۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۲۳۲۸۹۹
مبلغ و پژوهشگر حوزوی خواستار شد؛

تحول در نظام آموزشی حوزه با هدف پرورش مبلغان توانا

خبرگزاری رسا ـ مبلغ حوزه علمیه قم، لازمه پرورش مبلغان توانا را ایجاد تحول اساسی در نظام آموزشی حوزه عنوان کرد و گفت: فن تبلیغ باید از ابتدای ورود طلبه به حوزه آموزش داده شود و روش و محتوای لازم تبلیغی در اختیار او قرار گیرد.
مبلغان جهادي

حجت­الاسلام ذبیح­الله آخوندی، مبلغ حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به برخی از مؤلفه های مهم تبلیغ چهره به چهره پرداخت و مخاطب­شناسی را یکی از مهم­ترین این مؤلفه­ها به شمار آورد و اظهار داشت: مخاطب­شناسی اعم از آگاهی از وضعیت تأهل، سن، جنسیت، تحصیلات و محل زندگی مخاطب، از مؤلفه­های مهم تبلیغ چهره به چهره است. در تبلیغ چهره به چهره، هر چه اطلاعات مبلغ نسبت به مخاطب خود بیش­تر باشد، نوع بیان و زاویه دید او نیز تفاوت خواهد داشت.

 

وی به بیان یکی دیگر از مؤلفه­های مهم تبلیغ چهره به چهره پرداخت و گفت: تکریم مخاطب، یکی دیگر از مهم­ترین مؤلفه­های تبلیغ چهره به چهره به شمار می­رود. در تبلیغ باید به این نکته که مخاطب ما در چه رده سنی قرار دارد، توجه کرد و همچنین مبلغ باید با گشاده­رویی و احترام سخن بگوید.

 

مبلغ مأمن و پناهگاه دینی مخاطب

این کارشناس دینی با بیان این‌که به رسمیت شناختن نقش خود و مخاطب، یکی دیگر از مؤلفه­های مهم تبلیغ چهره به چهره است، اظهار داشت: مبلغان باید نقش خود را به رسمیت بشناسند، به این صورت که مبلغان نقش خود را در تبلیغ دین، به عنوان مأمن و پناهگاه دینی مخاطب دانسته و خود را از جایگاه دینی پاسخ دهنده به سؤال طرف مقابل و انتقال­دهنده پیام دین به او بداند.

 

حجت­الاسلام آخوندی درباره زمان شروع تبلیغ طلاب ابراز داشت: طلاب باید از بدو ورود به عرصه تعلیم و تربیت در حوزه علمیه و فراگیری مقدمات مسائل دینی، به تبلیغ دین بپردازند. طلاب باید توانایی تبلیغ را دارا باشند و به تبلیغ مشغول شوند چرا که اگر تبلیغ نکنند، با توجه به گذرا بودن علم، مطالبی را که فراگرفته­اند، فراموش خواهند کرد.

 

مبلغ حوزه علمیه قم افزود: طلابی که در سال اول حوزه قرار دارند، با توجه به توانایی علمی خود به تبلیغ بپردازند. به عنوان مثال می­توانند با بیان احکام شرعی که فرا گرفته­اند، تبلیغ کنند که این کار، تبلیغ دین به حساب می­آید و راهی برای شروع تبلیغ است.

 

رساندن پیام دین انتظار مردم از روحانیت

وی با اشاره به این‌که باید در کنار مجتهدپروری به مبلغ­پروری هم توجه داشت، اظهارداشت: یکی از رسالت­های انبیا، تبلیغ و رساندن پیام الهی به مردم بوده و انتظار جامعه از حوزه نیز رساندن پیام دین به مردم است.

 

وی یادآور شد: پیام دین این نیست که به استخراج مطالب مورد نیاز از آیات و روایات پرداخته و مجتهد شوند، بلکه می­توان احادیث و روایات را مطالعه و یا از علما فراگرفته و به مردم منتقل کرد و این امر نیازمند فعالیت تمامی طلبه ها اعم از طلاب مبتدی و مجتهدان در عرصه تبلیغ است.

 

این کارشناس دینی با بیان این‌که تمامی طلاب باید بُعد تبلیغی را برجسته کنند، خاطرنشان کرد: تبلیغ یکی از نیازهای مهم و اساسی حوزه علمیه است و تمامی طلاب باید بُعد تبلیغی را برجسته کنند؛ برای تبلیغ باید به ارکان آن و مباحث دینی توجه کرده و به صورت تخصصی وارد عرصه تبلیغ شد.

 

ضرورت آموزش فن تبلیغ از ابتدای طلبگی

حجت­الاسلام آخوندی درباره انتقال مفاهیم دینی به مردم گفت: فراگیری راه­های انتقال مفاهیم دینی به صورت اصولی، هنر است. ممکن است که شخصی به درجه اجتهاد برسد، اما نتواند مبلغ باشد و مفاهیم مهم دینی را به عامه مردم انتقال داده و بخشی از معارف دینی را آموزش دهد.

 

مبلغ حوزه علمیه قم به آموزش فنون تبلیغ به طلاب اشاره کرد و اظهار داشت: تبلیغ، یک عرصه بسیار بزرگ و گسترده در حوزه­های علمیه است و باید فن تبلیغ، از ابتدای ورود به حوزه علمیه یاد داده شود تا مبلغان بتواند محتواها را در قالب مناسب به مردم انتقال دهد.

 

وی با اشاره به ساز و کارهای آموزشی رسیدن به مرحله مبلغ­پروری از سوی حوزه علمیه، گفت: برای مبلغ پروری ابتدا باید تحولی در نظام آموزشی حوزه علمیه ایجاد شود. در حال حاضر تمامی طلاب باید فقه و اصول را فراگیرند، اما آیا فراگیری فقه و اصول برای تمامی طلاب لازم است و آیا مبلغ باید تمامی فقه را به اندازه مجتهدان بداند؟

 

اهمیت ارائه محتوای تبلیغی به مبلغان

این کارشناس دینی ابراز داشت: باید به اندازه نیاز مبلغ برای تبلیغ کردن، به او آموزش داده شود. حوزه علمیه باید طلاب را برای عرصه تبلیغ مجهز کند، به این صورت که روش و محتوای لازم تبلیغی را در اختیار مبلغان قرار دهد.

 

 

حجت­الاسلام آخوندی درباره ارائه مشاوره طلاب در ایام تبلیغی اظهار داشت: مردم از طلاب مشاوره می­گیرند، چرا که در برابر یک طلبه احساس امنیت می­کنند و به جزئی­ترین مسائل زندگی خود نیز می­پردازند. مردم طلاب را امین خود می­دانند و از طلاب در امور روزمره زندگی خود مشاوره می­خواهند.

 

مبلغ حوزه علمیه قم به جایگاه مشاوره در تبلیغ دین پرداخت و خاطرنشان کرد: یک مبلغ باید اصول مشاوره را فرا بگیرد تا بتواند در قبال مشورت خواستن و سخنان مردم، راهنمایی و مشاوره مناسب را ارائه دهد. مشاوره، امری تخصصی در عرصه تبلیغ است و باید مبلغانی در عرصه مشاوره به صورت تخصصی آموزش داده شوند تا در زمینههای مختلف از جمله خانوادگی، تحصیلی، کودک و ازدواج به مردم مشاوره دهند./822/ت301/ی

ارسال نظرات