۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۲۳۵۹۴۱
امام جمعه کازرون:

مبارزه با مفاسد اقتصادی عزم جدی مسؤولان را می طلبد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه کازرون رانت‌خواری را عامل پیدایش درآمدهای نامشروع خواند و بیان داشت: در سمینارها و همایش‏هامسؤولان مطالب خوبی را بیان می‌کنند ولی در مبارزه با مفاسد اقتصادی بیش از سمینار به عزم و اراده جدی و جهادی نیاز است.
حجت‌الاسلام خرسند امام جمعه کازرون

حجت‏الاسلام محمد خرسند، امام جمعه کازرون در گفت‏و‏گو با خبرنگار خبرگزاری رسا‌، عزم و اراده جدی را لازمه مبارزه با فساد به ویژه فساد اقتصادی دانست و گفت: در سمینارها و همایش‏هامسؤولان به ویژه سران قوا مطالب خوبی را بیان می‌کنند و دوست دارند که کاری را انجام دهند ولی بیش از سمینار به عزم و اراده جدی و جهادی نیاز است.

 

وی گفت: فساد اقتصادی و راه حل های مبارزه با آن مشخص است، ولی برگزاری سمینارها با هزینه‌های هنگفتی که دارد ضرورت چندانی ندارد، بلکه مهم خروجی کار است.

 

امام جمعه کازرون با اشاره به این‌که 13 سال از ابلاغ فرمان هشت ماده‌‌ای رهبر معظم انقلاب برای مبارزه با فساد اقتصادی می‌گذرد، خاطرنشان کرد: متأسفانه هر ساله می‌بینیم که فسادهای سنگین‌تری کشف می‌شود و چه بسا مفاسد اقتصادی و ثروت‌های بادآورده‌ای‌ که کشف نمی‌شوند.

 

وی ادامه داد: درصد زیادی از جمعیت کشور زیر خط فقر بوده و بیکار هستند؛ تورم و عقب ماندگی‌های در جامعه وجود دارد، به سبب کمبود اعتبارات پروژه‌های مختلفی تعطیل شده‌اند، در حالی که به سبب سوء استفاده از موقعیت‌های سیاسی و اقتصادی، درآمدهای نامشروعی وجود دارد.

 

حجت‌الاسلام خرسند با تأکید بر ریشه‌یابی دلایل افزایش فساد و برخورد قاطع با مجرمان بیان داشت: رهبر معظم انقلاب و مردم بیش از سخن منتظر اقدام مسؤولان به ویژه سران قوا هستند؛ مسؤولان سه قوا باید نسبت به مبارزه با فساد وحدت داشته و ضمن مشخص کردن مسیر، تقسیم کار و اقدام عملی داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: به طور کلی فساد منکر بزرگی است که باید با آن مبارزه شود؛ ولی منکر بسیار بزرگ فساد اقتصادی، درآمد نامشروع و سوء استفاده از بیت المال و برخی از موقعیت‌های سیاسی و فرهنگی است که خود زمینه ساز دیگر مفاسد در جامعه می‌شود.

 

امام جمعه کازرون رانت‌خواری را عامل پیدایش درآمدهای نامشروع خواند و بیان داشت: برخی با رانت سیاسی و اقتصادی به قدرت‌های وصل بوده و درآمدهای نامشروعی کسب می‌کنند؛ حتی ممکن است که این افراد عوامل شبکه‌های بیگانه و جاسوسی برای اخلال در سیستم اقتصادی جهت ایجاد بدبینی و ناامنی در کشور باشند.

 

وی یادآور شد: بسیاری از حامیان انقلاب که در هنگام خطر سینه خود را سپر می‌کنند وضع مالی مناسبی ندارند، در حالی است که عده‌ای هیچ تعهدی به انقلاب نداشته و در وقت فتنه‌ها و خطر حاضر هستند کشور را ترک کنند درآمدهای بادآورد زیادی دارند.

 

حجت‌الاسلام خرسند برگزاری سمینار را در حقیقت هدر دادن بیت المال خواند و بیان داشت: بنده اعتقاد زیادی به این سمینارها ندارم، چرا که هدر دادن و قرار دادن باری بر دوش بیت المال است؛ در این سمینارها سخنان خوبی گفته می‌شود ولی عملکردها مناسب نیست.

 

وی ادامه داد: البته عملکرد قوای سه گانه با هم مساوی نیست، ولی ارزیابی کلی این است که مردم رضایت ندارند؛ حتی از متن مرقومه رهبر معظم انقلاب مشخص می‌شود که ایشان از فرمان‌‌های باقی مانده بر روی زمین رضایت ندارند.

 

امام جمعه کازرون با بیان این‌که مسؤولان ضمن برگزاری سمینار و جلسات، ستاد تشکیل داده و دستورالعمل‌هایی را صادر می‌کنند، گفت: سخنان زیبایی گفته می‌شود ولی خروجی خاصی نداریم، البته تحرکاتی صورت می‌گیرد ولی بیشتر آنها جنبه برخوردی دارد، در حالی که باید به سمت وضع قوانین پیشگیرانه درباره وقوع فساد حرکت کنیم.

 

وی تأکید کرد: گاهی برای وام ازدواج و اشتغال تعهد و ضامن می‌گیرند، به قدری فرد را گرفتار می‌کنند که او از وام گرفتن خسته شده و انصراف می‌دهد، پس چگونه ممکن است در این سیستم بانکی افرادی صدها و هزاران میلیارد تسهیلات گرفته و باز نگردانند؟

 

حجت‌الاسلام خرسند با بیان این‌که مبارزه با مفاسد به ویژه مفاسد اقتصادی منحصر به دولت و جناح‌ خاصی نیست، خاطرنشان کرد: مبارزه با مفاسد مربوط به منافع ملی و آبروی کشور است؛ زشت است در نظام اسلامی سیستم اقتصادی و مالی این‌گونه آلوده باشد.

 

وی گفت: مسؤولان باید با همفکری یکدیگر قوانین پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع مفاسد را تصویب کنند؛ البته برخورد لازم است، اما از آن مهم‌تر پیشگیری می‌باشد؛ همچنین بر شرکت‌های دولتی که در آنها رانت‌ خواری صورت می‌گیرد نظارت کاملی شود./993/ت302/ج

ارسال نظرات