۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۲۳۲۳۴۴
آیت الله حسینی بوشهری:

علمای اسلام با کار فرهنگی جلوی پیشروی ویروس تکفیر را بگیرند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه گفت: برای مقابله با پدیده تکفیر نخست باید کار فرهنگی کنیم و این امر مهم بر عهده علمای اسلام است، علما اگر اذهان مردم را روشن نکنند دامنه تکفیری ها گسترش یافته و نسل جوان که سرمایه امت اسلامی هستند دچار این ویروس مهلک می شوند.
کنگره ضد تکفير

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در دومین روز از کنگره جهانی جریان های تکفیری و افراطی از دید علمای اسلام که در مدرسه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد به بیان تهدیدات تکفیریها برای امت اسلامی پرداخت و گفت: آیا تهدیدی بزرگ تر از این وجود دارد که عده ای با اندیشه های اشتباه، گروهی را به خروج از اسلام متهم کنند و خون و ناموس آنها را مباح بدانند.

 

وی افزود: آیا شایسته است زندگی امت اسلامی خدشه دارد شود و در رفتار غیر طبیعی قرار گیرد و فضای سالم به خون ریزی و کشتار تبدیل شود، آیا مصیبتی بزرگتر از این است که چهره اسلام ناب محمدی به سبب عملکرد تکفیری ها خدشه دار شود و میلیون ها نفر از اسلام تنفر پیدا کنند.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: آیا این کار تکفیری ها، خط و مشی پیامبر(ص) است، آیا این همان اسلامی است که قرآن معرفی می کند، قرآن اسلام را دین صلح و برادری و مسالت آمیزی معرفی می کند.

 

وی ادامه داد: آنچه ما از اسلام فراگرفته ایم این است که اگر ما را به جهاد دعوت می کند معیارهای جهاد را هم به ما می آموزد و  اگر ما را به برخورد تند با دشمنان اسلام دعوت می کند در عین حال از ما می خواهد که در داخل امت اسلامی با رحمت و نرمش برخورد کنیم.

 

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: خدا خود را در اوج رحمت معرفی می کند و پیامبر(ص) خود را رحمتی برای جهانیان معرفی می کند و هر فردی شهادتین را بر زبان صادر کند مسلمان به شمار می آید و این مورد اجماع همه مذاهب است.

 

وی تصریح کرد: سوال اصلی که در این جا مطرح می گردد این است که چرا کسانی که دچار افراط و تندروی شده اند به جای این که به اسلام و مسلمانان خدمت کنند دیگران را کافر می شمارند، چرا در این وادی سیر می کنند؛ من فکر می کنم جریان های تکفیری و افراطی که اکثریت امت اسلام را کافر می دانند اسلام را به درستی نشناخته اند.

 

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: این ها دارای تحجر فکری هستند، همچنین به متون اسلامی موجود هم پایبند نیستند، اگر این گونه بود که از خودشان حکم صادر نمی کردند، این تکفیری ها برخی از آیات را گرفته و برخی را رها کرده اند.

 

وی افزود: این ها براساس یک سری اطلاعات غیر صحیح دیگران را کافر می دانند، بدون این که دیدگاه واقعی دیگر مذاهب را بشناسند، دیگران را گمراه معرفی می کنند و در مرحله پایانی نیز سر آنها را جدا می کنند این ها روز به روز آبروی مومنان را خدشه دار می کند.

 

امام جمعه قم گفت: امروز تکفیری ها ابزاری در دست دشمنان اسلام شده اند برخی از آنها نیز دانسته در خدمت دشمنان اسلام قرار گرفته اند در حالی که شاهد هستند مسجد الاقصی در معرض ویرانی قرار گرفته و زنان و کودکان فلسطینی کشته می شوند، توجیه این ها برای سکوت در قبال این مسائل چیست؟

 

وی افزود: تکفیری ها می خواهند اسلام هراسی را ترویج کنند، بدون شک حضور این ها در جهان اسلام دامنه اسلام هراسی را گسترش می دهد، همچنین اقدامات سرکوب گرانه و تبعیض آمیز را علیه مسلمانان در سراسر جهان گسترش می دهد.

 

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: این ها به دنبال تفرقه گرایی هستند، این حرکات تکفیری ها سبب ایجاد گروه های مختلف و اختلاف در امت اسلامی شده و زمینه حضور غربی ها در جهان اسلام را به وجود می آورد تا از دشمن اصلی غافل شویم. این ها به جاییمبارزه با دشمنان اسلام با آنها همکاری دارند.

 

وی تصریح کرد: نخست باید کار فرهنگی کنیم، این امر مهم بر عهده علمای اسلام است، این کنفرانس نیز با این هدف برگزار می شود، علما اگر اذهان مردم را روشن نکنند دامنه تکفیری ها گسترش یافته و نسل جوان که سرمایه امت اسلامی هستند دچار این ویروس مهلک می شوند.

 

امام جمعه قم در پایان بیان داشت: جامعه را باید از نقشه های دشمنان آگاه کنیم، همچنین باید فتاوای صریح و روشنی درباره حرام بودن کار تکفیری ها داشته باشیم و فرهنگ مودت را میان مذاهب اسلامی را ترویج کنیم./993/202/ع

ارسال نظرات