۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۲۳۲۳۸۱
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی:

تأکید بر گفتمان تمدن اسلامی راهکار مقابله با جریان های تکفیری است

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر گفتمان تمدن اسلامی برای مبارزه با تکفیر گفت: در این راستا به گفتمان تقریب و وحدت گرایانه هم نیاز داریم. ما عقیده واحد و مناسک یکپارچه داریم؛ گروه های بسیاری در دنیا حتی به این میزان نقطه اشتراک ندارند ولی با این وجود با هم مشترک و متحد هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعه المصطفی العالمیه در دومین روز «کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» با قدردانی از حضرت آیت الله مکارم شیرازی برای برگزاری این اجلاس گفت: امیدوارم این کنفراس سرآغازی برای وحدت امت اسلامی جهت مقابله با تروریست ها، تکفیری ها و تحکیم بیداری اسلامی باشد.

 

وی افزود: امروز علمای اسلام که نقش بسیار برجسته ای در حل مشکلات دارند این جا جمع شده اند تا ریشه مشکلات را مورد بررسی قرار دهند.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: امت اسلام باوجود داشتن ثروت های زیاد و منابع انسانی همچنان گرفتار مشکلات و چالش های زیادی است که باید ضمن توجه به جریان های افراطی نسبت به این چالش ها نیز دقت داشته باشیم.

 

وی تأکید کرد: امت اسلامی باوجود آمادگی و صلاحیت هایی که دارد گرفتار مصیبت های زیادی است که مهم ترین این چالش  ها تهاجم فرهنگی، اخلاقی و معرفتی دشمنان است، دشمنان به دنبال گرفتن هویت اسلامی از جوانان ما هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی خاطرنشان کرد: همچنین شاهد تهاجم اقتصادی، نظامی، عقب افتادگی علمی و تکنیکی در جوامع اسلامی هستیم؛ امروز در جامعه اسلامی شاهد وجود غده های سرطانی هستیم که در رأس آن رژیم صهیونیستی است، همچنین شاهد حضور دولت های مرتجع و تفرقه میان امت اسلامی هستیم.

 

وی یادآور شد: امروز در جامعه اسلامی به مقدسات و مذاهب بی حرمتی می شود و مهم ترین مساله در این باره پدیده تکفیری است.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه در ادامه سخنان خود به بیان راهکارهای مقابله با تکفیر پرداخت و اظهار داشت: حل و فصل این مسائل نیازمند بررسی جنبه های معنوی، سیاسی و اجتماعی است تا بتوانیم ریشه های آنها را از بین ببریم.

 

وی ادامه داد: برای برخورد با این جریانات و حل آنها باید گفتمان تمدن اسلامی را داشته باشیم، یعنی گفتمان ما براساس اصول اصیل اسلامی باشد، باید بر دیدگاه گفتمان تمدنی اسلامی تأکید کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی اظهار داشت: همچنین نیازمند گفتمان تقریب و وحدت گرایانه هستیم؛ ما عقیده واحد و مناسک یکپارچه داریم؛ گروه های بسیاری در دنیا حتی به این میزان نقطه اشتراک ندارند ولی با این وجود با هم مشترک و متحد هستند.

 

وی افزود: باید با یک زبان ملایم میان علمای اسلام بحث های علمی وجود داشته باشد؛ علما باید معیارهای تکفیر را مشخص کنند؛ همچنین بر اصل اجتهاد اصیل و تفکر عقلانی و ریشه دار اجتهادی تأکید کنند.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: برنامه های درسی نادرست را باید اصلاح کنیم؛ با حزب های شومی که در جهت منافع استکبار تلاش می کنند برخورد کنیم؛ اصل روابط برادرانه میان مذاهب را تحکیم ببخشیم و به مقابله با ستمگران و حمایت از حزب های اسلامی بپردازیم.

 

وی ادامه داد: میان علمای مذاهب اسلامی باید تحکیم باشد، همچنین علما به نوبه خود دولت ها و رهبران سیاسی خود را ارشاد کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان با تأکید بر ایجاد دبیرخانه ای برای ادامه داشتن چنین برنامه ها و کنفرانس های اظهار داشت: حوزه علمیه قم و مرجعیت شیعه آمادگی بر ادامه گفت وگوی مسالمت آمیز و مشارکت علمی تأکید دارند./993/202/ع

ارسال نظرات