۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۲۳۶۳۰۹
کارشناس ارشد غرب آسیا:

راهپیمایی اربعین قدرت منطقه ای ایران را به نمایش گذاشت/ کشورهای منطقه چاره ای جز رجوع به ایران ندارند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس ارشد غرب آسیا رفت و آمدهای اخیر دیپلماتیک منطقه ای به تهران را نشان دهنده نقش فوق العاده مهم جمهوری اسلامی در حل و فصل مناقشات و مسائل منطقه ای دانست.
هادي محمدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هادی محمدی کارشناس ارشد غرب آسیا در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، تحولات دیپلماتیک و رایزنی های اخیر منطقه ای در تهران را نشان دهنده نقش و جایگاه فوق العاده جمهوری اسلامی دانست.
 
کارشناس مسائل منطقه درباره وحدت ایجاد شده بین طوائف مختلف عراقی و تاثیر آن روی آینده روابط تهران و بغداد، گفت: راهپیمایی اربعین امسال یک رخداد و مانور معنوی با برکت بود اما در عین حال این پدیده دارای پیامدهای سیاسی و امنیتی وسیع بود.
 
محمدی با بیان این که راهپیمایی و حماسه اربعین قدرت منطقه ای ایران را به نمایش گذاشت و نماد قدرت و مدل مقابله با تهدیدات است، خاطرنشان کرد: ناظران منطقه ای و بین المللی به خوبی دیدند قدرت بسیج ایران و شیعه به قدری بالاست که 20 میلیون را در یک مراسم جمع می کند و مدیریت برنامه ها نیز کاملا مردمی و خودکفا است.
 
وی اضافه کرد: در بحران چهار ساله سوریه بیش از صد کشور تروریست های خود را گسیل داشتند و این شرایط را با سقف دویست هزار نفری تروریست ها ایجاد کردند، اما یک فراخوان کوچک بیست میلیون نفر را در عراق جمع می کند و این قدرت با هیچ چیز دیگر قابل قیاس نیست.
 
محمدی بیان کرد: این حرکت افزون بر این که به جریان های افراطی پیام می دهد، تاثیر خود را روی بازیگران بزرگ تر نیز می گذارد که ایران حتما باید بخشی از راه حل مسائل باشد.
 
وی اضافه کرد: آنها وقتی قدرت فراخوان جمهوری اسلامی را در مدیریت بحران های منطقه ای را احساس می کنند باید به نقش ایران اذعان کنند و رایزنی های مقامات عراق نیز نشان دهنده این نقش و جایگاه برجسته جمهوری اسلامی است.
 
محمدی با یادآوری این که جمهوری اسلامی ایران ظرفیت بالایی برای عبور از بحران ها دارد، تصریح کرد: همین الان مقامات آمریکایی وقتی چهره لجاجت خود را کنار می زنند نمی توانند نقش ایران را در مبارزه با تروریسم انکار کنند و کشورهای غربی نیز این گونه هستند.
 
وی بیان کرد: علت اینکه اوباما اصرار دارد نقش ایران در مبارزه با داعش باید در کنار ائتلاف قرار گیرد، چون اگر بخواهد روندی دیگر را دنبال کند از این قافله بازمانده است.
 
کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: حضور هیات های عراقی در کشورمان را باید در راستای قدرت بلامنازع ایران در حل و فصل مسائل و معادلات منطقه ای ارزیابی کرد.
 
هادی محمدی درباره شکست های داعش در عراق و سوریه و رفتار دوگانه ارتجاع عرب و آمریکا و عراق در مبارزه با تروریسم، اظهار داشت: از اوائل پاییز سال گذشته که شاهد شکل گیری بسیج مردمی در سوریه بودیم، می بینیم دومینوی شکست تروریسم آغاز می شود وتا به امروز سنگر به سنگر تروریست ها در حال عقب نشینی و شکست هستند.
 
وی افزود: در عراق نیز وقتی داعش با حرکتی تبانی گونه برخی مناطق را اشغال می کند به محض فراخوان مرجعیت موج شکست های داعش نیز آغاز می شود.
 
کارشناس ارشد غرب آسیا با بیان این که آمریکا و غربی ها تنها ادعای مبارزه با تروریسم را مطرح می کنند، رفتارهای اخیرشان را نمایشی دانست و اظهار داشت: از سه هفته گذشته هیچ اقدام ضد داعشی از سوی ائتلاف علیه داعش صورت نمی گیرد، اما از یک هفته گذشته برای این که از قافله مبارزه عقب نمانند یک سری اقدامات نمایشی انجام دادند.
 
وی با تاکید بر این که امروز آمریکایی ها و غرب ناچار هستند به نقش مؤثر ایران در حل و فصل مسائل منطقه ای اعتراف کنند، گفت: بازیگران منطقه ای نیز چاره ای ندارند جز این که با ایران همکاری سازنده داشته باشند وترکیه نیز ناچار است به سمت تهران حرکت کند.
 
محمدی افزود: از سفر چندی قبل مقامات ترکیه به تهران زمان زیادی نگذشته است، اما سیر تحولات و نقش آفرینی ایران مقامات کشورهای مختلف از جمله ترکیه را به سمت تهران گسیل داشته است.
 
وی به اظهارات امیر قطر قبل از این که از قدرت کنار رود، اشاره کرد و گفت: او در ملاقاتی که با دکتر روحانی در تهران داشت گفته بود شما از هر کسی در منطقه حمایت می کنید آن طرف شکست ناپذیر می شود، این به معنای قدرت اثرگذار ایران در سطح منطقه است.
 
محمدی درباره چشم انداز توسعه و مناسبات و تاثیر این همکاری ها روی دشمن اصلی منطقه یعنی رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: قدرت کشورها و ملت های منطقه رژیم صهیونیستی را در موضع انفعال قرار می دهد و همچنین جلوی رشد تروریسم را می گیرد.
 
وی رفتار عربستان در کاهش تعمدی قیمت نفت را به ضرر منطقه دانست و گفت: عربستان علنا با این اقدام با شمشیر از رو به درآمدهای ملی کشورهای منطقه ضربه می زند و رفتار سازنده منطقه ای نیست.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا یادآورشد: البته اخباری از عربستان شنیده می شود که وضعیت ساختار قدرت با درگذشت پادشاه ممکن است افق نامعلومی پیدا کند، امیدواریم تحولات پیش رو سیاست های عربستان را به سمت سازنده پیش ببرد و الا این مسیر، مسیر درستی برای عربستان نخواهد بود. /924/پ202/ج
ارسال نظرات