۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۲۳۶۷۷۰
رییس پلیس فتا استان اصفهان:

افزایش 300 درصدی جرایم اقتصادی در استان/ همه سایت‌ های همسریابی در کشور غیر مجازند

خبرگزاری رسا ـ رییس پلیس فتا استان اصفهان گفت: 66 درصد جرایم حوزه اخلاقی ما معطوف به شبکه های اجتاماعی و 21 درصد از جرایم حوزه اخلاقی معطوف به وب سایت های است.
افزایش 300 درصدی جرایم اقتصادی در استان/ همه سایت‌ های همسریابی در کشور غیر مجازند

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، سرهنگ سید مصطفی مرتضوی،ییس پلیس فتای استان اصفهان ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه پیرامون ارائه آخرین آمار و گزارشات در حوزه سایبری ومجازی و جرایم وقوع پیدا کرده گفت: سال‌های اخیر شاهد توسعه زیر ساخت‌های فناوری بودیم که جامعه را به شدتن تحت تأثیر خود قرار داده است.

 

وی بیان کرد: این توسعه فناوری به نحوی است که حوزه خدمت رسانی را در حوزه‌های عمومی و خصوصی را تغییر  داده است،پیشرفت تلفن‌های هوشمند همراه و پیشرفت سیستم‌های اندروید یک همه گیری گسترده را شاهدیم که یکسری آسیب‌هایی را برای جامعه به همراه دارد.

 

مرتضوی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 150 میلیون سیم کارت در جامعه عرضه شده که در کنار آن اینترنت موبایل نیز عرضه می شود که توسعه ارتباطی خاصی را برای ما بوجود آورده است، در سالهای اخیر بیش از 30 شبکه  موبایلی غیربومی طراحی شده که با فرهنگ ما مغایرت دارد.

 

وی تأکید کرد: البته به محاسن توسعه فناوری ها واقف هستیم و آن را کتمان نمی کنیم ولی حوزه ماموریت ها پیرامون نقاط آسیب پذیری است، به مدد شبکه ‌های اجتماعی موبایل برخی از جرایم افزایش یافته است.

 

رییس پلیس فتا استان اصفهان افزود: در بحث دورنمای جامعه باید گفت که به سمت یک جامعه شبکه ای پیش می رویم که آگاه سازی نخستین اقدام ما باید باشد، متأسفانه ضعف آموزشی و خلاء آموزشی سایبری در جامعه را بخوبی  شاهدیم، البته اقداماتی دراین راستا در حال انجام است.

 

وی خاطرنشان کرد: پیام افزایش یکسری جرایم خاص حاکی از آن است که باید یکسری اقدامات پیشگیرانه انجام گیرد، جرایم ما 3درصد در حوزه اجتماعی افزایش وقوع و در حوزه جرایم اقتصادی نزدیک به 300درصدی افزایش وقوع جرم داشته ایم.

 

مرتضوی گفت: در حوزه کشفیات آمار وقوع جرایم سایبری دراستان، 118 درصد بوده است که آمار بسیار قابل قبولی است.

 

وی ادامه داد: 21 درصد از کل جرایم سایبری استان مربوط به حوزه اخلاقی و 69 درصد از کل جرایم مربوط به بخش جرایم اقتصادی است، همچنین 80 دردصد از انگیزه های انجام وقوع جرایم سایبری با هدف منفعت مالی است.

 

رییس پلیس فتا استان اصفهان اذعان کرد: 66 درصد جرایم حوزه اخلاقی  ما معطوف به شبکه های اجتاماعی و 21 درصد از جرایم حوزه اخلاقی معطوف به وب سایت های است.

 

وی توضیح داد: از جرایم اخلاقی می توان به هتک حرمت و حیثیت و نشر اکاذیب، انتشار فیلم ها و عکس های خصوصی به طور غیر مجاز و. ایجاد مزاحمت های و اعمال منافی عفت اشاره کرد.

 

مرتضوی گفت: در حوزه اقتصادی 71 درصد از کل جرایم اقتصادی از جنس کلاه برداری رایانه ای و 29 درصد هم به نحو برداشت های غیر مجاز از عابربانک‌ها است.

 

وی با بیان این که شهروندان می توانند درارتباط با گزاش فوری پیرامون کلاه برداری های پیامکی با شماره تلفن 2184355 تماس بگیرند، افزود: آمار کشفیات و شناسایی کلاه برداران از طریق پیامک تلفن همراه توسط پلیس فتا امسال در مقایسه با سالهای قبل بسیار بالاتر رفته است.

 

رییس پلیس فتا استان اصفهان تاکید کرد: در حوزه سایت‌های همسریابی در سال جاری حدود 125 وب سایت مسدود شد و برخورد لازم انجام شد، لازم به ذکر است که ماهیت این سایت‌ها کلا غیر قانونی است و هیچ گونه ای مجوزی از سوی هیچ مرجع رسمی دریافت نکرده اند.

 

وی در پایان افزود: علت اصلی وقوع جرم در شبکه های اجتماعی اعتماد بی جا، بیش از حد است، اغلب آسیب دیدگان دذر شبکه های اجتماعی بانوان هستند./939/پ202/ب6

ارسال نظرات