگاه سازی جامعه نسبت به خطرات جریان‌های تکفیری گفت: آگاه سازی همه جانبه باید صورت گیرد، یعنی مردم با مسائل مختلف آشنایت کاملی داشته باشند.

 

جوانان فلسطینی نمی‌خواهند هیزم آتش جنگ داخلی شوند

ابو مجاهد، از مبارزان فلسطینی نیز در ادامه این کمیسیون با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: ما به عنوان مسلمان باید در دین خود میانه رو باشیم و از افراطی‌گری اجتناب کنیم.

 

وی تصریح کرد: نباید خود را تکفیر و حذف کنیم، پیامبر(ص) می‌فرمایند «اگر فردی برادر دینی خود را کافر بداند خود از دین خارج است».

 

این مبارز فلسطینی با تأکید بر این‌که باید با دشمن اشغالگر رویارویی واقعی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: دشمن درجه یک ما آمریکا و صهیونیست‌ها هستند که فلسطین را اشغال کرده‌اند.

 

وی تأکید کرد: ما جوانان فلسطینی قبول نمی‌کنیم هیزم آتش جنگ‌های داخلی باشیم، هدف این جنگ‌ها مشغول کردن فرزندان امت است، نباید اجازه دهیم تکفیری‌ها میان امت یأس و ناامیدی ایجاد کنند.

 

با هر نوع تکفیری مخالف هستیم

ابومجاهد اظهار داشت: سازمان‌های جاسوسی دشمنان می‌خواهند جوانان ما را قربانی افکار جنایات تکفیریی کنند، همین سازمان‌هایی که برای ایجاد اختلاف و درگیری میان امت اسلامی تلاش می‌کنند.

 

وی ادامه داد: ما در فلسطین با هر تکفیری مخالف هستیم و به میانه‌روی دعوت می‌کنیم، اولویت ما این است که باید علیه دشمن مشترک بجنگیم ما هیچ ارتباطی با این گروه‌های تکفیری نداریم؛ هر فردی باید به مسؤولیت خود عمل کند تا پدیده شوم تکفیر پایان یابد.

 

عبدالمجید عمار از علمای اهل لبنان نیز در بخش دیگری از این کمیسیون گفت: خوارج نخستین کسانی بودند که آتش تفرقه میان امت اسلامی را برافروخته و حکام بنی امیه و بنی عباس برای حکومت کردن بر مردم بر این اختلافات دامن زدند.

 

مبارزه با تکفیر برای حفظ موقعیت مسلمانان لازم است

وی ادامه داد: پس از دوران خلفا حکام خلافت‌ها را غصب کردند و با ایجاد اختلاف میان مسلمانان به حکومت خود ادامه دادند.

 

عمار بیان داشت: سیاست‌های این حکام و حکومت‌ها پس از خلافت بسیار ظالمانه بود و این حاکمان واقعا شاهد اختلافات و دو دستگی امت اسلامی بودند ولی هیچ کاری برای ایجاد تقریب نکرده و حتی در این زمینه موانعی را نیز ایجاد می‌کردند.

 

این عالم اهل سنت با تأکید بر این‌که امروز با پدیده تکفیر باید برای حفظ موقعیت مسلمانان مبارزه کرد، بیان داشت: باید در جهت وحدت اسلامی تلاش کنیم.

 

برای مبارزه با تکفیری‌ها تنها شعار کافی نیست

وی بیان داشت: در تونس، الجزایر، عراق و دیگر کشورها شاهد تاخت و تاز گروه‌های تکفیری بودیم؛‌این گروه‌ها سعی می‌کنند مناطقی را برای نفوذ خود ایجاد کنند، در این شرایط آیا تنها به شعار دادند باید اکتفا کنیم؛ در این کنفرانس می‌خواهیم که تنها به شعار اکتفا نکرده و بلکه اقدامات عملی نیز داشته باشیم.

 

شیخ عبدالله صالح از علمای اهل سنت در ادامه کمیسیون تخصصی «ریشه یابی افکار تکفیری» با بیان این‌که این کنفرانس نقطه آغاز خوبی خواهد بود، گفت: از برگزار کنندگان این اجلاسیه تشکر می‌کنیم.

 

وی افزود: اسلام دین رحمت و مکارم اخلاق است، نه دین خشنی که امروز جریان‌های تکفیری می‌خواهند نشان دهند؛ خوارج نخستین کسانی بودند که فکر تکفیری را رواج دادند، آنها در ظاهر دین را فهمیدن ولی از حقایق اسلام بسیار فاصله داشتند.

 

تکفیری‌ها خوارج زمان هستند

این عالم اهل سنت با اشاره به این‌که خوارج و تکفیری‌ها ابزار دست حکومت‌های ظالم علیه توده‌های مسلمانان هستند، عنوان کرد: حکومت‌های ظالم از این جریانات برای سلطه به مسلمانان بهره می‌برند.

 

عبدالله صالح اظهار داشت: جنگ جنگ قدرت و سلطه گری است، حکومت‌های ظالم سعی می‌کنند با زور قدرت و سرنیزه از مردم بیعت و اطاعت بگیرند و تمام این‌ها به اسم دین تمام می‌شود.

 

جنایات تکفیری‌ها کودک را پیر می‌کند

وی افزود: کار جریان های تکفیری به قدری ناپسند است که کودک را پیر می‌کند؛ این افکار را حتی افراد کم سن و سال نیز نمی‌پذیرند چه برسد به علمای دین.

 

این عالم اهل سنت با بیان این‌که نخستین هدف دشمنان جدا کردن مسلمانان از یکدیگر برای به غارت بردن مال و ناموسشان است، بیان داشت: این‌ها می‌خواهند جهان اسلام را در درگیری‌های داخلی خود مشغول کنند تا اسرائیل اشغالگر امنیت داشته باشد.

 

تکفیری‌ها بزرگترین خدمتگذاران رژیم صهیونیستی هستند

وی تصریح کرد: تمام مسائلی که از سوی تکفیری‌ها رخ می‌دهد در حقیقت خدمت بزرگی برای رژیم صهیونیستی است؛ این گروه‌ها را غربی‌ها و رژیم صهیونیستی به وجود‌ آورده تا جهان اسلام را مشغول کرده و میان مسلمانان اختلاف ایجاد کند.

 

تومیتا از دین شناسان ژاپنی نیز در بخش از این کمیسیون تخصصی به ایراد سخن پرداخت و گفت: افتخار می‌کنم که به این اجلاس دعوت شده‌ام و از آقای مکارم کمال سپاس را دارم.

 

وی افزود: باید به ریشه یابی درباره گروه‌های تکفیری بپردازیم، گروه‌های که به کشتار و ظلم می‌پردازند.

 

این دین شناس ژاپنی با بیان این‌که پیام اسلام، انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی و امام راحل نجات مسلمانان و کمک به مستضعفین است، بیان داشت: نمی‌توان به راحتی انکار کرد که بیداری اسلامی یا حرکت درباره تجدید نظر نسبت به سکولاریسم مادیگری از انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) نشأت نگرفته باشد.

 

وی افزود: یکی از اصول انقلاب اسلامی بازگشت به فطرت است؛‌ امروز با مشکلی روبرو هستیم که نمی‌توانیم به راحتی از آن عبور کنیم، به ویژه برای مردم ایران که امتحان بزرگی را پشت سر گذاشته‌اند، ایمان دارم این آزمایش را نیز با موفقت طی می‌کنید./993/پ200/ی

ارسال نظرات