خطر انحراف برای دوستداران ولایت نیز وجود دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیتالله علمالهدی، امامجمعه مشهد مقدس شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن خود که در مهدیه مشهد برگزار شد، به تفسیر آیه سوم سوره کوثر «إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» پرداخت و گفت: در این آیه به تشریح مصداق دشمن پیامبر (ص) که خداوند آن را شکستخورده مینامد، پرداخت.
وی با اشاره به اینکه بیشتر مفسران، مقصود از این دشمن را عاص بن وائل میدانند، عنوان داشت: عاص بن وائل فردی بود که در زمان جاهلیت، از لحاظ اخلاقی رذل بود و در میان مردم بهعنوان فرد پست شناخته میشد که از موقعیت عشیرهای مناسبی هم برخوردار نبود.
آیتالله علمالهدی به شأن نزول این آیه اشاره کرد و بیان داشت: شأن نزول این آیه به زمانی بازمیگردد که پیامبر (ص) از دفن عبدالله، دومین فرزند خود بازمیگشتند، این مرد نیز درحالیکه دست عمروعاص در دستش بود، پیامبر را با لفظ ابتر خطاب کرد، یعنی کسی که دنباله نسلش قطعشده و خداوند پسازاین اتفاق، این آیه را نازل کرد.
وی بابیان اینکه امیرمؤمنان (ع) نیز در حدیثی، مصداق ابتر را عمروعاص دانستند، ادامه داد: فخر راضی در تفسیر خود چند مصداق معین میکند و میگوید در ابن عباس نقلشده مقصود از «شَانِئَ»، کعب بن اشرف است؛ این فرد خاخام یهودیها در مدینه بود و دشمنان پیامبر برای اینکه بتوانند یک فرد باسواد را در برابر پیامبر بزرگ کنند، او را انتخاب کردند.
امامجمعه مشهد مقدس اضافه کرد: آنان این مرد یهودی را برای قضاوت انتخاب کردند و از او پرسیدند: «ما بهتر هستیم یا فردی که نسلی از او باقی نمانده و ادعای پیامبری میکند؟» و او گفت شما بهتر از این هستید، اینجا شأن نزول آیه را به این فرد منتسب میکنند.
وی، ابوجهل را دیگر فرد احتمالی در شأن نزول این آیه دانست و عنوان داشت: نقل دیگری است که مقصود از ابتر، «ابوجهل» است؛ میگویند وقتی پسر دوم پیامبر (ص) از دنیا رفت، ابوجهل به پیامبر برخورد کرد و به ایشان گفت من نسبت به این ابتر که مقطوعالنسل است بغض و کینهدارم.
آیتالله علمالهدی اظهار کرد: پیامبر در خواب دیدند بنیامیه یکی پس از دیگری از منبر رسولالله (ص) بالا میروند و ایشان از این مسأله ناراحت شدند و خداوند دو سوره قدر و کوثر را در مقابل این خواب برای پیغمبر (ص) نازل کرد؛ پیامبر فرمود: «حکومت بنیامیه اینچنین است که منقطع میشوند، شکست میخورند و حکومتی مبتور است».
وی بابیان اینکه فخر راضی فردی است که نسبت به اهلبیت با احساس نیست، اضافه کرد: بااینوجود، فخر راضی این روایت را نقل میکند و میگوید: «بعید نیست که همه این افراد کافر که یکی از آنان بنیامیه است، مصداق «إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» باشد»؛ او معتقد است این آیه یک حکم کلی و یک بیان قطعی در برابر کسی که در جریان دشمنی پیامبر قرار بگیرد، است.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در تمام تاریخ، کسانی که جلوتر از ولایت حرکت کنند، وجود داشته است، بیان داشت: روایتی از امام مجتبی(ع) نقلشده که وقتی حضرت بهظاهر با معاویه صلح کردند و قدرت را به او واگذار کردند؛ یکی از افراد تندرو جلوی امام را گرفت و گفت «تو مؤمنان را روسیاه کردی که حکومت را به معاویه واگذار کردی»؛ امام آگاه بودند که او براثر دشمنی این سخن را نمیگوید؛ خطر انحراف همیشه برای دشمنان ولایت نیست، برای دوستان ولایت نیز خطر انحراف وجود دارد که از رهبر و ولی جلوتر حرکت کند.
وی تصریح کرد: این حکم، یک حکم قطعی برای کسانی است که در هرزمانی در برابر پیامبر میایستند؛ امروز نیز مظهر پیامبر (ص)، وجود امام زمان (ع) است و امام زمان برای خود حجتی قرار دادهاند، کسی که در برابر حجت امام زمان (ع) قرار بگیرد مصداق قرار گرفتن در برابر حجت خدا و حجت پیامبر (ص) است./9315/پ202/ب4