۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۲۳۷۱۶۴
استاد حوزه و دانشگاه:

وابستگی به مسائل مادی انسان را از معرفت به آخرت دور می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام اعتمادیان با بیان این‌که از برکات تمسک به اهل‌بیت(ع)، دوری از جهل و گمراهی است، اظهار داشت: تمسک هم در گرفتاری و هم در خوشی لازم است و باید در همه شئون زندگی شیعیان جریان داشته باشد.
سبک زندگي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مرتضی اعتمادیان در مراسم سوگواری شهادت امام رضا(ع) که سه‌شنبه دوم دی‌ماه در مسجد المهدی(عج) تهران برگزار شد، با بیان این‌که هر انسانی که از دنیا می‌رود، یک ماتأخر و یک ماترک دارد، اظهار داشت: یک سلسله امور است که انسان قبل از مرگ برای عالم تنهایی خود می‌فرستد ‌و برخی از امور هم هستند که انسان از خود در این دنیا باقی می‌گذارد و به دست وراث خواهد افتاد.

 

وی به روایتی در این زمینه اشاره کرد و گفت: در روایات ما آمده است که هر کس می‌میرد، ملائکه می‌گویند، چه چیزی فرستاده است و مردم می‌گویند چه از خود باقی گذاشته است؟ و این حقیقتی غیرقابل کتمان در زندگی بشر است.

 

حجت‌الاسلام اعتمادیان افزود: شخصی خدمت رسول اکرم(ص) آمد و گفت که از مرگ می‌ترسد. پیامبر(ص) به او فرمود که تو از مرگ نمی‌ترسی بلکه هراس تو به خاطر از دست دادن مال و منالی است که به آنها وابسته‌ای و جدا شدن از آنها برایت سخت است. مقداری از اموال خود را از طریق کمک به دیگران و دستگیری از مستنمندان، یتیمان، مریض‌ها و بی‌سرپرستان ذخیره کن تا ترس از مرگ از بین برود.

 

وی با اشاره به این‌که پیامبر گرامی اسلام(ص) از لحاظ مادی ماترکی ندارد، تصریح کرد: اما ایشان در حدیث معروف ثقلین که شیعه و سنی به اتفاق بر تواتر آن صحه گذارده‌اند، دو چیز گرانبها را از خود به یادگار گذاشته است. این دو قرآن و عترت رسول‌الله هستند. قرآن کتابی است که بیشتر عقول و دانشمندان عالم را به خود مشغول کرده و و هر یک از مردم به حسب نیاز خود ار آیات و معارف آن بهره می‌برند.

 

استاد حوزه و دانشگاه معنای لغوی کلمه عترت را آهوی ختن عنوان کرد و بیان داشت: این‌که پیامبر(ص) از اهل‌بیت خود به عترت تعبیر می‌کند، به این معناست که اگر کسی ائمه اطهار(ع) را در خانه خود وارد کرده و سهمی برای اهل بیت در خانه و محیط زندگی و کار خود باز کند، آن خانه به نور معنویت معطر شده و هرگونه پلیدی و نفرت از آن دور خواهد شد، در غیر این‌صورت تلخی، جدایی و تفرقه در زندگی انسان رشد خواهد کرد.

 

وی مهر و محبت آل محمد(ص) را جاذب رحمت‌های الهی خواند و افزود: غالب مردم به اهل بیت(ع) توسل دارند، یعنی ائمه(ع) را واسطه بین خود و خدا قرار می‌دهند، اما عموماً توصل و تمسک به خاندان عترت(ع) ندارند.

 

حجت‌الاسلام اعتمادیان در تشریح توصل و تمسک خاطرنشان کرد: توصل مرتبه بالاتر توسل است و بدین مفهوم است که زائر خود را به حرم رسانده و وصول به زیارت حاصل کرده است. نمونه عینی آن را در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و نیز مشهد دید که کمر دشمن را می‌شکند. این‌ها کار عقل نیست، بلکه فطرت است و این افراد هم توسل دارند و هم توصل.

 

وی تمسک را مرتبه بالاتر توصل عنوان کرد و یادآور شد: تمسک هم در گرفتاری و هم در خوشی است و این تمسک قطع‌شدنی نیست. گمراهی در متمسک راهی ندارد و برکات زیادی در آن نهفته است که از جمله آن می‌توان به عدم گمراهی متمسک و اهل آن تا روز قیامت اشاره کرد.

 

این کارشناس دینی با بیان این‌که بعد از محرم و صفر هم باید به اهل بیت(ع) تمسک داشته باشیم، گفت: امام سجاد(ع) می‌فرماید، خوشا به حال شیعیان ما که به ما اهل بیت(ع) متمسک هستند و از دشمنان ما بیزارند. لذا باید مراقب باشیم که شیعه اهل بیت(ع) در هر مجلس اجتماعی و جشنی نمی‌رود، دست به هر معمامله‌ای نمی‌زند و تمسک در همه شئون زندگی‌اش وجود دارد./803/پ201/س

ارسال نظرات